Spoštovani predsedujoči, hvala za besedo.
Lepo pozdravljeni! Lepo pozdravljam tudi spoštovane poslanke in poslance, državnega svetnika ter vse ostale prisotne!
V parlamentarni postopek je bil vložen Predlog zakona o spremembah Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov. Predlog določa odlog uvedbe enotne embalaže za tobačne izdelke in uvedbo Tobačnega sklada.
V Sloveniji imamo sodoben zakon, ki celovito ureja področje nadzora nad tobakom; zakon je bil leta 2017 v Državnem zboru sprejet soglasno. Enotna embalaža bo nadgradila že uveljavljene ukrepe, kot so popolna prepoved oglaševanja, velika slikovna zdravstvena opozorila in dovoljenje za prodajo tobačnih in povezanih izdelkov. Pripomogla bo k zmanjšanju zdravstvenih bremen, nastalih zaradi uporabe tobačnih izdelkov. Predlagani odlog uveljavitve enotne embalaže bi pomenil zmanjševanje učinkovitosti celotnega nabora ukrepov, ki so že uveljavljeni in po zadnjih podatkih že kažejo zmanjšanje razširjenosti kajenja pri mladostnikih ter mladih odraslih. Embalaža je zaradi vse večjih omejitev oglaševanja tobačnih izdelkov postala pomemben del marketinške strategije tobačne industrije in predstavlja komunikacijo med proizvajalcem ter potrošnikom. Z uvedbo enotne embalaže zmanjšujemo privlačnost tobačnih izdelkov, predvsem med mladostniki in ženskami, izboljšujemo učinkovitost zdravstvenih opozoril na embalaži ter omejujemo možnost za zavajanje potrošnikov z uporabo različnih oznak, barv in materialov pri izdelavi embalaže tobačnih izdelkov. Kot rečeno, znano je namreč, da kaditi začnejo predvsem otroci in mladoletniki, pa tudi mladi odrasli. Po 25. letu starosti praktično ni več poskusov začetka kajenja, zato so otroci, mladostniki in mladi odrasli ključna skupina za zmanjševanje kajenja v prihodnosti.
Ocena stroškov, povezanih s kajenjem, kaže, da stroški zdravljenja bolezni, pripisljivih aktivnemu in pasivnemu kajenju, stroški izgube produktivnosti in stroški zaradi prezgodnje umrljivosti rezultirajo v izgubi kar približno 5 % BDP oziroma približno 2 milijard evrov; ta znesek kar trikrat presega prilive iz naslova tobačnih trošarin. V Sloveniji namreč zaradi navedenih posledic kajenja vsak dan umre deset ljudi. Ob tem cena tobačnih izdelkov, ki je ključni dejavnik pri odločitvi tujcev za nakup tobačnih izdelkov pri nas, ostaja nižja kot v sosednjih državah. Enotna embalaža v državah, ki so jo že uvedle, Avstralija, Francija, Velika Britanija in Irska, že kaže ugodne rezultate na področju razširjenosti kajenja med otroki in mladostniki. Prav tako v navedenih državah po uvedbi tega ukrepa ne beležijo povečanja nelegalne trgovine s tobačnimi izdelki. V vseh do sedaj razrešenih sporih so sodišča uvedbo enotne embalaže ocenila za zakonit in sorazmeren ukrep, namenjen varovanju javnega zdravja prebivalstva. Sodbe so bile izrečene s strani Sodišča Evropske unije, Višjega sodišča v Londonu, Francoskega ustavnega sveta, Avstralskega vrhovnega sodišča, norveških sodišč, Mednarodnega centra za reševanje sporov iz investicij, ki je specializirana institucija Svetovne banke ni Svetovne trgovinske organizacije.
Skladno s stališči Ministrstva za finance predlog zakona tudi v delu, ki določa uvedbo Tobačnega sklada, ni ustrezen. Namen predlaganega proračunskega sklada je v predlogu zakona opredeljen neprimerno, saj so sredstva določena za uresničevanje nalog koordinacijske skupine, ki pa je namenjena zgolj spremljanju vplivov uporabe in zmanjšanja posledic uporabe tobačnih in povezanih izdelkov na zdravje prebivalcev, in ne izvajanju ukrepov. Sredstva za preventivne aktivnosti s ciljem krepitve zdravja in preprečevanja dejavnikov tveganja za najpogostejše kronične nenalezljive bolezni so v proračunu že zagotovljena, za področje preprečevanja uporabe in zmanjšanje posledic uporabe tobačnih in povezanih izdelkov v okvirni višini 800 tisoč evrov.
Na podlagi navedenega je Ministrstvo za zdravje skupaj z Ministrstvom za finance pripravilo predlog mnenja Vlade, v katerem Vlada Republike Slovenije predlogu zakona nasprotuje. Vlada Republike Slovenije meni, da je treba nadaljevati z izvajanjem že sprejetih ukrepov, ki bodo skupaj z uveljavitvijo enotne embalaže v prihodnjih letih pokazali še ugodnejše rezultate. Predlogu zakona nasprotujejo vse zdravniške organizacije, strokovne institucije na področju zdravljenja raka in nevladne organizacije na teh področjih. Tudi Svetovna zdravstvenega organizacija nas je pozvala k zavrnitvi predloga za odlog enotne embalaže in k uveljavitvi tega ukrepa. Celovit pristop, s katerim bomo zmanjšali škodo zaradi kajenja ter ne nazadnje prispevali tudi k povečanju blaginje in kakovosti življenja posameznika, je dokazano najbolj učinkovit.
Slovenija je na dobri poti, da zmanjša razširjenost kajenja med mladimi, zato vas pozivam, da predloga zakona ne podprete in s tem glasujete za zdrave in neodvisne zdajšnje in prihodnje generacije.
Hvala lepa.