Govor

Andreja Kurent

Hvala lepa za besedo. Lep pozdrav vsem.

Bom kratka. Naše pisno mnenje ste prejeli pred 14 dnevi. Dejansko gre za to, kar so že predhodniki opozorili, gre lahko za tehtanje med človekovimi pravicami. Zdaj, pravice iz ustvarjalnosti Ustava izrecno garantira. Med te pravice sodi tudi avtorska in druge pravice. To je konkretiziral Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah, ki je najkrajše povedano, določil, da ima avtor izključno pravico, da dovoli ali ne dovoli uporabo svojega dela in da za to prejme neko nadomestilo ali se mu odreče. To je najbolj na kratko povedano. Seveda so te pravice lahko omejene, če zakon tako določi. Tudi po vsej mednarodni judikaturi in tako naprej pa je določeno, da naj bi bil ta poseg v izključne pravice avtorja, od njih tudi on živi pravzaprav, naj bi bil določen izjemno restriktivno. Na drugi strani pa imamo po naši Ustavi v določenem delu varovane tudi pravice invalidov in to je 14. in 52. člen, vendar ne zadevajo konkretno tega primera, ki se ureja s tem predlogom zakona. Po drugi strani pa imamo po naši Ustavi določeno, da niso ustavno varovane, zgolj pravice, ki jih našteva naša Ustava, ampak je potrebno upoštevati tudi mednarodne dokumente. Teh predlog zakona posebej ne opredeljuje, tako, da se zastavlja vprašanje ali gre sploh za trg, teh dveh pravic, pravic invalidov v avtorsko pravico ali ne. Po naši Ustavi pa je tudi tak poseg dopusten, če zakonodajalec pretehta ali je tak poseg, bi prestal tako test legitimnosti, kot test sorazmernosti, kar se seveda potem presoja na Ustavnem sodišču. Glede na to, da je predlagatelj, kar na šestih straneh podal dodatno utemeljitev, zakaj meni, da bi te pravice, ki jih direktiva zahteva samo za slepe, slabovidne in osebe z motnjami v branju, zakaj je primerno, da se širijo tudi na vse ostale invalide, je po našem mnenju ta utemeljitev dosti primerna, utemeljitev je obširna in bi verjetno zadostila za izpeljavo tega testa. Mogoče bi opozorila še posebej, že prej sem izpostavila in tudi moji predhodniki. Avtor se lahko odloči, kot se želi. Tudi direktiva mu v tem primeru daje možnost, samo možnost, da bi država lahko uvedla namesto tega nadomestila, ki ga prejme avtor, odškodninsko shemo. Predlagatelj zakona, torej Vlada pa se odloči, da bo v tem primeru šlo za prosto uporabo, to pomeni, da ni zahtevano, niti dovoljenje avtorja, niti nikakršno nadomestilo. Zato smo mi v našem mnenju opozorili na to, da se ta pravica širi ne samo na omenjene osebe, ki jih zadeva direktiva, temveč tudi na vse ostale invalide, če so invalidi. Invalidnost se je, kot smo ugotovili, ugotavlja samo z individualno odločbo in gre v bistvu v tem delu zakon delno čez direktivo. V zvezi s tem smo še posebej opozorili glede finančnega vidika, da ne samo, da avtor ne bo dobil nobenega nadomestila, ampak, da so tudi zagrožene sankcije izredno mile. Tudi v zvezi s tem smo dobili pojasnilo. Povedala bi še, da glede naših konkretnih pripomb pa so vloženi ustrezni amandmaji. Hvala lepa.