Govor

Danijel Kastelic

Hvala lepa za besedo.

Prav je, da smo slišali tudi predstavnico Kmetijske-gospodarske zbornice, kajti nanaša se na njihovo članstvo. Državni svet oziroma Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide je na 34. seji 30. januarja obravnavala predlog zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki ga je v Državni svet, v Državnem zboru po rednem postopku predložila poslanska skupina s prvo podpisanim gospodom Danijelom Krivcem.

Komisija ugotavlja, da predlagatelji želijo zakonsko urediti izjemno izjemo od dokupljene dobe po zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju na način, da bi se dokupljena doba, to so študijska leta, vojaščina in podobno, pred 31. 12. Po vseh takratnih veljavnih predpisih s področja pokojninskega in invalidskega zavarovanja obravnavala enako kot pokojninska doba brez odkupa in kot dobo postavljen zavarovanje v pogoj in plačila prispevkov.

V zvezi z želeno odpravo diskriminatornosti različnega obsega pravic za isti obseg plačil pri nekdanjih zavarovancih iz kmetijske dejavnosti pa se predlaga dopolnitev ZPIZ-2 z novim členom, s katerim naj bi se obseg pravic navedenih zavarovancev izenačil tako, da bi se kot podlaga za odmero pravic določila višina vplačanih prispevkov namesto upoštevanja administrativne kategorije, kar smo že slišali v predstavitvi poslanca gospoda Lisca danes na začetku.

Predstavnik predlagateljev je komisijo dodatno seznanil z že pripravljenimi amandmaji k predlogi zakona, kar je Zakonodajno-pravna služba tudi potrdila. Komisija Državnega sveta ugotavlja, da so v zvezi s predlaganimi dopolnitvami ZPIZ-2 predlagatelji predvideli finančne posledice za blagajno pokojninskega zavarovanja, ki pa jih niso mogli natančno oceniti, saj bo končna finančna obremenitev znana šele po odmeri pravic po novih kriterijih. Prav tako smo se tudi seznanili z mnenjem Vlade Republike Slovenije, ki predlaganih sprememb ne podpira.

Zavod je na sami seji dodatno ugotovil, da je bilo ob sprejemu ZPIZ-2 zaradi relativne naglice pri sprejemanju končnih rešitev tik po dokončni pridobitvi soglasja socialnih partnerjev glede določenih problematičnih elementov nove zakonodaje in posledično omejenih možnosti poseganja v predlagane rešitve v okviru tega postopka, povzročenih kar nekaj nenamernih krivic, ki se je z določenimi parcialnimi ukrepi v preteklih letih že odpravljal, pač nekatere so pa še vedno odprte.

Zavod je nas tudi dodatno opozoril, da se s posameznimi parcialnimi ukrepi pogosto povzroča tudi kakšno novo krivico ali sproži novo neenakost znotraj iste skupine upravičencev, do posamezne pravice, zato je treba to obravnavati zelo subtilno. Komisija ocenjuje, da je ZPIZ-2 kot zelo kompleksen zakon, ne glede na nekatere njegove pomanjkljivosti, vendarle predstavlja dober temelj za nadaljnji razvoj sistema pokojninskega in invalidskega zavarovanja, hkrati pa ugotavlja, da se je z dosedanjimi parcialnimi posegi vanj že poskusilo odpraviti ključne nenamerno nastale anomalije, kar so bile že nekaj predstavljene.

Ne glede na vse navedene pomisleke Komisija lahko razume zahteve tistih zavarovancev, ki so svoja sredstva vložili v različne dokupe, in pa seveda vplačilo v pokojninsko invalidsko zavarovanje. Komisija tudi ugotavlja, da so spremembe zakonodaje na področju pokojninskega in invalidskega zavarovanja določene skupine zavarovancev doživele dejansko krivico ali pa jo kot tako dojemajo na podlagi svojih pričakovanj.

V zvezi z navedenim je komisija izrazila podporo usklajevanju odprtih problematik, povezanih s ZPIZ-om 2, če ne gre drugače tudi preko parcialnih sprememb veljavne zakonodaje, kot je aktualna obravnava, saj je zelo malo verjetno, da bi bilo v tem trenutku mogoče doseči dovolj politične volje za celovite in obsežnejše spremembe zakonodaje na tem področju.

V nadaljevanju je tudi Komisija na tej seji se dotaknila mizernih invalidskih pokojnin, katere imajo po podatkih ZPIZ-a 3 tisoč 546 slovenskih državljanov s povprečno delovno dobo 14 let, njihove pokojnine so pa nižje od 300 evrov.

Ravno tako je tudi Komisija v nadaljnji razpravi, ki se pa ne nanaša neposredno na ta predlog zakona ZPIZ-2h, opozorila tudi na krivico glede nadomestila za telesno okvaro, ki je pred veljavo s ZPIZ-om-2 bila upravičeni invalidi do nadomestila s 100 % invalidnostjo od 80 do 100 evrov, po sprejetju ZPIZ-a-2 pa do tega niso več upravičeni.

Skratka, da zaključim, imamo še nekaj odprtih dejstev na tem področju, in mislim, da bo v prihodnje potrebno tudi parcialno pristopiti tudi za rešitev omenjenih dveh kategorij. Skratka, do predlaganih rešitev v zvezi z izenačitvijo obsega pravic iz naslova zavarovanja kmetov se sama Komisija v razpravi ni izrecno opredelila, je pa v okviru glasovanja o predlogu zakona slednjemu dala soglasno podporo, kar pa smo bili tudi seznanjeni.

Hvala lepa za vašo pozornost.