Govor

Andrej Šircelj

Hvala lepa, predsednik. Predstavnici Vlade, kolegi in kolegice! Jaz mislim, da se je pri tem zakonu treba najprej vprašati o postopku. Nujnost postopka, jaz mislim, da v Poslovniku Državnega zbora je točno navedeno kdaj se zakoni sprejemajo po nujnem postopku. In čemu takšno hitenje. Čemu takšno hitenje, da mi obravnavamo, da 13. 12. zakon o davku, o nekem davku, o davku na tonažo, ki bo veljal s 1. 1. 2019. Na to je opozorila tudi gospa Lenča Arko Fabjan in služba za zakonodajo Državnega zbora. Jaz mislim, da tukaj bi se bilo treba kot zakonodajni organ zamisliti, bi se morali vsi zamisliti kdo smo, kaj smo in kaj delamo in v čigavem interesu je sedaj vse tole. Ta zakon se je že obravnaval, podoben zakon, tudi v prejšnjem sklicu Državnega zbora. Je takrat, kot jaz razumem, bil odmaknjen in je neslavno končal. Ampak to je sedaj osnovno vprašanje, kaj je tisto kar so navedeni tudi določeni razlogi kdaj se uporablja nujni postopek v Poslovniku. Poglejte, to je takrat, recimo, ko je nevarnost vojne, ko so neki nepredvidljivi dogodki in tako naprej. In potem, mislim, da piše tudi »in zaradi drugih razlogov« in verjetno potem izvršna oblast vedno uporabi tiste neke druge razloge, da sedaj bo pa katastrofa, če zakona o davku na tonažo ne bomo sprejeli tako hitro. Jaz mislim, da ni razlogov za nujni postopek in da bi ta zakon morali obravnavati po normalnem rednem postopku.

Druga zadeva, ker je v povezavi s tem in boste seveda sedaj rekli, ja, ja, kako bodo pa oni obračunali davek na tonažo. Davek na tonažo dejansko obstaja. Zakon obstaja in ga bodo pač tako kot obstaja sedaj in ne nazadnje, poglejte, če gledamo morda tudi, tukaj ste morda kdaj bolj redko, ampak malo s strokovnega vidika davčnega, davčni zavezanci morajo vnaprej vedeti vse predpise po katerih bodo plačevali davek. Vnaprej. Mi jim pa spreminjamo 13. 12., pa preden bo to začelo veljati bo, recimo, tam do božiča, kakor oni tukaj predvidevajo, vse za nazaj. Sprašujem Vlado, kako bodo to naredili. Prvič, sprašujem Vlado koliko davčnih zavezancev je obdavčenih po tem zakonu? Koliko? Število. Lahko tudi imena, če želite, v Republiki Sloveniji. Kako bodo ti davčni zavezanci, skoraj sem že povedal število, pa bom pustil Vlado, da ona pove. Kako bodo ti davčni zavezanci obračunali in si prilagodili poslovanje za nazaj? Razen če oni tega že vnaprej ne vedo, potem pa nimajo problemov. Samo potem ne razumem, kako bi oni lahko nekaj vnaprej vedeli, ne da je prej sprejeto v Državnem zboru. To lahko seveda zanikate, gospa državna sekretarka. To se pravi, gre za gotovost in gre za stabilnost davčnega sistema, ki mora biti stabilen, kar z drugimi besedami vnaprej predvidljiv. Sedaj si vi zamislite, gospe in gospodje, da mi spreminjamo dohodnino na ta način. Da bo dohodnina za leto 2019 določena po nekih novih členih zakona, spremenili bomo malo olajšave, pa spremenili bomo malo stopnje, recimo, to je itak najlažje, pa bomo do, ne vem, milijon 300 tisoč ljudi sedaj na novo to plačevali, ne vem, februarja bodo dobili pa informativni izračun. Sistem se zruši, gospe in gospodje, v takem primeru. Sistem FURS se zruši. Noben ne bo dobil ne prave številke. Jaz mislim, da tisti informativni izračuni še v prave nabiralnike ne bodo šli. Poglejte, tukaj se pač igramo ali pa igrate z nekimi zadevami, ki, prvič, to navaja že tudi Zakonodajno-pravna služba, pravzaprav tudi niso ali pa naj ne bi bili v skladu z Ustavo in Ustavno sodišče je tudi o tem že, ne vem, povedalo nekajkrat.

Drugo, finančni učinki. Ali so upoštevani tudi negativni finančni učinki? In kako ste opredelili te finančne učinke v celoti?

Tretje, ali je kateri izmed teh davčnih zavezancev morda tudi davčni dolžnik? Če je, seveda, ne vem če boste lahko povedali ime, ker vaš ščiti davčna tajnost, ampak poglejte, povejte. In, koliko? Nenazadnje, če lahko poveste kako in kdaj in na kakšen način je pri tem zakonu sodelovala tako imenovana strokovna javnost. In kdaj ste imeli sestanke? In, če ste imeli v zvezi s tem še kakšne druge lobistične sestanke pred sprejemom zakona? Naslednje vprašanje, poglejte, tukaj omenjate tudi neko direktivo in tako naprej. Ali je Evropska unija že kaj reagirala, ker mi to sprejemamo z 12 mesečnim zaostankom? Jaz mislim, da ne, pa da se tudi ne bo nič zgodilo, če mi sprejmemo ta zakon ali pa če ga ne.

Spoštovani predsednik, jaz mislim, da tukaj je veliko število strokovnih vprašanj, na katere je treba odgovoriti, veliko število vprašanj, ki zadevajo celoten postopek v Državnem zboru, kako mi sprejemamo te zakone in seveda morda iz tega izhajajo še kakšna druga vprašanja, katera jaz sedajle ne bi navajal. Jaz v bistvu predlagam, da se ta zakon v bistvu na takšen način ne sprejme, naj gre v redni postopek, kakorkoli že. Zato da so zamujali 12 mesecev je pač izvršilna oblast naj prevzame odgovornost za to, če bi to moralo se dejansko zgoditi. Poglejte, v adventnem času pred božično-novoletnimi prazniki spreminjamo neko davčno osnovo za celo leto nazaj. Gospe in gospodje, pa v kakšni državi mi živimo? To je nemogoče z vsemi principi, načeli, s čimerkoli. Zaenkrat toliko.