Govor

Hvala za besedo, predsedujoča.

Lep pozdrav vsem ostalim!

Pred nami je zakon, ki na prvi pogled izgleda praktično idealno. Očetom daje dodatnih 10 dni dopusta, rejnikov priznava pravico do starševskega dopusta, odpravlja diskriminacijo nad tujimi državljani ter najpomembneje dviguje mizerne zneske najnižjih nadomestil iz starševskih dodatkov iz tistih bednih, mizernih 252 evrov na 402 evra se pravi na višino socialne pomoči. Kot rečeno na prvi pogled vse idealno, ampak kljub temu, da vse tako lepo izgleda vidimo, da še dve leti se teh najnižjih nadomestil za starše in porodnice ne bo dvignilo in na plečih porodnic, mater in očetov bo Vlada Republike Slovenije v prihodnjih dveh letih prihranila 4 milijone evrov. Če natančneje beremo vso to čudovito zgodbo tega zakona vidimo, da je to spet eden izmed tistih zakonov na zalogo. V veljavo naj bi stopile te zadeve s 1. januarjem leta 2022, ko te Vlade bodisi več ne bo ali pa se bomo znašli tik pred volitvami in bo to takrat zvenelo kot super piar poteza kaj vse se bo izboljšalo. To, da se pa dve leti ne bo v resnici spremenilo nič pa bo takrat lepo pozabljeno. Zanima me, spoštovana ministrica, upam, da me poslušate zakaj, potem takem sploh hitimo s tem zakonom dve leti pred 1. januarjem leta 2022. Zakaj sprejemamo take zakone na zalogo? Zakaj izjavljamo stvari kako bomo nekaj popravili in izboljšali, če tega v resnici ne naredimo tukaj in sedaj? To ni prvi tak primer. Ta Vlada očitno si ne upa po eni strani zagristi v neke korenite reforme na področjih, kjer bi bilo to še kako potrebno recimo se lotiti resne pokojninske reforme, resne zdravstvene reforme, resne stanovanjske reforme in tako naprej. Ne tega ne bo ta Vlada naredila. Še več, z nekimi sprotnimi zakoni namesto, da bi se zares spopadla z revščino, ki je velik problem vidimo, da je še hujši problem kot za časa krize. Ne, ta Vlada pripravlja zakone, ki zvenijo na prvi pogled, ko imajo fasado, ki je super kot, potem / nerazumljivo/, potem ko se pa poglobiš v to besedilo pa na žalost ugotoviš, da je vse krasno, ampak da se bo to zgodilo šele čez 2 leti in to kljub temu, da vas koalicijski sporazum tudi niste pozabili napisati, da se tem držite koalicijske zaveze. V koalicijski zavezi navajam piše: »Vsem porodnicam državljankam Republike Slovenije ne glede na njihov status bomo zagotovili minimalno porodniško nadomestilo.« - konec citata. Seveda gre za koalicijski sporazum v trajanju od leta 2018 do 2022 in vi boste to s 1. januarjem 2022 uvedli mi smo pa sedaj leta 2019 v decembru. Zanima me – prvič – zakaj, potem sploh to delamo, če to ne bo veljalo, če to nima nekih…? Tudi, ko pogledamo saj je jasno, ko pogledamo državni proračun za nameček bo ta državni proračun namesto, da bi dal to, kar bi moral dati prihranil skoraj 3 milijone evrov to je ta neverjetna matematika. Se pravi zakon, ki daje in v resnici ne daje. To je res neverjetno premetena matematik te Vlade. Dejansko bode v oči dejstvo, da bo država, zaradi tega zakona v naslednjih dveh letih celo pridobila 4,03 milijona evrov in sicer, zaradi ukinitve prenehanja usklajevanja nadomestil iz tega zakona in to bo na račun približno 20 tisoč upravičencev boste tako prihranili 4 milijone evrov se pravi 200 evrov na upravičenca. / nerazumljivo/ razumem, če bi jaz bila finančna ministrica, ki daje odpustke bogati kapitalski eliti in bi s tem zvrtala luknjo v proračun bi seveda od ostalih ministrstev zahtevala, da se potrudijo, da so kreativni in da vsak prihrani nekaj milijončkov, da se, potem to nazaj nekako povrne. Jaz to popolnoma razumem, da imate vi še dekrete in da je pa treba to, vendarle zapakirati v neko dopadljivo embalažo in reči kaj vse smo mi sedaj spet naredili. Mislim, ne vem, to je sprevrženo ali pa vas muči, da vam ni uspela tista zgodba z dodatkom na delovno aktivnost? Tam ste tudi hoteli prihraniti 1,6 milijona na račun res najrevnejših vedno nastradajo ljudje ali so to najrevnejši ali so to porodnice nekdo pač nasrka. Zakaj? Zato, ker tista bogata kapitalska elita pač nikoli ne nasrka tista vedno dobi darila v obliki davčnih odpustkov. Tudi dobro se sliši, da boste odpravili diskriminacijo tujcev, ampak ko potem spet greš natančno brati, ko odpreš vrata te hiše z lepo fasado in stopiš v prostor se pravi v zakon in ga natančno prebereš kaj ugotoviš? Ja seveda to je bilo treba napisati, ker pač smo dobili opomin Evropske komisije in pač je to treba napisati, ampak fino pa je, da ta evropska direktiva omogoča, dopušča neke določene omejitve, ki jih lahko ali pa jih ne udejanjiš, nisi zavezan, da jih udejanjiš to samo dopušča, ampak ne bodi ga len naše ministrstvo in naša Vlada se striktno drži največjih možnih omejitev, ki jih ta direktiva omogoča. In sicer, predlagate, da do družinskih prejemkov niso upravičeni tisti državljani tretjih držav, ki jim je bilo dovoljeno delo na ozemlju Republike Slovenije za obdobje krajših od šestih mesecev, državljani tretjih držav, ki so bili v Republiko Slovenijo sprejeti za namen študija ali državljani tretjih držav, ki jim je dovoljeno delati na podlagi vizuma. Tako ena študentka iz tretje države, ki pri nas živi in študira in ima otroka pač ni upravičena do enakih pravic kot to velja za naše državljane in državljanke Evropske unije, ampak da se pa lepo sliši in da kozmetika deluje piše kako se odpravlja diskriminacija pa se v resnici pač zelo zamejeno odpravlja.

Na nekaj zelo bistvenega bi še rada opozorila. Po predlogu Vlade se bodo najnižje osnove za izračun nadomestila se pravi najnižje nadomestilo ter starševski dodatek dvignili na 402 evra neto pa ne sedaj kot sem rekla, ampak 1. januarja 2022. Tukaj govorimo o dejansko osnovnem znesku minimalnega dohodka, ki naj bi preprečeval revščino. Polna usta so nas boja proti revščini, ampak mi moramo to očitno vedno znova poudarjati pa se nas ne sliši. Namreč minimalni življenjski stroški izračunani leta 2017 na podlagi podatkov iz leta 2016 s strani uradne institucije znašajo po zakonu 613 evrov. Predsedujoča, prosim, če lahko umirite prisotne, da lahko povem v miru do konca, ker jaz pač spoštljivo poslušam ostale pa upam, da vsaj toliko zmorete. To je pač 613 evrov to je prag absolutne revščine in to ni neka statistična kategorija, ampak je prag dejanske revščine izračunan na podlagi dejanske porabe gospodinjstev na podlagi cen življenjskih stroškov osnovne košarice dobrin, kar predpisuje Institut za javno zdravje. Mi tukaj govorimo o 402 evrih dobro. Obstaja tudi kratkoročni minimalni življenjski stroški in ti so izračunani na 442 evrov, se pravi, še ta 402 evra sta pod tem kratkoročnimi minimalnimi življenjskimi stroški pa ne bom se spuščala več dalje, v redu 402 evra, ko bi jih vsaj sedaj dobili s 1. januarjem 2020, ampak ne, dobili jih bomo 1. januarja leta 2022. Glede na to, da se vsakih šest let to preračunava bo ta zadeva 402 evra držala kakšno leto pa pol niti toliko ne na tej številki, potem pa bo neka druga številka izračunana in zato nam ta metodologija, da se zapiše 402 evra pač ne stoji, boljše bi bilo to urejati na drug način in sicer skladno z nekimi glede na dvig socialne pomoči. Se pravi socialna pomoč se bo dvignila nadomestilo se pa ne bo dvignilo. Če ti striktno številko zapišeš v zakon je to tako dokler te ti številke z novelo ne spremeniš, zaradi tega smo v Levici pripravili vrsto amandmajev, ki te določene težave odpravljajo. Predvsem pa bi zelo rešili zadevo, če bi ta zakon v celoti začel veljati s 1. 1. 2020 kot je bilo prvotno mišljeno in zato z amandmajem recimo k 21. in 23. členu predlagamo, da naj porodnica ter starši že z naslednjim letom postane upravičenci do najnižjih nadomestil in starševskega dodatka vsaj v višini 402 evra mesečno, čeprav bi se temu 402 evroma dalo kot sem že prej pokazala oporekati, ampak pustimo na 402 evra. To je res najmanj, kar bi se na tej točki dalo narediti. Ne gre v resnici za velike proračunske izdatke gre pa za odpravo velikih krivic in sedaj pač imejmo pred očmi mali izdatki odprava velikih krivic. Za enkrat se bom na tej točki ustavila, potem pa, ko bomo debatirali še o amandmajih lahko še kaj dodatno pojasnim.

Hvala lepa.