Govor

Melita Šinkovec

Hvala lepa za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, vsi prisotni lepo pozdravljeni tudi v našem imenu s strani Ministrstva za notranje zadeve.

V bistvu osebno me zelo veseli, da je ta tema danes na mizi, da se v njej lahko pogovarjamo, ker se o njej moramo pogovarjati in o njej razpravljati. V bistvu sem pa vesela, da je bilo ob besedi izrečeno osveščanje, v bistvu veliko že z vaše strani, nekako strinjanja in tukaj verjetno imamo, delimo enako mnenje glede osveščanja, da je to zelo potrebno.

V uvodnih besedah bom nekako osvetlila zakonske podlage, kaj v bistvu omejujejo, opredeljujejo in pa tudi nekatere preventivne aktivnosti s strani policije in inšpektorata in drugih organov.

Zdaj, področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih, ki jih razdeljuje v več kategorij. Zelo pomembno je v bistvu izpostaviti, da že veljavni zakon, se pravi že sedaj prostorsko in časovno omejuje prodajo in uporabo, sicer najmanj nevarnih ognjemetnih izdelkov, to so pokajoče vžigalice, pasje bombice, katerih prodaja, se pravi dovoljena samo od 19. do 31. Decembra, uporaba pa je dovoljena samo od 26. decembra do vključno 1. januarja.

Poleg tega pa zakon prepoveduje prodajo, uporabo in posest ognjemetnih izdelkov, se pravi kateri glavni učinek je pok, to so pa petarde, dvojne petarde, svetlobne petarde itd. ki so trudi bolj moteče za vse nas, za vse državljane in tako tudi živalim in te izdelki imajo večjo količino neto maso eksplozivnih snovi zato tudi povzročajo večji hrup.

Omejitve veljajo tudi pri starosti, teh uporabnikov teh izdelkov, saj zakon v bistvu prepoveduje prodajo mladoletnim osebam se pravi mlajšim od 14, 16 in 18 let, odvisno seveda tudi od kategorije izdelkov, poleg tega pa je omejitev trudi ta, da je uporaba teh izdelkov s strani, bom rekla mladoletnikov, ki so mlajši od 14 oziroma 16 let, da lahko uporabljajo te izdelke samo v prisotnosti oziroma pod nadzorom staršev oziroma njihovih skrbnikov.

Glede sprejemanja ukrepov, bi rada izpostavila, da so nekateri ukrepi že bili sprejeti, tako pri omejevanju kot pa tudi, se pravi uporabe, kot pa tudi hrupa. Ukrep je šel v tej smeri, da je bila sprejeta omejitev glede povzročenega hrupa, ki ga tak izdelek lahko oddaja, to je bilo, se pravi, da je lahko le 12 decibelov in pa to se je zmanjšalo s tem, da so kemijske snovi, ki so notri so omejene in ta omejitev kemijskih snovi pač povzroča manjši hrup. Potem je bila uvedena tudi označitev pirotehničnih izdelkov z oznako CE. Gre za v bistvu izdelke, ki so, izdelki z oznako CE pomeni, da so bili v bistvu v akreditiranih laboratorijih preverjeni, da ne povzročajo nepotrebne omejitve okolja in so varni za uporabo. Torej gre tudi na ravni Evropske unije tako na ravni države, kot na ravni Evropske unije, gre za ukrepe s katerimi v bistvu želimo izboljšati kakovost izdelkov.

Glede ognjemetov želim poudariti, da Slovenija v bistvu sicer ni zelo tipična država z množičnim izvajanjem ognjemetov, saj beležimo v bistvu zmanjšanje oziroma manjše število izveden ognjemetov praznovanja ob novem letu, se pravi ta številka je v upadanju. In zaznavamo, da občine v bistvu sprejemajo druge aktivnosti oziroma se poslužujejo drugačnih aktivnosti za ob praznovanju, se pravi, da uporabljajo nekatere druge tehnične rešitve kot so laserji, svetlobne kulise in podobno. Glede na vse omejitve, ki sem jih že navedla, je po mnenju Ministrstva za notranje zadeve sprememba zakonodaje v smislu popolne prepovedi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov, po našem mnenju nebi prinesla želenih učinkov. Razlog vidimo pa predvsem v tem, da imajo tako striktno politiko, niti ne prepovedi ampak striktno politiko do uporabe pirotehničnih izdelkov, kot je podobna pri nas, na Švedskem, Danskem, Irskem, v Romuniji in Združenem kraljestvu. Se pravi nobena članica Evropske unije pa nima popolne prepovedi prodaje oziroma uporabe, kar dejansko tudi vpliva tudi na kupovanje teh izdelkov pač v Sloveniji, zato ker so pač dostopni na drugih trgih.

Če malo osvetlim te poškodbe, o katerih smo že danes je bilo nekaj rečenega – policija v bistvu dela vsako leto analizo poškodb, ki so povzročene s pirotehničnimi izdelki. In poškodbe kažejo, da so predvsem povzročene v primerih prepovedani petard, se pravi, da pride do poškodb pri uporabi s prepovedanimi petardami – predelanimi ali pa doma narejenimi pirotehničnimi izdelki. Ali pa pride do poškodb zaradi njihove nepravilne uporabe. Podatki pa tudi kažejo, da se je število poškodb v zadnjih 10 letih v bistvu zmanjšalo – leta 2009 smo imeli 23 poškodovanih, medtem ko smo imeli lansko leto, se pravi leta 2018, 8 poškodovanih. Seveda to ne upravičuje zdaj uporabe, ker je vsaka poškodba v bistvu tudi za nas je preveč. Zato tudi si v bistvu Ministrstvo za notranje zadeve skupaj s policijo, inšpektoratom in drugimi organi v bistvu prizadeva za preventivne ukrepe in osveščanjem prebivalstva. Policija pri nas je zelo aktivna, da preko šol, medijev in tudi zdravstvenih ustanov osvešča o uporabi in tudi posledicah, ki so lahko zelo hude. In na primer preventivno akcijo policija vodi v okviru akcije Bodi zvezda – ne meči petard, kjer v bistvu sodelujejo tudi naši vrhunski športniki. Poleg tega pa policisti in zdravniki sodelujejo v skupnih tiskovnih konferencah, izvedenih pred začetkom uradne prodaje pirotehničnih izdelkov v mesecu decembru in pa s pomočjo različnih medijev in preko plakatov, v sodelovanju z Inštitutom za varovanje zdravja Republike Slovenije osveščajo javnost pred nevarnostmi uporabe pirotehničnih izdelkov.

Zato lahko v bistvu zmanjšanje zlorabe pirotehničnih izdelkov dolgoročno prinese osveščanje ob sočasnem nadzoru nad prometom in uporabo teh izdelkov, za katere si prizadeva tudi naš inšpektorat. Če smem samo omeniti, da v bistvu letno izvedli okrog 60 inšpekcijskih nadzorov po celi državi. Predvsem pa so ti najbolj skoncentrirani v decembrskem času, v času ko se to največ uporablja. V preteklosti so se že tudi nakazale nekatere rešitve v smeri zmanjšanja onesnaženja zraka in povzročanja hrupa, se pravi, da bi bili v tej smeri sprejeti določeni ukrepi, pa so potem nekako zamrli in mi jih v bistvu tukaj spodbujamo oziroma pač pristojna ministrstva, da te mogoče oživi te ukrepe in jih bomo skupaj podprli. Naj še osvetlim kaj morda Evropska unija v tem trenutku počne na tem področju – v bistvu že razmišlja o dodatnih ukrepih, saj je in posledično je Ministrstvo za notranje zadeve Evropski komisiji ravno v prvi polovici tega meseca poslala določene predloge kaj lahko izboljšamo, kaj lahko popravimo in so šli predlogi v smislu znižanja ravni zvočnega tlaka, zmanjšanja neto eksplozivne mase ter zmanjšanja snovi, ki obremenjujejo okolje. Ker Evropska unija pač razmišlja oziroma zbira predloge za pripravo novih standardov na tem področju.

Torej zakonodaja, ki ureja pirotehnične izdelke torej že omejuje prodajo in uporabo teh izdelkov, tako glede starosti kot tudi produktov. Bistvena pa je zahteva, da morajo vsi pirotehnični izdelki imeti oznako CE. Prav tako pa že zakonodaja sankcionira vse tiste pojave, ki predstavljajo nevarnost za nastanek poškodb pri fizičnih osebah, ki uporabljajo tako dovoljene kot prepovedane pirotehnične izdelke. Če povzamem, veljavna zakonodaja v bistvu že narekuje kar nekaj omejitev in prepovedi. Seveda moramo pa to tudi spoštovati. Predvsem pa je treba poudarek, po našem mnenju, nameniti osveščanju in pa preventivnim ukrepom.

Hvala lepa.