Govor

Tomaž Pliberšek

Spoštovani predsedujoči, dober večer. Hvala lepa za besedo. Pridružujem se mnenju predlagatelja, da gre res za edinstven, eminenten inštitut, ki ima ne samo domače poznanstvo, ampak široke vzorne prakse v široki tujini. Gre za zelo priznano inštitucijo.

Zagotovo je potrebno podati nekaj kronologije okoli samega širjenja in pa opisanih zemljišč, ki obravnavajo določeno problematiko. Obravnavana problematika zemljišč v interesnem območju URI SOČA, ki so od leta 2006, ko se je končal denacionalizacijski postopek v lasti MOL, sodi med odprta vprašanja na področju stvarnega premoženja med državo in Mestno občino Ljubljano. URI SOČA je že pred trinajstimi leti seznanil MOL, da ta zemljišča bolnišnica zaradi prepotrebne širitve potrebuje in občino zaprosil, da ji ta zemljišča podari ali pa dovoli pravico do njihove uporabe.

V naravi gre za dve parceli v skupni izmeri nekaj več kot 8.000 kvadratnih metrov, ki sta neposredno ob objektu Vrtnica in v celoti ali večjem delu tudi po mnenju državnega odvetništva iz leta 2017 dejansko prestavljata funkcionalno zemljišče tega objekta, čeprav to do sedaj formalno ni bilo odmerjeno.

Mestna občina Ljubljana že od vsega začetka prenosa teh parcel na državo sicer ne zavrača, vendar je pripravljena zemljišče državi zgolj prodati, seveda po tržni ceni ali pa ga zamenjati tako, da bi MOL s to menjavo pridobil objekte s pripadajočim zemljiščem na ulici Stare pravde 2 in 4. Gre za objekte bivše mestne otroške bolnišnice, ki jih uporablja UKC Ljubljana. Stališče UKC Ljubljana glede nadaljnjega upravljanja in uporabe omenjenega projekta je, da objekt nujno potrebujejo za izvajanje zdravstvene dejavnosti in se kot upravljavec navedene nepremičnine ne strinjajo z možnostjo odsvojitve stavbe, saj v prostorih deluje Center za avtizem Pediatrične klinike UKC Ljubljana, izvaja se dializna dejavnosti, izvaja se edukacija bolnikov z napredovano kronično ledvično boleznijo in njihovih svojcev o možnosti nadomestnega zdravljenja ledvične odpovedi.

Zdi se, da občina ni bila oziroma ni pripravljena na kompromisne rešitve, saj vztraja na prodaji po tržni ceni ali izmenjavi v primeru katere bi država na eni strani sicer pridobila zemljišče za zdravstveno dejavnost in zagotovila razvoj URI SOČA, na drugi strani pa bi se odrekla objektom mestne otroške bolnišnice, kar ni sprejemljivo, saj gre v škodo UKC Ljubljana oziroma pacientom.

Možnost, da bi država z drugimi subjekti sodelovala na javni družbi in ponudila za MOL najvišjo tržno ceno za nakup parcel pri URI SOČA, je nesprejemljiva tako iz moralno etičnega vidika kot z vidika razpoložljivih finančnih sredstev. Odkup zemljišča od MOLA za potrebe za potrebe URI SOČA je sicer nesprejemljiv, saj gre vendar za bolnišnico in zdravstveno dejavnost nacionalnega pomena. Pomembna je tudi za prebivalce mesta Ljubljane. Zato javno zdravstveni objekti ne smejo postati tržno blago.

Kot že rečeno, pa tudi v ravnokar potrjenem proračunu Republike Slovenije za leti 2020-2021 sredstev za nakup katerihkoli zemljišč ni zagotovljenih.

Tudi druga možnost, ki jo ponuja MOL, to je zamenjava zemljišč pi URI SOČA za objekte mestne otroške bolnišnice na Ulici Stare Pravde, je za državo povsem nesprejemljiva, ker bi to šlo na škodo UKC Ljubljana. UKC Ljubljana je umeščen na obeh straneh Zaloške ceste, v centru Ljubljane, kjer primanjkuje zemljišč za njegovo širitev. Prostorska stiska je v UKC Ljubljana že sedaj zelo velika. Prenos objektov mestne otroške bolnišnice bi pomenil za UKC Ljubljana in paciente dejansko nepopravljivo izgubo.

URI SOČA je trenutno v situaciji, ko zaradi pomanjkanja kapacitet ne more nuditi rehabilitacije vsem pacientom, ki so rehabilitacije na terciarnem nivoju potrebni oziroma nastajajo daljše in nedopustne čakalne dobe. Doktrina evropskih držav je, da na 2 milijona prebivalcev zadostuje en terciarni rehabilitacijski center, ki bi moral imeti do 300 do 350 postelj. Trenutno jih ima URI SOČA 220. V terciarnih rehabilitacijskih centrih je združeno vrhunsko znanje in draga rehabilitacijska oprema, ki omogoča izvajanje rehabilitacijskih procesov za najzahtevnejše paciente. Zato je prav, da je znanje skoncentrirano na enem mestu. Zato je investicija v nov objekt nujna. Edina možna lokacija za nov objekt je na tako imenovanih spornih zemljiščih s parcelnimi številkami 1484/II oziroma 1384/III, ki sta predmet trenutne prodaje MOL. S prodajo tega zemljišča, ki sta še edini možni zemljišči za nadaljnji razvoj URI SOČA, bo URI SOČA odrezana od nadaljnjega razvoja in s tem bo onemogočena rehabilitacijska obravnava delu slovenskega prebivalstva, kar pa se ne sme zgoditi. S prodajo teh zemljišč bo onemogočen dostop po ključnih oskrbovalnih poteh za oskrbo URI SOČA in onemogočen dovoz do požarne poti. S tem je ogrožena tudi varnost URI SOČA in varnost slovenskih pacientov ter ogroženo delovanje URI SOČA.

Prepričani smo, da je zagotovitev prostorskih možnosti za nadaljnji razvoj URI SOČA tako v interesu celotne Slovenije, torej vseh njenih državljanov kot tudi Mestne občine Ljubljana oziroma njenih občanov in prebivalcev.

URI SOČA je z navedeno problematiko seznanil Ministrstvo za zdravje že leta 2007, vendar do rešitve še po trinajstih letih ni prišlo predvsem iz razlogov na strani MOL-a, ki rešitev problema vidi izključno na način prodaje ali zamenjave za točno določeno nepremičnino. Ministrstvo vsa leta od leta 2007 dalje bolj ali manj uspešno poskuša urediti tudi problematiko mestne otroške bolnišnice. V preteklih letih je bilo več sestankov z MOL-om tudi na to temo, vendar MOL vztraja pri svojih prej opisanih stališčih. Na problematiko so predstavniki URI SOČA in MOL-a ponovno opozorili jeseni, to je novembra letos. Zato smo na ministrstvu takoj odreagirali. Predstavniki ministrstva smo imeli z MOL-om že dva sestanka. Na osnovi tega ministrstvo predlaga, da se takoj uredi nadaljnji najem zemljišč potrebnih za URI SOČA. Ministrstvo prav tako predlaga, da se kot opcija preveri širša možnost reševanja zemljišč, ki so bodisi v lasti Republike Slovenije, bodisi v lasti MOL kot dveh partnerjev.

Glede na sestanke, ki so potekali v mesecu novembru, je Ministrstvo za zdravje 20. 11. 2019 pozvalo tudi državno pravobranilstvo, da vloži predlog za določitev pripadajočega zemljišča objektom URI SOČA ali da vloži tožbo na ugotovitev lastninske pravice Republike Slovenije na zemljiščih potrebnih za razvoj URI SOČA. Državno pravobranilstvo je na današnji dan sporočilo, da bo vložilo predlog za določitev pripadajočega zemljišča k stavbi URI SOČA tako, da bo tudi zaznamba na zemljiščih. Prepričani smo, da bo prevladal razum ob zavedanju nacionalnega pomena tako Univerzitetnega rehabilitacijskega inštituta SOČA kot objekta UKC Ljubljana na Ulici Stare Pravde pri iskanju rešitev nastale situacije.

Hvala, predsednik, za besedo.