Govor

Vladimir Horvat

Najprej lep pozdrav vsem, torej spoštovani gospod predsednik, gospe poslanke, gospodje poslanci, ostali navzoči. Hvala za besedo.

Jaz bi se najprej lotil torej našega mnenja k predlogu proračuna sodstva za leto 2020 do leta 2021. Potem pa še posebej k predlogu proračuna Sodnega sveta prav tako za leto 2020 do 2021. Pisno gradivo oziroma naše pisno mnenje ste prejeli. Dolite mi za to samo nekaj poudarkov iz tega mnenja, ki ga je sprejel Sodni svet.

Glede predloga proračuna sodstva z zadovoljstvom pozdravljamo, torej tudi oceno Vrhovnega sodišča kot predlagatelja oziroma sestavljavca finančnega načrta za sodišča, ki ugotavlja, da bodo določena sredstva v proračunu zadoščala za pokritje obveznosti za leti 2020 in 2021 na vseh proračunskih postavkah, vendar z izjemo postavk za stroške sodnih postopkov, kjer bi lahko ob koncu leta 2020 in 2021 prišlo do primanjkljaja sredstev. Gre za postavke, kjer se evidentirajo izdatki, ki so neposredno povezani z obsegom opravljenega dela, odvisni pa so od vrste in pa tudi obsega rešenih sodnih zadev. Vnaprej je seveda tudi težko oceniti, kakšne bodo dejanske finančne posledice uveljavitve zakona v postopku sodnega varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank v prihodnjem letu. Gre za tako imenovane podrejene delničarje. Poleg tega pa torej Vrhovno sodišče in z njim seveda tudi Sodni svet, ki podpira prizadevanje Vrhovnega sodišča pri zagotavljanju potrebnih finančnih sredstev, torej poudarjamo, da naj se vsem sodiščem zagotovijo tudi primerni prostori, primeren nivo opreme ter vzpostavijo enotni in učinkoviti varnostni ukrepi. Zato, kar se tiče tega dela, torej predloga proračuna za sodstvo, prosimo oziroma predlagamo odboru, da danes podpre tudi te dodatne predloge Vrhovnega sodišča.

Dovolite mi ob tem točki, da nekako še opozorim na plačni položaj sodnikov. Tudi za, torej rešitev tega perečega problema bi potrebovali dodatna sredstva. Zdaj kako in na kakšen način je seveda drugo vprašanje. Ob tem bi pa rad opozoril na mednarodni akt, torej ker sem predstavnik Sodnega sveta in tudi sodelujem v evropski mreži sodnih svetov. Torej na Bratislavski manifest, ki ga je mreža evropskih sodnih svetov sprejela junija letošnjega leta in ga tudi poslala Evropski komisiji, ki je ta dokument prevzela oziroma potrdila kot ustrezen, kot potreben. V tem Bratislavskem manifestu pa se nekako poziva Evropsko komisijo, da ta pozove članice, torej države EU, da v svojih pravosodnih in sodnih sistemih zagotovijo potrebna denarna sredstva za nemoteno delovanje sodstva. Toliko kar se tiče predloga proračuna sodstva. Zdaj pa še mi dovolite torej naš proračun, torej proračun Sodnega sveta, katerega predstavnik sem. Tukaj bi že takoj na začetku moram opozoriti na to, da zagotovljena oziroma določena sredstva v predlogu proračuna nikakor ne bodo zadostovala za zagotavljanje tekočega, učinkovitega in optimalno kvalitetnega dela sodnega sveta v naslednjem proračunskem obdobju. Kot ste lahko prebrali, gre tukaj za tri nevralgične točke kjer bomo potrebovali in tudi zaprosili za dodatna sredstva, torej mimo tistih, ki so že določena. Najprej bi se dotaknil kadrovske problematike. Zakon o sodnem svetu je Sodnemu Svetu založil obsežne dodatne pristojnosti, poleg tega smo nekako morali se soočiti tudi z dodatnimi finančnimi potrebami za delovanje naših organov, to so disciplinski organi, komisija za etiko in integriteto ter za volilno komisijo. Torej razen tega gre pa tudi tukaj za povečanje pristojnosti sodnega sveta, ki prav tako potrebujejo dodatna finančna sredstva. Ob tem bi rad opozoril na to, da sodni svet v primerjavi z nekaterimi drugimi državnimi organi deluje za dvakrat do trikrat manjšo kadrovsko podporo strokovno in administrativno-tehničnega kadra. Primerjave smo podali tudi v samem pisnem gradivu. Ocenjujemo, da bi za nemoteno izvajanje nalog morali zagotoviti še 5 dodatnih zaposlitev. Za enkrat bi se zadovoljili z dvema in predlagamo, da se za ti dve kadrovski potrebi že v letu 2020 in 2021 zagotovijo dodatna sredstva za ti dve zaposlitvi. Ocenjujemo, da bi, to pa ni v gradivu, da bi potrebovali približno 50 tisoč evrov dodatnih sredstev na letni ravni za zaposlitev dveh dodatnih kadrov. Potem še nadaljujem. Že prej sem omenil rast materialnih stroškov zaradi povečanega obsega dela samega Sodnega sveta. trenutni primanjkljaj sredstev, predvsem gre tudi za sejnine, potnih stroškov članov Sodnega sveta in njegovih že omenjenih treh delovnih teles. Trenutno moramo pokrivati s prerazporejanjem sredstev iz, torej stroškov za investicije. Po drugi strani pa seveda ne moremo realizirati zato druge potrebe, ki je prav tako pereča, to je pa informacijska podpora za delo organa, to je konferenčni sistem, ki je trenutno izposojen od Okrožnega sodišča v Ljubljani in od Ministrstva za pravosodje, vendar ta še daleč ne dosega potreb dela sodnega sveta. torej je dotrajan, delno je celo neprimeren, pomanjkljiv, predvsem bi pa poudaril, da je sposojen in tako stanje seveda ne more trajati v nedogled. Zdaj, za potrebe nabavo novega informacijskega podpornega sistema, torej konferenčnega sistema Sodnega sveta, bi potrebovali še približno 60 tisoč evrov. Že prej omenjenih 50 tisoč še dodatnih torej 60 tisoč evrov.

No, zdaj sem pa že pri tej zadnji 3. točki, to pa je predsedovanje Republike Slovenije Evropski uniji v letu 2021 in s tem povezane potrebne aktivnosti sodnega sveta v istem letu. Moram poudariti, da je sodni svet že vrsto let zelo aktiven član evropskega pravosodnega prostora. Predvsem smo seveda povezani na že omenjeno mrežo sodnih svetov, to je evropsko mrežo, ta Evropska mreža pa se neposredno povezuje z Evropsko komisijo in evropskim parlamentom, ki ves čas podpira delovanje mreže. Letos smo se nekako že odločili na sodnem svetu, da začnemo s potrebnimi aktivnostmi za organizacijo generalne skupščine evropske mreže Sodnih svetov in bomo zaprosili seveda, če bomo dobili odobrena sredstva za ta namen za organizacijo torej bomo vložili kandidaturo za organizacijo te generalne skupščine. Za enkrat seveda v proračunu za leto 2021 nimamo zagotovljenih sredstev. Moram pa pri tem poudariti ne gre za ne vem kakšna velika, visoka, obsežna sredstva, ampak potrebno je poudariti to, da ta v naprej založena sredstva kasneje refundira evropska mreža sodnih svetov skoraj v celoti oziroma vsaj v pretežni višini. Torej, za enkrat težko govorim o kakršnikoli številkah, ampak zagotavljam vam, da kakšna posebna torej kakšen visok procent sredstev glede na vse proračun seveda ni vprašljiv. Gre za zelo majhen obseg sredstev glede na celotni proračun. Kot rečeno to, potem refundira evropska mreža skoraj v celoti. Ob tem bi podaril še to, da organizacija torej generalne skupščine v času, ko bo Republika Slovenija predsedovala Evropski uniji pomeni čast in priznanje ne samo Sodnemu svetu ne samo slovenskemu pravosodnemu oziroma sodnemu sistemu, ampak tudi naši državi seveda kot celoti. To je na kratko vse, kar sem vam želim omeniti. Tudi na tem mestu tudi glede proračuna za delovanje Sodnega sveta seveda prosim oziroma predlagam za podporo vašega spoštovanega odbora, da podpre tudi naše predloge za dodatna finančna sredstva.

Hvala lepa.