Govor

Jože Podgoršek

Hvala lepa za besedo.

Najprej res opravičilo naše ministrice, ker je bolniško odsotna in danes ne more biti na tej seji prisotna. Mi dovolite uvodoma nekaj pojasnil z moje strani. V nadaljevanju bom prosil tudi, če dovolimo obema nosilcema dveh nadzorov oziroma dveh delovnih skupin za predstavitev teh gradiv, ker boste znala to podrobneje narediti pa vendarle nekaj pojasnil za začetek.

Na našem ministrstvu ocenjujemo, da v Sloveniji še vedno uživamo varno hrano. Mi zaupamo Upravi za varno hrano glede njenega dela pri zagotavljanju varnosti hrane za slovenskega potrošnika, to moramo poudariti. Naša ministrica zaupa direktorju Uprave za varno hrano. Imela je eno čas za menjavo in bi ga lahko izkoristila pa ga ni, zaupa direktorju. Kakorkoli morda se to sliši, ampak to so dejstva. Ko smo prenesli sredi letošnjega leta piar službo uprave na ministrstvo smo prenesli zgolj piar službo uprave na ministrstvo. Kot nima inšpekcija svoje piar službe, ampak je ministrska piar služba zadolžena torej za vse to obveščanje. Zakaj so to naredili? Zaradi poenotenega komunicirala z javnosti v smislu novinarskih vprašanj in podobnih zadev. To pa ne pomeni, da inšpektorji inšpektorata ali uprave za varno hrano ne obveščajo javnosti po svoji osnovni nalogi. Inšpektorat in uprava še vedno obveščata v primeru ugotovljenih neskladij po ustaljenih poteh / nerazumljivo/ obveščajo, morajo obveščati, so obveščali javnost o ugotovljenih nepravilnostih. Torej, prenesli smo samo piar službo ne pa celotnega obveščanja na kmetijsko ministrstvo na krovni organ. To moramo poudariti, ker tudi, ko smo sami brali - ne sedaj v pripravi na to sejo in tudi že prej brali - neke članke bolj ali manj ene novinarke, ampak je to čisto legitimna pravica, tega ne osporavam pa vendarle ugotavljamo, da na neki način informacije v teh delih povsem ne držijo. Tudi ko smo delali nadzor in tako naprej ali ko smo šli v delovno skupino o pregledu ureditvi in organiziranosti sistema Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ni namen - ni bil, ni in ne bo - demontaža, reorganizacija, ne vem kaj še vse. Gre za optimizacijo uprave. Mislim, da se vsi skupaj strinjamo, da je Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin nastala leta 2013 takrat z nadgradnjo Veterinarske uprave, ki je bila odlično organizirana in je bil najbolj eleganten sistem, da se to upravo, to VURS nekdanji, nadgradi in še danes imamo posledico tistega sistema izgradnje današnje uprave. In s tega zornega kota lahko ocenjujemo, da nihče ne jemlje nikomur nobenih pooblastil, nobenih nalog – veterinarji še vedno opravljajo svoj posel, rastlinski in fitosanitarni del opravlja svoj posel nadzora, varnost hrane in tako na prej, da ne naštevam. Še vedno vsak opravlja svoj posel nadzora in ga bo tudi v bodoče. Ne govorimo o nobeni razdelitvi nazaj na, ne vem, tri enote, kar koli se že piše, beremo. Ne govorimo o reorganizaciji. Ampak menimo pa, da je od 2013 do 2019, po teh letih morda prišel čas samo za to, da pogledamo ali je ta sistem, ki je, še vedno optimalen, ali ga lahko nadgradimo v smislu še boljšega, poudarjam – še boljšega delovanja celotne uprave. Ker na drugi strani imamo tudi nekatere informacije s strani deležnikov, ki na nek način niso v nekem smislu najbolj zadovoljni z načinom nadzora, pa ne zato, ker jih najdejo nepravilnosti ampak tudi sicer so nekatere pobude bile podane za še boljšo komunikacijo uprave z nosilci posameznih dejavnosti znotraj verige preskrbe s hrano. Torej, s tega zornega kota res moramo poudariti, da ne delamo nobene reorganizacije. Gre samo za optimizacijo, kar je poudarila tudi ministrica na tiskovni konferenci, ko je predstavila tudi že medijem vsa ta poročila. Žal tistih, ki največ pišejo o demontaži ali reorganizaciji uprave, na takšnih tiskovnih konferencah ni. Mi je žal, ker bi verjetno dobili tudi kakšno informacijo tudi s tega zornega kota.

Naj dodam morda samo še eno misel, pa potem bi prosil, če lahko oba dva nosilca posamezne aktivnosti predstavita tudi rezultate tega pregleda. Še vedno, res še vedno verjamemo v učinkovitost nadzora in zagotavljanja varnosti hrane, kljub morda tem aferam, ki so prišle na plan. Ali pa morda ravno zato. Ker tudi te afere dokazujejo, da znamo poiskati nepravilnosti, da pa imamo verjetno še marsikatero rezervo ravno v obveščanju in komuniciranju. Tukaj verjetno ne skrivamo že, tudi sam sem bil v prejšnji funkciji že na nekih takšnih podobnih sejah, ko smo ravno tudi ugotavljali, da je morda obveščanje javnosti, torej že pred nekaj leti bilo včasih malo problematično oziroma smo iz neke zadeve naredili afero.

Če dovolite, bi morda najprej predstavili poročilo delovne skupine o pregledu organiziranosti sistema varne hrane, predsedujoči. In bi prosil gospoda Bojana Pahorja, če lahko predstavi rezultate tega delovnega poročila.