Govor

Stojan Tramte

Hvala lepa. Lep pozdrav tudi z moje strani!

Vlada Republike Slovenije predlaga Državnemu zboru, da oba predloga zakona obravnava po nujnem postopku zaradi interesov varnosti države.

Slovenska vojska je v letih 2018 in 2019 ob povečanem migracijskem valu, ki se kaže s povečanim številom nezakonitih prehajanj državne meje zaznala pogostejše ustanavljanje različnih gibanj, tako imenovanih vard. Veliko ravnanj tako imenovane štajerske varde oziroma drugih oblik varnostnega samoorganiziranja občanov, ima posamezne elemente prekrškov. Sporni so predvsem nošenje enotnih imitacij uniform oziroma enotnih oblačil in imitacij orožja. Navedena ravnanja posledično po veljavni zakonodaji praviloma ne pomenijo eksplicitne kršitve predpisov oziroma nimajo vseh znakov prekrška. Ko pa opisana ravnanja pri posamezniku povzročajo občutek prizadetosti ali strahu, ogroženosti pa ima takšno ravnanje vse znake prekrška. Navedena početja preidejo v kaznivo dejanje šele potem, ko kdo opravi kakšno dejanje, ki ga je opravičena opravljati samo uradna ali vojaška oseba, torej izvede v zakonu navedena pooblastila oziroma izvede uradno poslovanje ali pa uresniči znake kakšnega drugega uradno pregonljivega kaznivega dejanja. Posamezna ravnanja takšnih skupin konkretno kažejo na varnostna tveganja za Republiko Slovenijo, saj se lahko pod pretvezo samoorganiziranja varnosti združujejo s prikritim namenom izvajanja obrambnih in varnostnih nalog Republike Slovenije in varovanja državne meje, ki so v izključni pristojnosti za to pristojnih državnih organov. Onemogočen ali utežen ustrezen odziv državnih organov na opisana ravnanja takšnih skupin bi lahko imeli tudi negativne ugled Republike Slovenije v mednarodnem okolju. Kljub zanikanju, da bi se združevali in delovali z namenom prevzema obrambnih in varnostnih nalog oziroma varovanja državne meje je iz njihovega povezovanja s tako imenovanim samoiniciativnimi pregledniki državne meje ter z njihovim zadrževanjem in obnašanjem oziroma načinom gibanja na mejnih območjih njihova ravnanja mogoče razumeti kot izvajanje takšnih nalog. Opisana ravnanja so v nasprotju z Ustavo in demokratično ureditvijo Republike Slovenije, ki varuje spoštovane človekovega dostojanstva in z njim neločljivo povezane človekove pravice do varnosti. Navedena ravnanja pa lahko predstavljajo tudi resno grožnjo javni varnosti, saj lahko policist pri opravljanju nalog nadzora državne meje v stiku s tako osebo ali skupino oseb zaveden in bi v cilju zagotavljanja lastne varnosti, varnosti ljudi in premoženja uporabil nesorazmerna prisilna sredstva z uporabo katerih bi lahko bilo ogroženo življenje teh ljudi. Osnovna dolžnost in naloga ter poslanstvo policije je zagotavljanje varnosti posameznikom in skupinam, zato je zakonsko področje treba nadgraditi s kaznivostjo določenih ravnanj, da bo policija lahko učinkovito izvajala svoje zakonsko določene dolžnosti oziroma nalogo varovanja državne meje ter učinkovito ukrepala zoper samo organizirane oziroma organizirane skupine v primeru ugotovljenih kršitev.

Hvala lepa.