Govor

Hvala lepa, gospod predsednik. Lepo pozdravljeni, dobro jutro vsem!

Nazadnje smo stanje glede prenosa direktiv in odprtih postopkov ugotavljanja kršitev pogledali na seji 6. 9. 2019 in takrat je ta informacija zajemala stanje na dan 1. julij. Pred vami je informacija, ki zajema stanje na dan 19. 12., jaz pa bom vmes predstavil tudi kaj se je od takrat spremenilo, tako da boste imeli aktualno stanje na včerajšnji dan.

Ko smo pogledali stanje na dan 1. 7. je bilo takrat na seznamu skupno 33 direktiv, katerim je rok za prenos že potekel ali pa jim je oziroma bi jim potekel do konca leta 2019. Danes je na seznamu skupno 39 direktiv, 14 je takih, katerim je rok za prenos že potekel, 25 pa takih, ki jim poteče do konca leta. Tako da zdaj, če smo pozorni – takrat smo gledali stanje do konca leta, torej samo polletno, danes imamo pa celoletno stanje, tudi zato, da vlada lažje planira program dela vlade, zato je tukaj v bistvu številka večja. Res pa je, da je teh direktiv, katerim prenos poteče v drugi polovici letošnjega leta, 12. Tako da, če bi teh 12 potem odšteli, pridemo na številko 27.

Dodatno moram pa povedati tudi to, da so bile v tem času, ko ste vi prejeli informacijo oziroma, ko je bila ta informacija pripravljena in do včerajšnjega dne dodatno prinesene še 3 direktive in to je ena direktiva s področja MGRT, ki se nanaša na spremembo priloge v zvezi z opredelitvami osnovnih enot SI, potem pa še dve s področja Ministrstva za delo. Ena je bila implementirana z novelo Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju in druga s pravilnikom o varovanju delavcev pred tveganji zaradi rakotvornih snovi.

Če nadaljujem, kar se tiče odprtih postopkov, jih je danes 53. Septembra, ko smo nazadnje sedeli na to temo jih je bilo 49. Od tega je isto kot takrat – 27 postopkov zaradi nepravočasnega prenosa oziroma ne notifikacije, pri čemer pri 18 postopkih od teh 27 pričakujemo, da jih bo komisija zaprl, zato ker so dejansko bile vse obveznosti izvršene oziroma direktive prinesene. 26 je pa takih postopkov, ki tečejo zaradi nepravilnega prenosa ali neizpolnjevanja drugih obveznosti.

Če pogledamo kako je s fazo postopkov, teh odprtih postopkov. 34 jih je v fazi uradnega opomina, 12 v fazi obrazloženega mnenja, nimamo nič napovedanih tožb komisije. Štiri so take, kjer je komisija sicer vložila tožbe, ampak je v eni tudi že umaknila in to je v zvezi z energetsko učinkovitostjo stavb. Tri enako kot v prejšnjem pregledu pa so take, v katerih je bila že izdana tudi ugotovitvena sodba sodišča EU. Slovenija o odpravi teh kršitev redno poroča in mogoče malo več tudi v nadaljevanju.

Torej, kar se tiče teh vloženih tožb, jih imamo v zvezi z direktivo glede o trgih finančnih instrumentov. Tukaj so bili sicer sprejeti notificirani vsi ukrepi za prenos te direktive, je pa posebnost te tožbe v tem, da je tukaj komisija zahtevala plačilo pavšalnega zneska prvič pri nas ob katerikoli kršitvi, ki smo jo imeli in v skladu s stališčem, ki ga je komisija pred leti na to temo sprejela, je pričakovati, da bo to zadevo kljub temu, da so bili vsi predpisi sprejeti, notificirani, je pričakovati, da bo tukaj zadeva peljana do konca. S to direktivo je povezana tudi direktiva 2016/1034 o trgih, o spremembi tiste prejšnje direktive o trgih finančnih instrumentov. Potem tretja direktiva, v zvezi s katero je komisija vložila tožbo je prav tako povezana na finančne instrumente, ampak se nanaša na zaščito finančnih instrumentov in sredstev, ki pripadajo strankam. Tukaj pričakujemo umik tožbe, ker so bili vsi predpisi sprejeti, nov Zakon o trgu finančnih instrumentov. Četrta je pa tudi mislim, da kar odmevna tožba in to je ta v zvezi s hišno preiskavo in zasegom dokumentov Banki Slovenije. Tu Slovenija ne odstopa od do sedaj izraženih stališč Tu Slovenija ne odstopa od do sedaj izraženih stališč, da torej v Banki Slovenije zaseženo gradivo in podatki ne tvorijo arhiva Evropske unije.

Še omenim podrobnejše tiste tri zadeve, o katerih je bila izdana ugotovitvena sodba sodišča EU. V bistvu sem jih omenjal že tudi prejšnjič. Tukaj gre za odpadke na nezakonitih odlagališčih na območju Celja in Bukovžlaka. Druga so odpadne gume na območju gramozne jame v Lovrencu na Dravskem polju in tretja je tožba oziroma sodba, zato, ker Slovenija ni zaprla, ni zagotovila skladnosti vseh obstoječih odlagališč odpadkov. O vseh teh zadeva je ministrstvo redno in tudi sedaj poročalo Evropski komisiji o napredku pri odpravi teh kršitev.

Če lahko izkoristim, ker imam ravno besedo samo še to. Spoštovanemu poslancu Horvatu dolgujem dodatna pojasnila s prejšnje seje v zvezi s tovarno sladkorja Ormož, ker smo se pogovarjali tudi o tem. Zdaj, zakaj tega v bistvu ne spremljamo pri prenosu direktiv in odrtih postopkov ugotavljanja kršitev prava, je mogoče pojasniti tako, da v bistvu pri teh informacijah s katerimi vas seznanjamo, gre za splošne predpise, za splošne akte in naš napredek pri njihovemu prenosu v naš pravni red. Kar se pa…kar pa zadeva tovarno sladkorja Ormož, je pa takole, da je bilo med letoma 2006 in 2010 za prestrukturiranje sladkorja namenjenih 5,4 milijarde evrov podpore. Sistem kvot EU za sladkor je bil potem ukinjen 30. septembra 2017. Države članice pa so se lahko odločile za popolno ali delno odstranitev proizvodnih zmogljivosti, zato je bil tudi ta znesek pomoči na tono opuščene kvote različen. Tovarna sladkorja Ormož se je v letu 2007 v celoti odpovedala kvoti in zato tudi prejela odškodnino v višini slabih 39 milijonov. Revizorji so pa potem leta 2010 preverili zakonitosti izplačila in ugotovili, da je šlo le za delno razgradnjo, ker silosi niso bili v celoti odstranjeni. Zato je bilo takrat potem Republiki Sloveniji naloženo vračilo sredstev s konkretnim aktom v višini 8 milijonov 700 tisoč evrov. Evropska komisija je pa potem leta 2014 sprejela prav posebni izvedbeni sklep o izključitvi nekaterih odhodkov držav članic iz naslova jamstvenega oddelka evropskega kmetijskega, usmerjalnega in jamstvenega sklada in tako naprej in takrat je tukaj med drugim za Republiko Slovenijo uporabila ta finančni popravek. Stalno predstavništvo je bilo potem o tem sklepu uradno obveščeno – to zgodbo pa verjetno v detajle potem pa že poznate – obveščeno 22. 12. 2014. V Uradnem listu je bil ta sklep objavljen 24. 12. 2014. Republika Slovenija je 6. 3. na sodišče vložila tožbo, ki pa jo je sodišče zavrglo, ker je bila vložena en dan prepozno.

Hvala.