Govor

Nik Prebil

Predsednik, hvala lepa. Dobro jutro, kolegice in kolegi. Spoštovana predstavnica Vlade! Ne bom tako dolg. Danes pa bi se vseeno dotaknil predvsem dveh točk in potem še Kitajske. Vsekakor se strinjam s to reformo WTO-ja. Mislim, da so v vsakem področju dobrodošle spremembe, ki pripomorejo k nekem ustreznem razvoju in napredku. Tudi ta mednarodna organizacija kot je WTO, sicer ena največjih, a vendar mora slediti nekemu svetovnemu razvoju, predvsem na področju trgovine, ki ga pač pokriva in vemo kam bo prihodnost peljala. Tem spremembam mora slediti tudi WTO. Glede na to, kar smo videli v preteklosti, je mogoče resnično čas, da se nekatere spremembe tudi zgodijo. Kot drugo bi se dotaknil trgovinskih odnosov z ZDA. Moramo vedeti, da blagovna menjava med ZDA in Evropsko unijo se v zadnjih desetih letih resnično nenehno povečuje. Podatki, ki jih imam tukaj, se pravi leta 2018 je znašala kar 673 milijard evrov. Od tega izvoz iz Evropske unije v ZDA 406 milijard in ZDA k nam 267 milijard evrov. V bistvu s to proizvodnjo in izvozom v ZDA pa je v celotni Evropski uniji povezanih skoraj 5 milijonov delovnih mest, kar resnično ni neka številka o kateri bi lahko rekli, da nam je vseeno ali pa da stvari niso kritične in moramo te številke in ta delovna mesta vsekakor vzeti z vso resnostjo.

Glede na te pomembne trgovinske tokove, ki v svetu delujejo, vemo, da bi gospodarski subjekti tako na levi kot desni strani zemljevida, na obeh straneh Atlantika, imeli večje koristi od odprave nekih carin na industrijske proizvode kot od te uvedbe in nekih dodatnih zaostritev in zahtev, ker navsezadnje bi se zmanjšali tudi stroški podjetja za dostop do trga Evropske unije in do trga ZDA. Vse to pa vemo na koga vpliva. Predvsem na mala in srednja podjetja, ki pa so tista podjetja, ki držijo gospodarstvo. Navsezadnje jih je bistveno več tistih mega konglameratov, ki sicer imajo ogromne dobičke.

Ne smemo pozabiti, da so Združene države Amerike za Slovenijo peta najpomembnejša trgovinska partnerica po vrednosti blagovne menjave in tudi ta je leta 2018 presegla milijardo evrov, kar za našo državo ni zanemarljiva številka.

Vse te trgovinske odnose pa vsekakor spremljajo, to smo videli v zadnjem času kar pogosto, neke napetosti, ekskalacije v družbah že skoraj po celem svetu in številni dogodki, ki pa pripomorejo k stopnjevanju teh napetosti tako med ZDA kot Evropsko unijo. Mislim, da je samo nekako glede na to videno, kar spremljam, sedaj samo vprašanje časa na kateri strani bo prišlo do ekskalacije, kar pa vsekakor ni dobro, ker ZDA kot neka vodilna sila na svetu in po številu prebivalstva in po neki moči, ki jo svet ustvarja, lahko zgolj izjava tega posrečenega ali pa neposrečenega predsednika Trumpa, sproži hude gospodarske posledice, spremembo na borzah in odnosih med državami. Videli smo, da predvsem na zunanjem političnem področju Trump s to svojo politiko ruši neke ustaljene prakse, kar pa druge države vsekakor spremljajo in vidijo in navsezadnje se to pozna tudi pri trgovini.

Mogoče še okoli protekcionizma. Trump vodi neko politiko protekcionizma in tega, da so ZDA najboljše in na prvem mestu, kar vsekakor na prvi pogled ni ničemur oporekati. Vsak za svojo državo želi najboljše in najbolj izkoristiti. Vemo pa kje se zatakne. Vsak protekcionizem vodi v večjo skrajnost. Ko začneš opozarjati na krizo in na neke dogodke, se ljudje začnejo zapirati, začnejo vedno manj trošiti, varčevati in navsezadnje v bistvu sprožiš krizo, na katero si tako opozarjal, ker pač denar ne kroži. Point dobrega gospodarstva in pretočnega gospodarstva je, da denar kroži. Namreč zato je tudi namenjen, da si lahko kaj kupiš, ampak navsezadnje pa je za to, da kroži.

Ravno v teh sporih in vseh teh dogodkih, ki se sedaj dogajajo – tudi s strani Irana – pa moramo vedeti, da so ravno Združene države tiste, ki so na določenih področjih zakuhale situacijo, ki jo danes v svetu imamo in so ravno one tiste, ki bi jo mogle v pravi vrsti tudi ustrezno reševati.

Kar se tiče Kitajske pa vsekakor mislim, da mora Evropska unija sodelovati z vsemi državami. Mora pa tistim, ki kršijo neka osnovna demokratična načela, na katerih stoji Evropska unija ali pa so spoštovanja vladavine prava, spoštovanje človekovih pravic jasno dati vedeti, da teh stvari ne sprejema, ampak da neko ustrezno bogato sodelovanje je treba urediti in nadgraditi. Enako je tudi s Kitajsko, ki vodi drugačno politiko, kot jo vodi Evropska unija. Mislim, da glede ne samo na število prebivalcev, ki tam narašča, ampak tudi po moči, ki jo ima Kitajska in tako tudi denar. Drugače enostavno moramo biti pozorni na to državo in kako se z njo posluje, ker navsezadnje strateško ciljajo na celoten svet z njihovimi investicijami. Seveda za njihov lastni razvoj, za neko pomoč svetu, vsekakor pa je v ozadju še kaj drugega. Mislim, da neka previdnost ni nikoli odveč.

Še enkrat pa se mi zdi, da je izredno pomembno sodelovanje tako kot tukaj v Državnem zboru kot med članicami EU in drugimi svetovnimi silami in predvsem, da so vsi prihodnji dogovori tako z ZDA kot z drugimi državami resnično usklajeni z WTO-jem, ki je nekako krovna organizacija, ki navsezadnje – vse raziskave kažejo, da so Evropejci ali pa da smo Evropejci resnično naklonjeni nekemu mednarodnemu sodelovanju, povezovanju in mednarodni trgovini. Seveda bom to podprl. Hvala lepa.