Govor

Sandi Čurin

Hvala za besedo. Spoštovana predsedujoča, spoštovani poslanke, poslanci, vsi prisotni.

Zdaj bom nekako na kratko povzel, nekje videnje, predvsem s področja varnosti, pa mogoče potem v nadaljevanju, v kolikor bo potreba, bo tudi še kolega s policije, ki je nekako zadolžen za to problematiko in jo podrobneje tudi spremlja, mogoče me dopolnil ali pa, na podlagi morebitne razprave tudi podal dodatna pojasnila.

Po podatkih Inštituta Republike Slovenije za socialne zadeve, živi v Sloveniji najmanj 11 tisoč 794 pripadnikov romske skupnosti. Pri tem je uvodoma treba poudariti, da policija ne zbira podatkov o storilcih prekrških ali pa kaznivih dejanjih, glede na njihovo narodnost, versko ali pa etično ali kako drugo osebno okoliščino in zaradi tega tudi nima policija podatkov o tem, koliko, recimo deviantnih ravnanj so osumljeni ali pa izvršili pripadniki romske skupnosti. Varnostna situacija v okoljih, kjer so romska naselja, je izredno kompleksna. Varnostni vidik problema je praviloma posledica nezadovoljstva, večinskega ali pa manjšinskega prebivalstva, zaradi zmanjšanja kvalitete življenja v okoljih ali posegih v lastnino.

Najpogostejši vzroki nezadovoljstva so spori glede zemljišča, sprememb prostorskih načrtov, posegov v lastnino, spremembe kvalitete življenja v romskih naseljih ali vpliv romskega načina življenja na okoliške prebivalce. Policija je pri svojem delu na teh območjih z romskimi naselji, ki po vsebini in številu izstopajo, najpogosteje obravnavala predvsem kršitve javnega reda in miru, med družinske spore, uporabo strelnega orožja ob, recimo, najrazličnejših oblikah praznovanja, begi oziroma odhodi otrok in mladoletnic od doma, v druga naselja, porast nasilja v družini, posojanje denarja za oderuške obresti in izkoriščanje socialno šibkih, različne oblike ustrahovanj in izsiljevanj, pojavov lažnivih klicev, problematike uživanja in preprodaje prepovedanih drog v romskih naseljih, problematika črnih gradenj in uzurpacije zemljišča, okoljevarstvena problematika, predvsem z vidika kurjenja ovojev električnih vodnikov, ter drugih najrazličnejših odpadkov, problematika potepuških živali, predvsem nelastniških in zapuščenih psov predstavljajo na nek način nevarnost za zdravje prebivalcev v teh območjih, neobiskovanje šolskega pouka, nelegalno preseljevanje, težave predvsem pri prijavljanju sprememb bivališč na pristojnih upravnih enotah. To so nekje ključne, bi rekel, te kršitve, ki so bile najpogosteje tudi obravnavane s strani policije.

Seveda, policijske uprave imajo na podlagi spremljanja in ocenjevanja varnostnih dogodkov za izvajanje nalog v varnost obremenjenih ali pa policijskih okoliških, izdelane načrte za delo. V sami policiji pa ocenjujejo, da je zavarovanje življenja, osebne varnosti in pa premoženja ljudi izvajanje policijskega dela v skupnosti izredno uspešen model policijske dejavnosti, ki dosega boljše rezultate pri odpravi vseh varnostno problemskih situacij v lokalnih skupnostih. Smo policijsko delo v romskih skupnostih zahteva poseben pristop in veliko prilagodljivosti raznim posebnostim. Policisti se v vsakem večjem nezadovoljstvu skupine državljanov ne glede na etično poreklo udeležijo sklicanih sej oziroma sestankov, posvetov v lokalnem okolju, občinskih sosvetov ali pa drugih delovnih teles in pojasnjujejo, svetujejo, učijo in razčiščujejo dileme povezane z varnostno situacijo v okolju. Pri tem opažajo nezainteresiranost posameznih lokalnih skupnostih po okrepljenem delovanju posvetovalnih teles, ki imajo pozitivne učinke tako na občutek varnosti kot pa učinkovitejše reševanje problemov. Ključna je na tem področju preventiva. Policija je zato za preprečevanje protipravnih dejanj nevarnost obremenjenih območij izvaja najrazličnejše oblike in pa metode preventivnih aktivnostih osveščanja opozarjanja in svetovanja, ki so usmerjena v fizične osebe in pa tudi ostale subjekte. V samem nacionalnem programu ukrepov za Rome za obdobje 2017-2021 in v letnem načrtu dela policije so opredeljeni tudi trije ukrepi policije pri delu romskih skupnostih, in sicer usposabljanja za delo policistov v romskih skupnostnih, usposabljanje javnih uslužbencev, ki so v okviru svojih pristojnosti srečujejo s pripadniki romske skupnosti in pa izvajanje policijskega dela v sami romski skupnosti. Tudi predlogi najbolj varnostno obremenjenih policijskih uprav s samo obravnavo problematike gredo v smeri predvsem izboljšanje učinkovitosti kaznovalne politike, primernejše socializacije otrok in pa mladostnikov, pri tem bi izpostavil tudi razne oblike ozaveščanja, ki so mogoče zelo segmentirane, ampak tudi naslavljajo predvsem področja dela ali pa odklonske aktivnosti, mogoče tudi pripadnikov v okviru romske skupnosti, pri tem lahko izpostavim tudi sodelovanje z ostalimi vladnimi službami oziroma resorji tudi s prej omenjenim koordinacijskim uradom za narodnosti kot koordinacijskim telesom, tudi ko gre za usposabljanje oziroma ozaveščanje otrok v osnovnih in pa srednjih šolah, kjer je prisotnost tudi romske populacije, predvsem ozaveščanje v smislu najsi bo trgovine z ljudmi, najsi bo dogovorjenih porok in pa tistih tematik, ki so po neki strokovni oceni lahko pereče in pa v tem kontekstu dobrodošle tudi za tovrstne oblike ozaveščanja te populacije in pa seveda to so izvaja tudi v okviru ali z sodelovanjem različnih nevladnih organizacij, projektno tako da se te različne oblike problemov naslavljajo tudi že pri samih otrocih, kot rečeno v osnovnih šolah, kjer je prisotnost romskih otrok izrazitejše kot pa na nekaterih drugih območjih. S tem, ko omenjam samo problematiko v kateri smeri jo naslavljamo, poleg seveda omenjene izboljšane učinkovitosti kaznovalne politike in pa primernejšo socializacijo otrok in mladostnikov je tukaj še transparentnost delitve socialnih transferjev in pa zagotovitev njihove namenske porabe in pa intenzivnejša in pa učinkovitejša politika urejanja statusov zemljišč na katerih stojijo posamezni romski objekti ali pa romska naselja. Skratka, kot rečeno, to je zelo na kratko, en povzetek tega kar Ministrstvo za notranje zadeve oziroma pretežni del policija na samem terenu zaznava kako se s temi zadevami sooča. In pa tudi izpostavljamo tisto kar je iz našega vidika mogoče najbolj pereče in kar na nek način mogoče velja še dodatno urediti. Toliko za enkrat uvodoma.

Hvala.