Govor

Nataša Dolenc

Hvala lepa. Spoštovani gospod predsednik, članice in člani Odbora za obrambo. V uvodnem delu bom na kratko predstavila glavne vsebinske poudarke Bele knjige. V nadaljevanju pa smo s sodelavci pripravljeni seveda podati podrobna pojasnila in odgovoriti na vaša vprašanja. Nekatera pojasnila smo sicer podali tudi na javni predstavitvi, ki je bila izvedena 21. januarja v Državnem svetu.

Proces priprave Bele knjige obrambe Republike Slovenije, se je oktobra 2018 sprožil sočasno s pripravo nove strategije nacionalne varnosti, na podlagi zaznav bistvenih sprememb varnostnega okolja in stanja obrambnega sistema Republike Slovenije. Bela knjiga je strateški dokument, ki podaja vizijo dolgoročnega razvoja in delovanja obrambnega sistema, ter doseganja ključnih ciljev na področju obrambe, do leta 2035. Pri njeni pripravi je upoštevana dinamika mednarodnega varnostnega okolja, katerega nepredvidljivost in negotovost zahteva bistveno izboljšanje sposobnosti in pripravljenosti celotnega obrambnega sistema. Dokument podaja usmeritve in ukrepe za izboljšanje razvoja zmogljivosti, prilagoditve strukture in povečanja obsega Slovenske vojske, kot tudi usmeritve za izboljšanje civilne pripravljenosti. Posebej so obravnavani kadrovski, materialni in finančni izzivi, s katerimi se sooča obrambni sistem in predvsem Slovenska vojska.

Ukrepi in usmeritve se bodo uresničevali etapno in postopno. Usmeritve se bodo konkretizirale v novih strateških in planskih dokumentih, ki se bodo pripravili v obdobju 2020-2021, in sicer v resolucijo splošne dolgoročnem programu razvoja in opreme Slovenske vojske. Na tej podlagi / nerazumljivo/ srednjeročnih obrambnih programih ter spremembah zakonskih in drugih normativnih podlag. Usmeritve so izdelane na podlagi strokovnih ocen, skozi daljše časovno obdobje in odslikavajo nacionalne in zavezniške ocene nezadostne pripravljenosti Slovenske vojske, ter ostale pridobljene izkušnje iz obrambnega področja. Strokovna utemeljenost usmeritev podaja ustrezne podlage za doseganje zadostne stopnje družbenega konsenza, semplementacijo ključnih ukrepov, ki bodo vodili v izboljšanje obrambne sposobnosti Republike Slovenije. Bela knjiga opredeljuje ključne izide, ki se pojavijo na kadrovskem in finančnem materialnem področju v obrambnem sistemu.

Slovenska vojska ne dosega svojega predvidenega kadrovskega osebja, kar ima neposreden vpliv na stanje njene pripravljenosti in s tem povezane zmožnosti izvajanja temeljnih nalog ter implementacije mednarodnih zavez.

Kadrovsko stanje zahteva napore in prizadevanja na področju izboljšanja položaja in ugleda vojaškega poklica, kar pa je povezano s krepitvijo profesionalizma, voditeljstva… /izključen mikrofon/ Pardon. Se pravi, izboljšanja sistema popolnjevanja, zadrževanja in izhoda pripadnikov se lahko zgotovi z ureditvijo delovno-pravnega statusa pripadnikov, do končanja procesa profesionalizacije, modernizacije zmogljivosti Slovenske vojske. Doseganje ciljnega stanja obsega Slovenske vojske, to je 8 tisoč pripadnikov stalne sestave, to je 2 tisoč pripadnikov pogodbene rezerve v poteku / nerazumljivo/, za kar se bodo sprejemali tudi potrebni ukrepi. Če predvideni ukrepi v / nerazumljivo/ določenem obdobju ne bodo prispevali k povečanju kadrovskega obsega Slovenske vojske pa bo nujen ponoven razmislek o konceptu obrambnega sistema, obsegu in strukturi Slovenske vojske ter ponovni uvedbi drugih sestavin vojaške dolžnosti. Slovenska vojska bo razvijala zmogljivosti za bojevanje, bojno podporo, zagotovitev delovanja ter zmogljivosti za vojaško izobraževanje in usposabljanje. Jedro zmogljivosti in modernizacije bo usmerjeno na zmožnost vzpostavitve dveh srednjih bataljonskih bojnih skupin z vsemi podpornimi elementi. Del zmogljivosti bo dvonamenskih, kar pomeni, da bodo zmogljivosti lahko uporabljene tudi za sodelovanje v zaščiti in reševanju ter za podporo drugim državnim organom. Obseg Slovenske vojske bo odražal realne možnosti države, pri čemer bo okrepljena vloga rezervne sestave za krepitev obrambne sposobnosti in odpornosti države. S tem namenom bo na taktični ravni poleg manevrskega oblikovan tudi teritorialni del, ker bo omogočalo dopolnjevanje manevrskega dela usposabljanja rezervistov, podale izhodišča za postopno naraščanje enega obsega, zagotavlja prostorov v logistično podporo in med drugim prispevala tudi k večji povezanosti Slovenske vojske z lokalnim okoljem.

Bela knjiga je poudarila tudi pomen civilne obrambe, kot gradnika odpornosti države in družbe, kjer je pomembno tudi učinkovito odzivanje na hibridne grožnje in pa tveganja kibernetske varnosti. V zaključku pa opredeljuje tudi pomen strateškega komuniciranja z javnostmi, kjer bistveni element predstavlja seznanjanje in krepitev zavedanja družbe o pomenu in vlogi obrambnega sistema. Celoten razvoj in sposobnost obrambnega sistema Republike Slovenije pa bo odvisen od zagotovitev ustreznega obsega finančnih sredstev. Bela knjiga usmerja k postopnemu dvigovanju obrambnih izdatkov do 1,5% BDP leta 2024 in nato nadaljnje približevanje 2 % med letoma 2024 in 2035. Ocenjujemo, da je mogoče vizijo in ukrepe bele knjige v celoti uresničevati ob doseganju / nerazumljivo/ obrambnih izdatkov v prihodnjem srednjeročnem obdobju. Bela knjiga podaja niz glavnih ukrepov ključnih za izboljšanje stanja obrambne sposobnosti Republike Slovenije. Ukrepi se bodo izvajali na podlagi akcijskih načrtov, vendar pa bo za njihovo uresničitev potrebno doseganje širšega družbenega konsenza o neizbežnosti izboljšanja stanja obrambne sposobnosti Republike Slovenije.

V zaključku bi poudarila, da se z vizijo in cilji podajajo v beli knjigi vzpostavljajo pogoji za izgradnjo modernega obrambnega sistema, ki se bo sposoben prilagajati spremembam mednarodnega varnostnega okolja in bo zmožen odvračanja tveganj in groženj ter izvajanje obrambe Republike Slovenije. Hvala lepa.