Govor

Rajko Kozmelj

Hvala lepa, gospod predsednik. Dobro jutro vsem. Spoštovani poslanke, poslanci, zelo na kratko, še z naše strani.

Od vsega začetka smo tvorno in aktivno sodelovali pri oblikovanju predloga te resolucije. Dovolite mi samo, da opozorim na tri stvari, ki se mi zdijo ključne. Vem, da ste natančno seznanjeni z vsebino, zato ne bi tratil vašega časa, pa vendarle, tri stvari se mi zdijo ključne kar se tiče našega dela.

Prvo je vzpostavitev obveščevalno varnostne skupnosti. Ta stvar v bistvu je nov element v nacionalno varnostnem sistemu, ki bo omogočal, da konsolidiramo resurse, torej vse vire, človeške, materialne, finančne, s katerimi do sedaj ni bilo opravljeno na najbolj racionalen in učinkovito način. Torej ta nov element v zgradbi nacionalnega varnostnega sistema v Republiki Sloveniji bo bolje koordinirano in učinkovito podpiral tri obstoječe stebre. Ne čakamo v skupnosti na sprejem te resolucije. Seveda nam bo pomagala. Mi smo začeli v juniji na pobudo Ministrstva za obrambo in Slovenske vojske, takoj krepiti sodelovanje in koordinacijo, da bomo bolj učinkoviti.

Druga stvar, ki se mi zdi zelo pomembna, so okrepljena pooblastila za katera smo se nekako v medresorskem dogovarjanju uskladili, da so potrebna. Tukaj mi dovolite, da opozorim na vrzel, ki je znana tako širši javnosti, zagotovo pa v strokovni javnosti. Torej med pooblastili, ki jih ima slovenska policija za odkrivanje, preprečevanje in preiskovanje kaznivih dejanj s področja terorizma in nasilnega ekstremizma, zagotovo kaznivih dejanj s področja varstva ustavne ureditve, obstaja velika vrzel do zgodnjega odkrivanja, torej do takrat, ko še ni potrebnega dokaznega statusa, do takrat slovenska policija ne dobi odredb s strani sodišča in ne more preprečiti terorističnih dejanj. Torej, če dam primer, če v hotelu tiktakajo bombe v Ljubljani in za to policija ne dobi ustrezne informacije na pravi način, nihče ne more preprečiti, nihče ne more vstopiti v tak prostor, deaktivirati naprav in v bistvu samo čakamo lahko, da eksplodirajo. To je stanje, ki ga imamo danes. Potem smo edini primer, torej Slovenija, na evropskem kontinentu in s tem ogrožamo varnost Evropske unije. In to predlagamo, da se v tej smeri nekaj naredi, zato naš stavek v tej resoluciji.

In zadnje, strokovni nadzor. V Sloveniji pravega strokovnega, neodvisnega nadzora nad delovanjem obveščevalne varnostne skupnosti nimamo in s to strategijo se pripravlja nastavek za strokovni nadzor, torej okrepljen sodni nadzor in nova oblika nadzora, poleg parlamentarnega in sodnega, ki je neodvisen strokovni nadzor in te tri stvari se nam zdijo ključne. Menimo, da bodo prispevale k zmanjševanju varnostnih tveganj in bistveno okrepile nadzor nad delovanjem obveščevalno varnostne skupnosti.

Hval za besedo.