Govor

Metod Dragonja

Hvala lepa, gospod predsednik. Spoštovane poslanke in poslanci, dobro jutro vsem skupaj!

Danes imamo v drugem branju Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o nematerializiranih vrednostnih papirjih in to sicer v tistem delu, kjer so ostale še odprte zadeve oziroma problemi vezani na registrske račune, preko katerih so državljani Republike Slovenije lahko izvajali svoje pravice iz naslova vavčerjev v okvirih lastninskega preoblikovanja podjetij in na te račune prenašali konkretne pretežno lastniške vrednostne papirje, delnice družb, ki so bile v postopku lastninskega preoblikovanja podjetij. V tekom izvajanja se je v tem zakonu pojavilo nekaj težav.

Imeli smo tudi ustavno presojo ene od določb, ki je bila sicer v zakon vnesena z amandmaji od poslanskih skupin, kar se tiče omejevanja stroškov borzno-posredniških družb, poleg tega se je pa pokazalo še nekaj drugih pomanjkljivosti v izvajanju tega zakona, zato se predlaga novela, ki vsebuje praktično korekcije treh členov veljavnega zakona. In sicer se najprej predlaga sprememba 27. člena Zakona o nematerializiranih vrednostnih papirjih, ki bo omogočil dedičem poenostavljeno in cenejšo, bolj enostavno izvršitev pravnomočnega sklepa o dedovanju. Omogočeno je, da bodo členi KDD lahko te prenose izvedli na podlagi izvršilnega sklepa o dedovanju za domače in tuje vrednostne papirje. Ob tem je treba poudariti, da vnašanje vseh drugih nalogov za prenos nematerializiranih vrednostnih papirjev na podlagi odločb državnih organov ali nosilcev javnih pooblastil centralni register, kot je na primer sklepi o izvršbah, sklepi o zavarovanjih, ostaja nespremenjeno. Z 48.a členom zakona se določa, da se nematerializirani vrednostni papirji na ukinjenih registrskih računih, namesto prenosa na račun pristojnega sodišča, tako zvana sodna položitev, prenesejo na skupni namenski račun, ki ga vodi KDD. Osebe, katerih nematerializirani vrednostni papirji so bili preneseni na skupni namenski račun, lahko do 31. 12. 2021, zahtevajo, da se ti vrednostni prenesejo na račun pri članu KDD. Po tem datumu, če te zahtevki ne bodo podani, pa se ti vrednostni papirji prenesejo na poseben račun kapitalske družbe. Če primerjamo predlagano besedilo zakonskih sprememb z zdaj veljavnim besedilom zakona ugotovimo, da nihče od udeležencev ni na slabšem oziroma, da so celo na boljšem. Sodišča ne bodo dodatno obremenjena s temi sodnimi depoziti, imetniki pa bodo imeli možnost izbire oziroma, se bodo lahko tem vrednostim papirjem tudi odrekli.

Če podamo nekaj konkretnih številk: skupaj je bilo v lastninskem preoblikovanju preneseno na KDD, na te registrske račune okrog 7,7 milijard vrednosti premoženja ob takrat, ob prenosu, na dan, potem ko so iztekli roki po zakonu za ukinitev registrskih računih, je 3. 2. 2017 ostalo na teh registrskih računih iz različnih razlogov, predvsem ker ni bilo aktivnosti teh imetnikov, 67 milijonov evrov premoženja. Na dan 31. 12. 2018 pa je na registrskih računih ostalo še 29,6 milijona evrov premoženja in teh 29,6 milijona evrov bo sedaj predmet ureditve, kot jo določa predlog 48.a člena zakona. Večina tega premoženja imajo fizične osebe, en manjši del pa, sicer tudi pravne osebe. Prav tako se predlaga sprememba četrtega odstavka, 48. člena zakona, zaradi uskladitve z ustavno odločbo. Borzno posredniške hiše so dale pobudo za oceno ustavnosti teh določb in z predlogom spremembe oziroma tega člena, se v bistvu udejanja odločba Ustavnega sodišča in sicer tako, da se v besedilu člena ohranja zgolj četrti stavek.

Predlog zakona je pripravljen predvsem z namenom, da sledi cilju, da se poenostavi in pospeši postopke in uskladi z odločbo Ustavnega sodišča, zato predlagamo, da se po opravljeni razpravi, predlog podpre. Amandmaji, ki so vloženi, ne posegajo v same vsebinske komponente predloga, rešujejo pa pripombe Zakonodajno-pravne službe. Te pripombe so večinoma nomotehnične narave oziroma v enem delu v bistvu se dodatno precizira terminologija, tako da, bi po potrebi, glede amandmajev in pa pripomb Zakonodajno-pravne službe, se oglasil kasneje. Vse pripombe Zakonodajno-pravne službe niso bile upoštevane, v predlogu amandmajev, tam kjer niso bile upoštevane, pa so obrazložene in mislim, da so v celoti zdaj tudi usklajene z Zakonodajno-pravno službo. Hvala lepa.