Govor

Ksenija Klampfer

Res sva se narobe razumela, hvala za besedo, sem mislila, da če imam pripombe k amandmajem. Zato se takrat nisem prijavila k besedi, bi pa uvodoma želela nagovor v zvezi z predlogom Zakona o izplačilu neizplačanega dodatka za nego otroka. Spoštovani, danes je pred nami predlog zakona o izplačilu neizplačanega dodatka za nego otroka.

Naj uvodoma omenil, da sem se kot ministrica pristojna za družino že v mesecu decembru preteklega leta seznanila problematiko staršev slepih in slabovidnih otrok. Gre za starše, ki so v dolge obdobju, vse od leta 2003 dalje zbirali med dvema dodatkoma, in sicer dodatkom za pomoč in postrežbo po zakonu, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje ter dodatkom za nego otroka po zakonu, ki ureja starševsko varstvo in družinske prejemke.

Predlog obravnavanega zakona zajema dve skupini, in sicer poleg slepih in slabovidnih otrok, so v zakonih vključeni tudi otroci z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, ki so po polnoletnosti nadaljevali izobraževanju v posebnem programi. Od prvega januarja 2003 so se določila Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanje tolmačila na način, da lahko upravičenec slep oz. slaboviden otrok uživa le eno pravico bodisi dodatek za nego otroka bodisi dodatek za pomoč in postrežbo. Na podlagi takšnega tolmačenja, ki ga je zavzelo Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, centri za socialno delo niso priznavali dodatka za nego otroka, če je opravičenec prejemal dodatek za pomoč in postrežbo.

Leta 2012 je Višje delovno in socialno razsodilo, da upravičenec do dodatka za pomoč in postrežbo otrok, medtem ko je upravičenec do dodatka za nego otroka starš otroka. Na podlagi navedenega se omenjenega dodatka med seboj ne izključujeta. Za tem je v mesecu juniju 2015 razsodno ministrstvo vsem centrov za socialno delo poslalo dopis, da starši in otroci lahko uveljavljajo oba dodatka.

Druga skupina otrok, ki jih ureja predlog zakona so tisti, ki so se izobraževali v posebnem programu. V takratnem stališču Ministrstva izobraževanje, znanost in šport so lahko osebe z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju po osemnajstem letu starosti nadaljevali izobraževanje v posebnem programu največ do šestindvajsetega leta starosti, vendar na ta način niso obdržali statusa učenca. Status učenca a je pogoj za pridobite in upravičene do pravice do dodatka za nego otroka.

V letu 2015 je Ministrstvo za izobraževanj, znanost in šport stališče spremenilo in odločilo, da imajo tudi otroci, ki se izobražujejo v posebnih prilagojenih programih status šolanja, s tem pa jim je tudi pripadala pravico do dodatka za nego otroka. Predlog zakona tako prestavlja pravno podlago za izplačilo dodatka za nego otroka, ki bi moral biti izplačan v obdobju od leta 2003 do konca leta 2015, pa zaradi tolmačenja obeh ministrstev ni bil.

Z namenom, da bi v predlog zakona vključili vse opravičence, smo v končni verziji gradiva navedli, da bodo upravičenci do izplačila vsi, tako tisti, ki so pravico uveljavili, pa jim je bila izdana zavrnilna odločba, kot tudi tisti, ki vloge za uveljavitev pravice niso oddali.

Dodati želim, da so bil starši v letu 2015 ponovno upravičeni do dodatka za nego otroka, pri čemer se v predlogu zakon obdobje upravičenosti zaključuje z 31 decembrom 2016, za takšno ureditev smo se odločili zaradi previdnosti. Izogniti se želimo primerom, ko starši ne bi bili upravičeni do neizplačanega dodatka za obdobje po spremembi tolmačenja, če so oddali novo vlogo šele več mesecev potem, ko se je praksa že spremenila skladno z sodbo iz leta 2012.

V praksi so opravičenci lahko izbirali med pravico do dodatka za nego otroka in do dodatka za pomoč in postrežbo. Na ministrstvu smo se seznanili le z enim primerov, kjer je družina uveljavljala dodatek za nego otroka, pri čemer je šlo za takšno odločitev iz osebnih okoliščin, ker gre le za en zaznan primer smo se odločili položaja te družine reševati individualno in ne v okviru sistemskega zakona.

Z družino smo že v stiku in smo se dogovorili za nadaljnje korake. Naj zaključim, predlog zakona upravičencem omogoča povračilo neizplačanih dodatkov za nego otroka od leta 2003 dalje, hkrati pa zakon daje pravico do uveljavitve povračilo, sodnih in izvršilni stroškov, ki se opravičencev nastali zoper državo.

Hvala lepa.