Govor

Boštjan Koražija

Spoštovani predsednik, najlepša hvala za besedo.

Po oceni - jaz se bom pač omejil prvo na splošno o proračunu ministrstva, potem pa še na postavke pa podpostavke, pa nekaj vprašanj tudi za gospoda Cantaruttija – po oceni realizacije sredstev za leto 2019, bo za subvencije zasebnikov in privatnim podjetjem, letos namenjenih 381 milijonov evrov, kar je pa 53 milijonov evrov več kot lani. Naslednje leto pa jim namerava Vlada podariti oziroma nameniti še dodatnih 81 milijonov evrov proračunskih sredstev, kar bo vse skupaj potem zneslo na koncu 462 milijonov evrov javnega proračunskega denarja, se pravi, namenjeno privatnim podjetjem in zasebnikom. V tem primeru gre v dobršni meri za javno podružbljanje stroškov zasebnih podjetij, ki si nato privatizirajo dobičke. Državljani, ki so pokrili stroške in omogočili te dobičke, pa ostanejo dostikrat praznih rok.

V Levici podpiramo državna vlaganja v razvoj, ne moremo pa pristati na to, da se razvojna politika s podarjanjem subvencij in drugih daril zasebnikom prepušča kapitalu. Država bi morala pri razvojni politiki prevzeti aktivno vlogo in poskrbeti, da bo razvoj služil javnemu interesu, ne pa zasebnim interesom kapitalistov.

In tukaj imam za gospoda Cantaruttija vprašanje – zakaj je potrebno tako obsežno večanje sredstev za subvencije privatnim podjetjem in zasebnikom? Potem pa se bom dotaknil podpostavke 050403 - podpora tehnološkim in razvojnim projektom. Glede na oceno realizacije 2019, je predvidena rast na tej podpostavki 26 milijonov evrov – z 39 milijonov evrov na 65 milijonov evrov. V obrazložitvi piše, da so ključni cilji postavke več inovacijsko aktivnih podjetij, ki uvajajo tehnološke in ali ne tehnološke inovacije. Več podjetij, vključenih v globalne dobaviteljske verige in konzorcije, povečan izvoz visoko tehnoloških izdelkov v celotnem izvozu ter več zasebnih investicij v razvojno raziskovalne oziroma v razvojno raziskovalno infrastrukturo oziroma RRI.

To spet nakazuje, da gre večina denarja privatnim podjetjem. Piše sicer, da bodo odprte tudi inovacije javnega in nevladnega sektorja in tukaj imam spet vprašanje – koliko denarja bo od tega povečanja steklo k zasebnim podjetjem in koliko bo šlo javnemu sektorju in nevladnim organizacijam?

Potem pa se še bom dotaknil postavke 140301 – spodbude in novo nastala podjetja in njihova rast. V tem primeru se na tej postavki realizacija za 2019 povečuje z 18 milijonov evrov na 31 milijonov evrov in v obrazložitvi piše – v okviru podprograma se izvajajo ukrepi povratnih in nepovratnih finančnih spodbud za mlada podjetja in nova podjetniška / nerazumljivo/ ter za podjetja v rasti in razvoju. Ukrepi bodo lahko dopolnjeni tudi z vsebinsko podporo, vavčerji oziroma dvojčki. In tukaj imam spet vprašanje – kolikšen delež sredstev bo privatnim podjetjem zagotovljen v obliki povratnih in kolikšen delež v obliki nepovratnih virov?

Potem pa še imam naslednjo postavko, ko se gre za tuje neposredne investicije oziroma s kratico TNI, na postavki 140401 – spodbujanje začetnih in novih investicij. Vrednost podprograma na ministrstvu za leto 2020 znaša 9 milijonov evrov, leta 2021 pa bo znašala 15 milijonov evrov. Ni razloga, da se toliko javnega denarja podarja za neposredno ali neposredno financiranje in privabljanje tujega kapitala, saj dejansko nobenih dokazov pravih ni, da bi TNI pozitivno vplival oziroma da bi vplivali na razvoj domačega gospodarstva.

Bom pa omenil eno študijo iz leta 2002, gospoda Mencingerja ki je bila izdana v Gospodarskih gibanjih. To je bilo tik pred vstopom, ko smo vstopili v EU, ne. In je vzel v obzir 8 držav kandidatk za članstvo v EU in ugotovil, da se za vsako povečanje deleža tujih naložb v BDP za odstotno točko gospodarska rast v teh državah v povprečju zmanjša za 0,28 %. Torej negativna korelacija med rastjo in tujimi investicijami ni presenetljiva, ker tujih multinacionalk, ki se pač poslužujejo dostikrat tega TNI-ja oziroma tujih neposrednih investicij, v bistvu zanimajo samo kapital oziroma dobiček, ne zanimajo jih pa projekti oziroma odpiranja novih delovnih mest in vse ostalo, kar je povezano s samimi delavci.

Pa še na koncu se še bom dotaknil podpostavke oziroma postavke 1.4.0.4.2 - informativne, izobraževalne in promocijske aktivnosti. Tudi prej ste že govorili o tem oziroma dejansko bomo letos dali za to dejavnost 5,6 milijonov evrov, približno enako kot drugo leto spet. Pa iz obrazložitve je razvidno, da gre za sredstva za trženje Slovenije kot lokacije za tuje neposredne investicije, kar sem prej razlagal. In tega izdelovanja promocijskega materiala, oglaševalskih akcij, spodbujanja poslovnih klub, organizacija sejmov, okroglih miz in konferenc / nerazumljivo / domačih in tujih investitorjev. Pa me, prosim tudi, če mi lahko to razložite – zakaj toliko za tole, tuje neposredne investicije?

Tako.

Hvala.