Govor

dr. Franc Trček

Hvala predsedujoči. Lep pozdrav vsem skupaj. Moram reči, da sem bil malo skeptičen, da bo tako množična udeležba. Ampak po drugi strani petek 13. je tudi malo simbolen v smislu, da bi kohezija šla malo stran od stanja petek 13., pa tudi ta prolongacija ni tako napačna, ker vmes se nam je kar razjasnilo nekaj zadev glede nove perspektive.

Obljubil sem, da bom izjemoma relativno kratek, ker imamo tukaj cel niz ljudi, ki perspektivo izvajajo v osnovi na terenu in ki so tudi nek povod za sklic te seje. Ob neki predhodni debati smo nekako prišli do tega, da se s tem področjem v bistvu ukvarjamo tam že nekje od leta 2000, 2001. Skratka po 18-ih letih bi nekako morali biti nekoliko bolj polnoletni kot dejansko smo. Dejstvo je, da imamo celo vrsto težav, dejstvo je, da je to tudi posledica, da to tako pomembno področje, v žal še vedno prevladujočih in iz naših kvot delitev katerekoli koalicije ni ravno prioritetno, čeprav gre, kot jaz to imenujem, za enega od proračunov. To je naš ključni razvojni, jaz temu rečem peti proračun in to je v bistvu fakt. Dejstvo je, da imamo težave že na ravni, če hočete informatike, imamo težave v nekih komunikacijah med SVRK-om in ministrstvi, ki so vsebinsko zadolženi podobno kot matična delovna telesa v Državnem zboru. Za izvajanje tega, ko omenjam kohezijo, seveda mislim tudi skupno kmetijsko politiko, da smo si na jasnem. In zaradi vseh teh zadev, se preveč časa tukaj v parlamentu pogovarjamo o nekih odstotkih počrpanosti, premalo pa o vsebinah. Kar nas potem pripelje do zgodb, če hočete, kot je prekmursko oziroma politično korektno pomurski vodovod, pa do kakšnih zgodb o »lasih«, kjer imamo potem velike težave, tisti mali prolongacijski čas preživetvene sposobnosti.

Zdi se mi, da je skrajni čas odgovornost politike in tukaj dejansko za to mizo sedimo politiki, od politikov v širšem smislu so tudi NGO-jevci, da se nekako premaknemo najprej v smislu, da vzpostavimo neke robne pogoje, ki bodo omogočali v dokončevanju te perspektive in tudi v naslednji perspektivi dosti bolj poglobljeno ukvarjanje z vsebinami, ampak ukvarjanje z vsebinami seveda na takšen način, da o teh, kot jaz temu rečem razvojnih penez, dobimo nekaj, kar bi nemarkisti imenovali multiplikator. Ker zdi se mi, da je to nek veliki problem, dobro včasih pejorativno rečemo, ni poanta kohezije gradnja krožišč, čeprav so tudi ta več kot nekje upravičena. Zdaj glede naslednje perspektive, čeprav ta dokument ima neki status zaupno, ampak če malo spremljate evropsko politiko tudi v mednarodnih medijih je bolj ali manj že vse znano, tudi iz naslova zmanjšanja sredstev, tudi iz naslova vzhodna-zahoda kohezija, se mi zdi, da se moramo vsebinsko dosti bolj poglobljeno pogovoriti. Mi smo v osnovi predlagali tukaj tri sklepe. Prvi je priprava kriznega črpanja sredstev obstoječega proračunskega obdobja te perspektive, sicer vem, da mi lahko iz SVRK rečejo, da to že obstaja, ampak tudi v tistem pregledu podatkov, kje smo, je to na neki taki ravni, da je skoraj neberljivo o nekih tabelicah s fontom, da skoraj potrebujem lupo.

Drugi sklep se nanaša na dva ločena operativna programa. Vem, da je tukaj opravičilo, če bomo šli v to, bomo nekaj zgubili, nimamo časa, nimamo kadrov, ampak glejte to je neka zaveza, ki jo je res celoten, ne bom rekel širok, ampak celoten nabor deležnikov, ki sooblikuje vzhodno kohezijsko regijo podpisov, poslal na Vlado in zdaj je nekako že kar nekaj mesecev od tega, mogoče že pol leta verjetno in kot, da tega dokumenta ni bilo.

In seveda tretja zadeva se nanaša končno ureditev delujočega informacijskega sistema SVRK, ker ljudje, ki nekako cele dneve sedijo za računalnikom, da potem, kot to v slengu rečemo, lahko »klejmajo«(?) več kot izgubljajo živce. Ne mine teden, da nisem komu kvazi psihoterapevt. Skratka, več kot očitno je, da moramo najti neke ustrezne odgovore. Še enkrat, se zlasti se zahvaljujem vsem vabljenim, ki ste se odzvali temu vabilu in verjamem, da nam boste pomagali v iskanju ustreznih odgovorov. Toliko na kratko. Hvala predsedujoči.