Govor

Ksenija Klampfer

Hvala lepa za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, ostali gostje.

Izzivov in težav, ki so nastale zaradi več kot desetletnega obdobja nezadostnega ukrepanja države, se zavedamo.

Revizija računskega sodišča v obdobju od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2018 in tudi odzivi s terena nas zavezujejo k ukrepanju na področju skrbi za starejše. Poročilo vsebuje vrsto ugotovitev, katerega skupna značilnost je, da vlada temu področju ni namenjala ustrezne pozornosti. Na ministrstvu smo se izboljšanja položaja lotili takoj in prve aktivnost že izvajamo.

Tako smo, skladno tudi z zahtevami revizijskega sodišča, že imenovali delovne skupine, ki bodo, kot nam nalaga računsko sodišče, preučile ustreznost obstoječe pravne ureditve in pripravile usmeritve za nadaljnje ukrepe, vse z namenom izboljšanja obstoječega stanja na predmetnem področju.

Prav tako skupaj s pristojnim Ministrstvom za zdravje aktivno sodelujemo pri pripravi predloga Zakona o dolgotrajni oskrbi, ki je po navedbah ministra za zdravje med prioritetami. Z ministrom pa sva se tudi že dogovorila o dodatnih kapacitetah, ki jih moramo zagotoviti v domovih za starejše.

Računsko sodišče je ministrstvu naložilo, da v roku 90 dni predloži odzivno poročilo z izkazom popravljenih ukrepov. Seveda vsega, kar ni bilo urejeno v več kot 10 letih, ne moremo urediti čez noč, smo pa zavezani, da pripravimo rešitve za obstoječe težave in izzive dolgožive družbe.

Poleg aktivnosti ministrstva glede zagotavljanja dodatnih kapacitet, ki jih v gradivu navaja predlagatelj, bi opozorila na nekatere ukrepe, ki jih že izvajamo za krepitev storitev v skupnosti.

Ker v razpravah prihaja do različnih interpretacij in razumevanj glede gradnje novih kapacitet v domovih za ostarele, moram pojasniti, da so evropska sredstva iz aktualnega operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike za obdobje 2014-2020, namenjena za razvoj skupnostnih oblik storitev, torej za gradnjo različnih namestitvenih enot za izvedbo deinstitucionalizacije in za modernizacijo mobilnih enot za podporo programom, ki so namenjeni osebam, ki potrebujejo dolgotrajno pomoč in oskrbo –in ne za procese institucionalizacije v okviru dolgotrajne oskrbe, četudi to pomeni, da tudi na tem področju glede na potrebe ne potrebujemo dodatnih kapacitet. Povedano na kratko, namenska evropska sredstva za izvedbo procesa deinstitucionalnizacije pa žal ni mogoče preusmeriti v gradnjo novih domov za starejše za izvajanje institucionalnega varstva.

Če se vrnem na prej omenjene ukrepe za krepitev storitev skupnosti, prav na področju prehoda iz institucionalnih na skupnostne storitve v tem letu delamo pomembne premike, ki jih financiramo iz aktualnega operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020. Napačne so navedbe in to moram ponoviti ponovno, da je vlada projekte oziroma, kot jih imenujejo, študije, ki naj bi zgolj pokazali ali so predvidene rešitve v zvezi z dolgotrajno oskrbo ustrezne ali ne, namenila 74,5 milijona evra. Poudarjamo, da projekti, ki so navedeni v tabeli številka 10 na strani 95 revizijskega poročila računskega sodišča, niso namenjeni samo preizkusu ustreznosti rešitev na področju dolgotrajne oskrbe, temveč zlasti za zagotavljanje storitev za uporabnike in pogojev za izvajanje le-teh, kar pomeni pretežno investicije v infrastrukturo. Vendar, kot že povedano, so to evropska sredstva, bomo lahko porabili le za gradnjo infrastrukture za potrebe deinstitucionalizacije, ne smemo pa s temi sredstvi graditi domov. Sredstva kot taka še niso porabljena in tu bi rada še enkrat poudarila, da od teh 74 milijonov, kjer jih je 56 milijonov na ministrstvu za delo, še sploh niso bila porabljena.

Na ministrstvu pospešeno pripravljamo, ker pa želimo ta sredstva počrpati, določene projekte. In sicer naj omenim samo nekatere.

Projekt transformacije posebnega socialno varstvenega zavoda Dom na Krasu. V okviru projekta transformacije zavoda v smeri deinstitucionalizacije se bo financiralo načrtovanje in izvedbo organizacijskih sprememb ter uvedbo novega načina delovanja. Hkrati se bo sofinanciralo zagotavljanje infrastrukture za izvedbo deinstitucionalizacije v obliki gradnje in nakupa manjših bivalnih enot 4 do 6 oseb. cilj projekta Doma na Krasu je prehod iz institucionalnih na skupnostne storitve, v okviru katerega se bo od 171 stanovalcev storitve, v okviru katerega se bo od 171 stanovalcev zavoda v bivalne in stanovanjske skupine - v skupnosti - preselilo 70 stanovalcev. Na ta način bomo sprostili kapacitete v institucije.

Projekt transformacije zavoda v smeri deinstitucionalizacije načrtujemo tudi Center za usposabljanje in delo in varstvo Črna na Koroškem, kjer je od skupno 175 stanovalcev zavoda predviden prehod iz institucionalnih v skupnostne storitve za 60 do 70 stanovalcev.

Kaj torej prinaša transformacija zavoda v smeri deinstitucionalizacije? Gre za razselitev stanovalcev v ustreznejše bivalne pogoje, za kar bodo iz evropskih kohezijskih sredstev zagotovljena sredstva za infrastrukturo v obliki gradnje in nakupa manjših bivalnih enot za 4 do 6 oseb. Zavodu bomo tudi omogočili izvedbo organizacijskih sprememb ter uvedbo novega načina delovanja, da bo lahko zagotavljal ustrezne storitve za svoje uporabnike v večjem številu manjših bivalnih enot.

Načrtujemo tudi projekt sofinanciranja skupnostne infrastrukture za starejše, s katerim želimo zagotoviti izboljšano ponudbo storitev za starejše. Cilj je, da bi imeli starejši možnost izbire in da se tudi ustvarijo pogoji, da lahko čim dlje ostanejo v domačem okolju.

Trenutno pripravljamo javni razpis, na podlagi katerega bomo zagotovili dodatne kapacitete za dnevno varstvo starejših in za njihove začasne namestitve. V okviru tega projekta je predvidena zagotovitev 30 enot. V okviru priprav na javni razpis smo že pozvali javne domove, da posredujejo aktualne podatke glede potreb, ki jih imajo in nam bodo pomagale pri oblikovanju odločitev. Te projekte, s katerimi sproščamo kapacitete v institucijah in pomenijo prehod iz institucionalnega na skupnostne storitve, bomo financirali iz aktualnega operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020. Sredstva so namenjena za vzpostavitev infrastrukturnih pogojev za podporo deinstitucionalizaciji in razvoj skupnostnih oblik storitev, torej za dnevno varstvo, bivalne enote in za začasne namestitve.

Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti si v okviru priprave programskih dokumentov tudi prizadeva, da bodo v prihodnjem programskem obdobju – govorim o programskem obdobju 2021-2027 – na voljo še dodatna evropska sredstva za vlaganje v različne oblike oskrbe, za vzpostavitev in modernizacijo socialne infrastrukture, tudi na področju demence, torej, da bi lahko zagotovili evropska sredstva za gradnjo domov.

V zvezi z drugim priporočilom glede sprejetja ustreznih ukrepov za zagotovitev dostopnosti in dosegljivosti storitev vsem upravičencem v roku 30 dni želim izpostaviti, da koalicijski sporazum za mandatno obdobje 2018-2022 predvideva vzpostavitev integriranega sistema dolgotrajne oskrbe s sprejetjem Zakona o dolgotrajni oskrbi. Vlada se zaveda, da je treba sistem skrbi za starejše in pomoči potrebne nadgraditi in izboljšati, kar lahko učinkovito zagotovimo le z oblikovanjem novega stebra socialne varnosti v obliki dolgotrajne oskrbe.

Ne glede na vse navedeno pa je naša naloga, da pripravimo vse potrebno, da izboljšamo obstoječi sistem v najkrajšem možnem času. Zavedamo se, kot sem to že navedla, da tega ne moremo narediti hipno in čez noč. Bomo pa s temeljitim pregledom in pripravljenimi izboljšavami, tudi s pomočjo ostalih deležnikov, ki sodelujejo v sistemu socialnega varstva, trenutni sistem izboljšali.

Hvala.