Govor

Najlepša hvala. V slovenskem zdravstvu v zadnjem času spet beremo, slišimo marsikaj. Nekaj sicer je v bistvu novinarskega dela. Drugo pa kar je v bistvu, da v slovenskem zdravstvu ni problem, po moje, v čakalnih dobah oziroma vrstah, da ni problem v tem, da manjkajo kadri oziroma da sta ti dve področji torej povečanje čakalnih dob in pa manjko kadra tako na področju zdravstvenih delavcev, torej zdravstvene in babiške nege, kot tudi na področju zdravnikov, kot podaljševanje čakalnih dob, le pokazatelj tega, da je v Sloveniji zdravstveni sistem neurejen, da slovenski zdravstveni sistem že nekaj let nima oziroma ima vizijo le na papirju in je ne izvaja.

Vizija te Vlade je bila v začetku, če povzamem besede premiera Šarca, da bodo vsem zagotovili zdravnika, zdravstveno oskrbo, najvišjo kakovost v okviru javnega zdravstva. Predsednik Vlade je v aprilu 2019 dejal: ljudje ne bodo ostali brez zdravnika. Obljubil je zdravnika vsem državljanom, da bo naredil maksimalno za kvalitetno izvajanja zdravstvene oskrbe itd.

Če danes pogledamo, pa bom rekla ne medijske objave katerihkoli državnih medijev, zdravstvene biltene in pa opozorila tistih, ki v resnici delajo v zdravstvenem sistemu pa se zdi, da je stanje daleč od tega, kar je obljubljal premier. Namreč, sicer smo zapisali tudi v sklic, je za vse bolnišnice, tako od naših največjih bolnišnic, tudi UKC Ljubljana in UKC Maribor, ukvarjajo z velikim manjkom predvsem na področju zaposlenih v zdravstveni in babiški negi, da o zdravnikih ne bi govorili. Lahko se dotaknemo tudi tega področja.

Ker sem dejala, da je v bistvu vse zapisano v našem sklicu, določenih številk ne bom navajala, vendar tako kot pravimo, od UKC Ljubljana, UKC Maribor, jeseniška bolnišnica, Bolnišnica Celje, Slovenj Gradec, Izola, Ptuj, trboveljska bolnišnica, vse te opozarjajo na to, da se torej zaradi manjka diplomiranih medicinskih sester, drugega zdravstvenega osebja ne le, da se zapirajo nekateri oddelki oziroma da zdravstvena oskrba v Sloveniji ne deluje nemoteno oziroma da deluje v manjšem obsegu kot bi morala.

Vsi se zavedamo, da ključno v sistemu, predvsem tudi v zdravstvenem sistemu, so ljudje. Da je potrebno, da delajo dobro, da delajo v urejenem sistemu, ki je organiziran, da se je ta sistem sposoben prilagajati novim razmeram, predvsem zahtevam demografskih sprememb, da zahtevajo plačilo za dobro delo. Nehajmo se enkrat v Sloveniji slepiti, da vsi delajo enako dobro. Menim, pa mislim, da se bo večina strinjala s tem, da tisti, ki dela bolje oziroma je boljši, naj bo tudi nagrajen za to. Lahko je to tudi v obliki plačila oziroma največkrat to najraje vidijo.

Kako je v Sloveniji? V Sloveniji očitno kadrovsko oziroma v prvem planu ni delo na kadrih. Če pogledamo zakone, ki so bili sprejeti v prejšnjem mandatu: Zakon o zdravniški službi in Zakon o zdravstveni dejavnosti, ki omejuje, recimo, mlade zdravnike, da je mlade specialiste treba še tri leta nadzorovati. To je velik problem tudi za nove družinske zdravnike in pa določena področja, kjer nam zdravnikov primanjkuje. Torej, primanjkuje zdravstvenega osebja. Čakalne dobe so pokazatelj neurejenega zdravstvenega sistema. Prav tako kadrovski odlivi. Mene zanima, ministrstvo, če nam boste lahko povedali kje so prioritete danes ministrstva na tem področju. Kako oziroma ali je Ministrstvo za zdravje v bistvu učinkovito pri delovanju, torej ali se kaže njegova učinkovitost tudi v tem, da bi se kadrovska situacija izboljševala. Kakšni so ukrepi Ministrstva za zdravje v primerjavi s finančnim vložkom v zdravstvo in koliko kadra v prihodnje se načrtuje oziroma koliko odliva, priliva na tem področju zdravstvene in babiške nege? Lahko se dotaknete tudi zdravnikov.

Zanimivo je, da je Ministrstvo za zdravje v svojem povzetku razmer in ukrepov na področju zdravstva v juniju 2019 navajalo, da se število zaposlenih v zdravstveni negi v Sloveniji veča. Verjetno bomo tudi danes to poslušali. Potem je zanimivo na drugi strani kako to, da bolnišnice danes tarnajo o tem, da jim primanjkuje tega kadra.

Potem ministrstvo navaja tudi, da se je število družinskih zdravnikov povečalo od leta 2010 do 2018 za 44 %. Pa vendar imate danes odredbo o zgornji meji števila ponudb za delo v Republiki Sloveniji za 2020, kjer je zgornja meja 247 zdravnikov, od tega 70 zdravnikov specialistov družinske medicine in 17 pediatrije. Da je ta odredba v letu 2018 določala najvišjo zgodnjo mejo ponudb za delo zdravnikov specialistov v Republiki Sloveniji 62, za 2020 pa štirikrat več 247.

Torej, Ministrstvo za zdravje prosim za odgovore na vprašanja kako to, da prihaja do tega striženja med povečanjem zaposlenih v zdravstveni negi, pa tudi na področju zdravnikov, po drugi strani pa takšno tarnanje bolnišnic.

Če želimo zagotoviti dostopnost, visoko kakovost zdravstvenih storitev, je ključnega pomena, da se investira v zaposlene v zdravstvu, v zdravstveni in babiški negi. To ne pomeni le povečanje števila tega kadra, ampak tudi izboljšanje njihove kakovosti, ustreznejšega delovnega okolja, delovnih pogojev. Omogočiti je treba aktiven pristop tega kadra k vodenju zdravstvene nege pri oblikovanju politik dela itd.

Seveda pa nas zanima tudi kakšne so kratkoročni, pa bog ne daj, upam, da ni preveč bogokletno vprašati, tudi dolgoročni ukrepi na področju tega, da bodo te odredbe imele manjše število za tuje zdravnike in da bolnišnice ne bodo več javljale, da jim do 25 % kadra na področju zdravstvene in babiške nege manjka. Hkrati pa vas prosimo, da nam poveste kje trenutno se nahaja slovenska strategija na področju zdravstvene in babiške nege, če vemo, da mednarodna za 2016-2020 je bila sprejeta in v tisti strategiji, ki jo sprejela Mednarodna zdravstvena organizacija tudi navajajo, da bodo morale države članice to čimprej implementirati.

Državni sekretar, mi predlagamo štiri sklepe odboru, med njimi tudi to, kar sem se sedaj dotaknila in bi prosila, da se opredelite tudi do teh sklepov.

Prvi sklep je, da pozivamo oziroma predlagamo Vladi Republike Slovenije in Ministrstvu za zdravje, da pripravi pregled manjkajočega zdravstvenega kadra v bolnišnicah ter načrt potreb specializacij za naslednjih 10 let. Gre za to, da so podatki različni, da so eni podatki iz bolnišnic in nekaj z ministrstva, tako da se nikoli ne ve. Torej, bi bilo dobro imeti čistopis tega manjkajočega zdravstvenega kadra.

Drugi sklep je, da se predlaga Vladi in pa Ministrstvu za zdravje, da nemudoma pristopi k pripravi dolgoročne strategije razvoja zdravstvene in babiške nege v Sloveniji. Tako kot sem dejala, globalne strateške usmeritve Mednarodne zdravstvene organizacije 2016-2020 so pripravljene in notri je mislim, štiri ali pet področij, kjer piše točno kaj in kako naj države članice implementirajo te globalne strateške usmeritve.

Tretji sklep je, da Odbor za zdravstvo predlaga Vladi Republike Slovenije in Ministrstvu za zdravje, da v roku treh mesecev pripravi javno zdravstveno mrežo in zakonodajo na področju vodenja javnih zdravstvenih zavodov. Mislim, da to ne bo hudo, glede na to, da so bile to strateške usmeritve ene izmed prvih prioritet ministra Šabedra, da bo pripravljen zakon o vodenju javnih zdravstvenih zavodov in da se bo pripravila javna zdravstvena mreža oziroma posodobila v Sloveniji, kar po besedah ministrstva še vedno ni narejeno. Brez tega enostavno tudi stvari na področju zdravstva ne moreš urejati.

In zadnji sklep je, da Odbor za zdravstvo predlaga Vladi Republike Slovenije, da prouči možnosti, da bo v prihodnjem študijskem letu razpisanih več vpisnih mest na obeh medicinskih fakultetah. To sem pa tudi že omenila zakaj gre.

To je na kratko. Potem verjetno več tudi v sami razpravi. Predsedujoči, imam pa še eno zadevo, ki jo nisem sicer izpostavljala na začetku ali pa kot proceduralni predlog. Ampak, vem, da nimate velike vpliva ali pa mogoče vseeno. Imeli smo, mislim, okoli 30 sej, nujnih, rednih. Na teh sejah ministra za zdravje nismo videli niti na najbolj občutljivih temah. Mislim, da je bil 1 % teh sej. Vedno ga zastopa državni sekretar, kar je po poslovniku čisto prav. Ampak, niti zadnjič, ko se je obravnaval tako pomemben zakon, Zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, niti danes, ko govorimo o perečih problemih kadrov, niti na prejšnjih, bom rekla, tudi perečih problemih ministra nismo videli. Prosila bi, da se v imenu odbora, pa če je to proceduralni predlog ali pa mogoče samo predsedniku poziv ministru, da se ministra pozove, da se odziva na seje tudi sam. Najlepša hvala.