Spoštovani, rad bi samo izrazil v, najprej, željo oziroma misel da, upam, da je to poročilo pripravljeno skladno z strategijo in resolucijo o nacionalnem programu razvoja prometa, ki je bila sprejeta leta 2016.
Drugič, rad bi opozoril, da to, da je Dars delniška družba in opravlja v imenu in za račun Vlade, posamezne naloge v zvezi s prostorskim načrtovanjem umeščanjem avtocest v prostor in pa naloge v zvezi s / nerazumljivo/ nepremičnin, za potrebe gradnje ceste, kot je to navedeno v tem poročilu. In, izpostavljam, da je to očiten konflikt interesov med delniško družbo in pa državo, namreč, naloge s prostorskim načrtovanjem, morajo opraviti državne službe – tako na Ministrstvu za infrastrukturo, kot na Ministrstvu za okolje in, nov, avtocestni odsek, se lahko da v izvedbo koncesionarju potem, ko je odsek umeščen v prostor in ne prej.
Drugič, rad bi, za razpravo kasnejšo, ki bo verjetno tekla tudi, postavil vprašanje - na strani 18., tega poročila, je navedena investicija klanec Ankaran, navezana Luka Koper, druga faza in me zanima, kakšna investicija je to, na podlagi katere prometne analize je navedena in, ali je bila narejena celovita presoja vplivov na okolje, kdaj? Kje je možno to dobit? Namreč, in če je bil / nerazumljivo/ in kdaj so bile primerjalne variante? Naslednjo, bi postavil še tole vprašanje - v zvezi z izboljšanjem prometne varnosti, je navedeno, da je načrt vlaganj v izboljšanje prometne varnosti realiziran 42 %, čeprav je bil že v osnovi ocenjen izjemno nizko.
Nikjer v poročilu ni omenjen kako Slovenija, to je Ministrstvo za infrastrukturo, ki ga zastopa spoštovana sekretarka, izpolnjuje obveznosti iz naslova Direktive evropskega parlamenta o izboljšanju varnosti cestne infrastrukture. In jaz predlagam, da naš odbor sprejme en sklep: Vlada naj poročilo izvajanja resolucije dopolni s poročilom o izvajanju direktive opravljeni varnostnimi lastnostmi cest. V poročilu naj navede in priloži tudi poročila, ki jih je evropski komisiji posredovala in odzive te komisije.
Vprašanje sem želel postaviti ministrici in ker je ni, prosim spoštovano državno sekretarko ali namerava ministrstvo za infrastrukturo uvesti sistematično in periodično snemanje stanja vest in varnostnih lastnosti z video kamero z merskimi vozili, tako kot je to v razvitejših državah narejeno. Namreč, stanje regionalnih cest v Sloveniji je obupno. Res, da se vzdržujejo avtoceste.
In še nekaj bi rekel in to je dosti pomembna zadeva, ki bo sledila tudi pri naslednjih točkah verjetno razprav, namreč oročilo se ne odziva na dogajanja v političnem okolju. Kaj imam s tem v mislih? Zlasti se postavlja vprašanje, zakaj se v obravnavanem poročilu nikjer ne obravnava odprtih sporov in pa nasprotovanj lokalnih skupnosti in utemeljeno vprašanje očitkov o nezakonitosti postopkov umeščanja v prostor po postopkih, ki morajo biti skladni z pravom evropske skupnosti. Posebej moram poudariti, da je Ustavno sodišče, ko je imelo na svoji mizi en ustavni spor zaradi tretje razvojne ose, ki so ga tri občine podale, ni preverjalo skladnosti postopkov s pravom evropske skupnosti, ko je to postopke odpirala, ampak s slovenskim zakonom, ki takrat ni bil skladen s pravom. In predlagam tudi, da odbor nekje sprejme en sklep, ki naj velja za nadaljnjo obravnavo tega dokumenta, da naložimo Vladi, da poročilo dopolni s poročilom o odprtih postopkih, protestih in pa seveda tudi zahtevah nevladnih organizacij in ostalih, to misim stroke. V dopolnitvi naj navede, kako namerava odpraviti neskladnosti postopkov na katerih temeljijo gradbena dovoljenja in umestitve v prostor z državnimi prostorskimi načrti. Kako bo Vlada te akte uskladila s pravom evropske skupnosti?
Hvala lepa.