Govor

Najlepša hvala za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci in seveda vsi vabljeni na današnjo sejo.

Zdaj, jaz bom začela takole, jaz sem med tem časom, ko smo v parlamentarno proceduro vložili Zakon o pirotehničnih izdelkih in eksplozivih, naredila neko manjšo anketo med nekaterimi poslanci, glede uporabe pirotehničnih izdelkov. Vprašala sem jih namreč, ali so petarde prepovedane, dovoljene, kdaj se jih sme uporabljati in večina poslancev, ki sem jih vprašala, je prepričanih, da niso dovoljene, ampak da v obdobju pred novim letom se jih pa lahko uporablja. To seveda ne drži. Že več kot 11 let je uporaba petard, tudi posest in pa prodaja, prepovedana.

Zdaj, tukaj vidimo, jaz tudi osebno, največji problem, ko sem se tudi pogovarjala s tistimi, ki zelo dobro poznajo to problematiko. Problem je tudi, ker včasih policija in pa tudi mediji, bom rekla, kar nehote zmotno, v času novoletnih praznikov, poročajo oziroma komunicirajo z javnostjo glede uporabe pirotehničnih izdelkov, velikokrat govorijo o tem, potem pa dajo zraven recimo sliko petard, ki pa so že več kot 11 let prepovedane. Imamo recimo tudi akcijo – Bodi zvezda, ne meči petard. Jaz sem zelo zadovoljna za takšne akcije, jih tudi podpiram, vendar pa je treba biti pri takšnih akcijah zelo natančen, imajo sicer dober namen, vendar pa v tem trenutku implicirajo na to, da je uporaba petard dovoljena. Zato bi jaz tukaj predlagala, da vendarle, če se že gremo takšne akcije, ki so dobrodošle, da se morda zapiše – bodi zvezda, spoštuj zakonodajo in meči petard. To ima potem jasno konotacijo.

Zdaj, jaz sem se odločila, da odprem to razpravo tudi z zakonom na Odboru za notranje zadeve, ker odbor pač to zakonodajo pokriva, na podlagi Komisije za peticije, človekove pravice in enake možnosti. Na tej komisiji smo namreč obravnavali pred kratkim peticijo, z več kot 50 tisoč podpisi, ki pravi o tem oziroma se bori za to, da bi bila popolna prepoved uporabe vseh pirotehničnih izdelkov. Komisija je to obravnavala iz vseh zornih kotov, proučili smo, na nek način, s strokovnjaki, kakšni so vplivi uporabe pirotehničnih izdelkov na okolje, na ljudi in na živali, vendar pa se jaz tukaj osebno zavedam, da je potrebno to urediti, predvsem na evropski ravni z direktivo, ravno zaradi prej omenjenega razloga. Države članice Evropske unije, bi se morale namreč zavezati k popolni prepovedi prodaje in uporabe petard. Tukaj imamo največji problem.

Danes torej v Sloveniji, če plastično prikažem, petard ni mogoče prodajati, petard ni mogoče posedovati, petard se ne sme uporabljati. To je dejstvo, vendar pa je problem v tem, da na evropskem nivoju, recimo v Italiji, če dam primer, pa lahko to kupiš in verjetno tisti ki, danes, kljub temu, da vedo, da petarde ne smejo odvreči, jo nekje drugje kupijo, potem pa seveda to zlorabljajo. Tukaj je potreben povečan nadzor nad posestjo prepovedanih pirotehničnih izdelkov, seveda se pa jaz osebno zavedam, da je zelo težko, da ko eden odvrže petardo, recimo, ali pa, včasih že kar na pol bombo, prave detonacije lahko slišimo tudi že novembra, oktobra, ne samo decembra, pa seveda je to prepovedano, da je potem težko takega človeka ujeti in ga kaznovati. Ampak na tem nivoju bo treba nekaj narediti.

zdaj, jaz osebno sem sicer za polno prepoved uporabe vseh pirotehničnih sredstev, ki imajo učinek pok. Ne govorimo o prskalicah, ki spadajo v kategorijo F1, ne govorimo o fontanah, ki jih imamo na tortah. Tudi nenazadnje ne govorimo o nekih pasjih bombicah, to vse sodi v kategorijo F1. Ampak govorimo o pirotehničnih izdelkih, katerih glavni učinek je pok. Jaz osebno sem za popolno prepoved te uporabe, nenazadnje, če pogledamo samo na zvok petard – to spominja na vojno in nosi v sebi neko močno sporočilnost agresije in destrukcije in jaz osebno moram reči, da bi raje videla, da v svetu se poistovetimo z nekimi drugimi, bolj veselimi elementi, kot pa z agresijo in destrukcijo. Vendar pa, ker se kot poslanka zavedam, da je v tem trenutku, tudi v Državnem zboru nenezadnje, popolno prepoved tudi nemogoče izglasovati v parlamentu, sva s kolegico tudi - Anjo Bah Žibert - z vsemi poslanskimi skupinami, no nekatere se niso udeležile ampak nič za to ampak z večino poslanskih skupin smo iskali nekakšen kompromis in konsenz, kjer vsaj na nekaterih nivojih omejimo dostop, posest in uporabo pirotehničnih izdelkov še dodatno.

Zdaj, jaz tukaj moram reči uvodoma, da je zakon precej konfuzno napisan, ta osnovni zakon, ki je sedaj veljaven. Recimo uporaba F1 izdelkov je prepovedana čez celo leto, medtem ko so izdelki F2, kamor sodijo na primer baterije do tisoč gramov neto mase eksplozivne snovi, pa so dovoljene celo leto. Če malo plastično karikiram – zdaj, če imate rojstni dan recimo junija in date na torto fontanico ali pa prskalice malo prižgete, potem tega ne smete, ker to ni dovoljeno, medtem ko baterije z do tisoč gramov neto mase eksplozivne snovi, to pa lahko da te v torto pa vam jo bo, veste kaj se bo s tem zgodilo ne. to pa lahko uporabljate celo leto. No, potem so me prijazno na notranjem ministrstvu, ko smo to obravnavali tudi na seji Državnega sveta vendarle opozorili, da fontanice so pa izvzete v tem trenutku. Se pravi, velja to samo za prskalice pa za pasje bombice. Skratka, ta zakon je že v osnovi precej konfuzno napisan. Tudi mi, moram reči, z vsemi strokovnimi sodelavci, ko smo se pogovarjali, smo imeli kar precej težav kako kam kaj umestiti. Mislim, da je tudi tukaj glavni problem – nerazumevanje. Osnovni, predvsem pa je ključen problem v tem, da so danes najbolj moteče torej petarde. O tem govorijo ljudje ampak večina meni, misli, da so v času novoletnih praznikov dovoljene. To je problematično. Tega torej mi z zakonom ne moremo omejiti, ker je to jasno že zdaj prepovedano. Lahko pa vse delamo v smeri, da ozavestimo javnost, da je to dejansko prepovedano. In da se petard ne sme metati, ne sme prodajati in ne sme se jih posedovati. Seveda pa so tukaj torej še druge pač kategorije, ki pa jih danes tudi urejamo znotraj amandmajev.

Zdaj, mi v Slovenski demokratski stranki predlagamo prepoved prodaje F1, F2, F3, P1, T1 osebam mlajšim od 18 let. predlagamo ognjemetnih izdelkov kategorije F1 in F2, da je dovoljena samo fizičnim osebam, starejšim od 18 let. In pirotehničnih izdelkov ni dovoljeno prodajati fizičnim in pravnim osebam, katerih primarna dejavnost je trgovina na drobno ali debelo z živili.

Zdaj, to, zlasti ta zadnji amandma, ki smo ga vložili, se nam zdi zelo pomemben, da torej prodajo teh izdelkov, ki te lahko nenazadnje tudi trajno poškodujejo, če ne znaš jih pravilno uporabljati, na primer na komisiji smo lahko slišali primer gospe Sare Savnik, ki ji je na vlaku nonšalantno odvržena petarda, ki že zdaj ni dovoljena seveda, da si jo sploh meče, za vedno vzela sluh. To so zgodbe, ki so resnične, ni edina, da ne govorimo o vseh poškodbah, ki se zgodijo. Skratka, zelo pomembno je, da prodajajo to osebe, ki so za to usposobljene, specializirane, da se to odvija na nek primeren način. Zato smo mi to predlagali, da ni možno, da lahko medtem, ko kupuješ živila, kupiš še nek tak pirotehnični izdelek, ki sodi, recimo, v te kategorije, ki sem jih prej omenjala.

Skratka, osebno menim, da je prav, da smo odprli to razpravo, zaradi tega, ker je več kot očitno potrebna, pa tudi zaznala sem nekakšen… / oglašanje v ozadju/ No, ko bo kolega zaključil / smeh/ pogovor, lahko nadaljujem. Skratka, mislim, da je prav, da smo odprli to razpravo, da tudi tisti, ki se ukvarjate s tem področjem in ste danes vabljeni na to sejo, poveste svoje dileme. Sicer pa menim, da je ta kompromis, ki smo ga v Slovenski demokratski stranki predlagali s temi tremi amandmaji, takšen, da ga ne more zavrniti nobena poslanska skupina, prav nobena. Tako predlagam, da se naši amandmaji podprejo, potem pa se bo to urejalo, moralo urediti, tisto, kar sem prej omenila, na nivoju Evropske unije in držav članic.

Toliko za začetek, potem bom pa v nadaljevanju, če bo potrebno, se še vključevala v razpravo. Hvala.