Govor

Ksenija Klampfer

Predsedujoča, hvala za besedo.

Spoštovane poslanke in poslanci ter ostali prisotni!

Slovenija ima v sistemskem smislu področje usklajevanje poklicnega in družinskega življenja dobro urejeno. Temeljni zakon na področju Zakon o starševskem varstvu in družinskih prejemkih je podlaga za lažje usklajevanje starševskih in poklicnih obveznosti ter podpira enakopravnejšo delitev starševskih pravic in obveznosti. Tukaj je posebno pomembna pravica staršev do starševskega, materinske in očetovskega dopusta ter nadomestila plače v času starševskega, materinskega in očetovskega dopusta. Pri tem velja poudariti, da v času materinskega, očetovskega in starševskega dopusta staršem pripada 100 % nadomestilo plače. Pravica iz naslova starševskega varstva še zlasti dopusti kot so starševski, materinski in očetovski in krajši delovni čas pomembno prispevajo k odpravljanju razlik med ženskami in moškimi na trgu dela, saj omogočajo, da ženske po rojstvu otroka ostanejo aktivne na trgu dela. Omenjeni dopusti pa prav tako spodbujajo enakovrednejše porazdelitve obveznosti varstva in nege otrok med ženskami in moškimi. Upoštevajoč pravice staršev so bili v zadnjih dveh letih odpravljeni vsi varčevalni ukrepi. V letu 2018 ponovno upravičenost do otroškega dodatka za starše, ki so v 7. in 8. dohodkovnem razredu do otroškega dodatka je bilo dodatno opravičeno še cirka 50 tisoč otrok. Pomoč ob rojstvu otroka ni več vezana na cenzus in je do nje upravičenih dodatnih cirka 5 tisoč otrok. V letu 2019 je dodatek za veliko družino ni več vezan na cenzus in je do njega opravičenih dodatno 4 tisoč družin in pa odpravlja oziroma zvišuje se zgornja omejitev pri nadomestilih za izplačilo očetovskega in starševskega nadomestila je ponovno v višini 100 % osnovne plače. Ker pa vedno obstaja prostor za izboljšave smo pripravili Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih, ki je pred vami in s katerim smo v nekaterih primerih podaljšali starševski dopust oziroma dvignili najnižje izplačilo nadomestil. Že v resoluciji o družinski politiki 2018-2028 vsem družinam prijazna družba vsebuje navedbo, da je naloga države, da ustvari ustrezne pogoje za odločanje za družino in doseganje visoke ravni kakovosti življenja družin ter da zagotavlja varstvo in zaščito vseh družinskih članov še posebej otrok. Delno država to počne s prispevanjem stroškov za preživljanje, skrbjo in varstvom otrok ter podeljevanjem posebnih pravic, zaradi starševstva. Namen teh pravic in neposredne finančne podpore družinam je omogočiti staršem kakovostno starševstvo, otrokom pa kakovostno otroštvo, zagotoviti družinam čim ustreznejše pogoje za življenje, lajšati usklajevanje družinskih in poklicnih obveznosti ter izboljšati življenjske pogoje socialno šibkejših družin, družin z več otroki, enostarševskih družin in družin z otroki s posebnimi potrebami. Dva izmed ukrepov navedenih v resoluciji sta med drugim zagotoviti dodatnih 10 dni očetovskega dopusta v primeru rojstva več kot enega otroka hkrati ter zvišati višini starševskega dodatka vsaj na osnovni znesek minimalnega dohodka. Tudi eden od ukrepov v koalicijskem sporazumu je uvedba minimalnega nadomestila za vse matere in sicer se glasi: »Vsem porodnicam, državljankam Republike Slovenije ne glede na njihov status bomo zagotovili minimalno porodniško nadomestilo.« Spremembe, ki so vsebina Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih so očetovski dopust ob rojstvu dvojčkov in trojčkov. Po sedanji ureditvi je očetovski dopust vezan na rojstvo oziroma posvojitev in ne na število živorojenih posvojenih otrok. Na podlagi predloga zakona se očetom ob rojstvu dvojčkov ali več hkrati živorojenih otrok očetovski dopust podaljša za dodatnih 10 dni za vsakega otroka. Očetovski dopust se podaljša za dodatnih 10 dni za vsakega nadaljnjega otroka tudi ob posvojitvi dvojčkov ali več hkrati živorojenih otrok ali več različno starih otrok dokončanega 1. razreda osnovne šole najstarejšega otroka. Do sedaj rejniki niso imeli dopusta, ki bi bili izenačeni z dopustom posvojitelja. Predlog zakona pa pravico do starševskega dopusta uvaja tudi za rejnike, kadar je v rejniško družino nameščen otrok starejši od 11 mesecev in še ni zaključil 1. razreda osnovne šole v skladu s predpisi, ki urejajo osnovno šolo in sicer je rejnik opravičen do 30 dni starševskega dopusta. Najnižje izplačilo materinskega, očetovskega in starševskega nadomestila se ob iz 331,30 evrov bruto dvignilo na 532,90 evrov bruto, kar zneske neto enako kot osnovni znesek minimalnega dohodka to je 402,18 evrov. Nove višine bodo veljale za starše otrok rojenih po 1. januarju 2022. Na enak znesek se dviguje tudi starševski dodatek, ki pripada staršem, kadar niso opravičeni do materinskega, očetovskega oziroma starševskega nadomestila, ker niso zavarovani za starševsko varstvo oziroma niso bili zavarovani za starševska varstva v zadnjih treh letih vsaj 12 mesecev. Starševski dodatek k predlogu novele tako znaša 402,18 evrov po veljavni ureditvi je znesek v višini 258,09 evrov. Veljalo bo za starše otrok rojenih po 1. januarju 2022. Črta se tudi določba o izplačilu pomoči ob rojstvu otroka v obliki dobroimetja uporabljati bi se morala začeti s 1. 1. 2022, saj bi bila izvedba javnega razpisa za izbiro ponudnikov in samoizvajanje tega sistem nesorazmerno visoki strošek v primerjavi z zneskom izplačane pravice. Zaradi uskladitve slovenske zakonodaje z Direktivo 211/98 neskladnost nam namreč očita Evropska komisija v opominu bodo pravice do družinskih prejemkov vezane na stalno ali začasno prebivališče enega od staršev in ali otroka in ne več zgolj na stalno prebivališče. Sedaj je bil pogoj tako stalnega kot začasnega prebivališča ter dejansko bivanje le pri otroškem dodatku, pri ostalih pravicah se zahteva stalno prebivališče in dejansko prebivanje. V predlogu zakona pa bo pri pravicah do družinskih prejemkov enak pogoj kot pri otroškem dodatku. Prejemamo tudi več vprašanj vezanih na zlorabe pravice iz javnih sredstev, zato smo na medresorski ravni ustanovili delovno skupino, ki sistemsko rešuje to problematiko. S tem namenom na ministrstvu pristopamo k problematiki, zato smo v mesecu septembru 2019 centrom za socialno delo naročili, da preverijo 58 družin, pri katerih informacijskem sistemu Centru za socialno delo označeno, da v Republiki Sloveniji ne obiskujejo osnovne šole, ki je obvezna. Pri tem so le pri sedmih družinah ugotovili, da otroci ne živijo v Republiki Sloveniji in so jim otroški dodatek ukinili, za te primere so tudi obvestili upravo enoto. Pri vseh ostalih otrocih so ugotovili, da dejansko živijo v Republiki Sloveniji se bodisi šolajo v sosednji državi ali pa podatek o ne šolanju ni bil točen. Upravne enote so preverile vse naslove, na katerih je bilo prijavljenih več kot 20 oseb. Zavedamo se, da je nadzor nad zlorabami pravic pomemben, zato ga na več različnih ravneh tudi uspešno izvajamo. S predlogom novele bosta od delnega plačila za izgubljeni dohodek opravičena tudi oba starša hkrati kadar oba delata krajši delovni čas od polnega. Sedaj je do delnega plačila za izgubljeni dohodek opravičen le eden od staršev. S predlagano novelo se materinsko, očetovsko in starševsko nadomestilo ter nadomestilo v času za dojenje ne bo več usklajevalo. Skupno trajanje materinskega in starševskega nadomestila traja namreč eno leto in nje dlje, očetovsko nadomestilo pa največ 30 dni. Nadomestilo, ki je v 100 % višini se izračuna na podlagi osnovne, kar je zadnjih 12 plač tako bi upravičenec v primeru usklajevanja prejemal višje nadomestilo kot znaša njegova plača, kar pa ni namen te pravice. Namen te pravice je zagotavljati nadomestila plače v času po rojstvu otroka, zaradi nege in varstva otroka in ne višjega zneska kot je sama plača. Predlog novele vsebuje tudi nekaj manjših vsebinskih oziroma redakcijskih sprememb, ki so se pokazale pri izvajanju samega zakona.

Hvala lepa.