Hvala lepa predsedujočima za besedo.
Zdaj bom začela takole. Če danes državljane Republike Slovenije vprašamo kaj je koronavirus, bo pravzaprav vedel že praktično vsak. Dnevno lahko po medijih, po vseh občilih spremljamo kaj se dogaja s koronavirusom, kako daleč je napredoval, kje je, kje se trenutno nahaja in kdaj naj bi predvidoma lahko zajelo tudi naše, bom rekla področje. Če pa na drugi strani državljanke in državljane vprašam kaj je rdeči veter, pa mi po mojem ne samo v tem prostoru, ampak tudi širše ne bo znal praktično odgovoriti nihče. Zakaj se sprašujem? Dejstvo je, da so to bolezni, ki prihajajo v naše kraje oziroma v naša področja preko ilegalnih migracij. Rdeči veter je, bom rekla kožna bolezen ali pa tudi bolezen tkiva, ki seveda najeda in na primer zahteva potem v času zdravljenja tudi hospitalizacijo. Ni preprosta reč. Ampak naši državljani na primer zanjo ne vejo.
Zakaj to izpostavljam? Zato, ker se mi zdi, da želimo včasih na področju širjenja bolezni, ki so povezane žal tudi z ilegalnimi migranti, zadeve nekako spraviti pod preprogo ali izreči besede, saj te bolezni paže poznamo pri nas, ni nič novega in tako naprej. Se pravi, zelo poniževalno ali pa omaloževano se pogovarjamo o teh stvareh, ampak to je narobe. O teh stvareh se moramo pogovarjati, ljudje morajo vedeti kaj lahko prihaja v naše kraje in na ta način se bodo tudi lažje pripravili na to in nenazadnje tudi ustrezno zaščitili.
Zdaj, če grem pač še nekoliko dlje. Mi imamo svetovalca ministra, pač prvega ministra v odstopu Šarca, ki je šef ali pa svetovalec za nacionalno varnost pri njem, ki je dejal: »V Slovenijo prihajajo migranti, ki so nasilni kriminalci, ki s seboj prinašajo neznane viroze, garje in podobne bolezni.« To niso besede Anje Bah Žibert, to so besede svetovalca za nacionalno varnost. Zdaj, če reče to verjetno Črnčec, svetovalec za nacionalno varnost, bo pa že držalo, ne? Ali kako? Skratka, v Slovenski demokratski stranki smo se odločili za sklic te seje tudi zato, ker je dejstvo, da tudi v Sloveniji prihaja zopet do določenih bolezni, ki smo jih v preteklosti že praktično zelo dodobra izkoreninili. Za nobeno od njih ne bom rekla, da jih ni bilo, ampak so bile pa v veliki meri izkoreninjene in nekako v nekem manjšem obsegu.
Zdaj, po tujih podatkih nekaterih zdravstvenih inštitucij naj bi se v zadnjih treh letih primeri hepatitisa B povišali za kar 300 odstotkov, primeri ošpic za 450 odstotkov, število primerov tuberkuloze pa naj bi naraslo za 30 odstotkov. Govorim o širši regiji, da ne bo kdo rekel, da govorim o Sloveniji. Ampak, glejte, to je okoli nas. To je okoli nas in tudi med nami.
Dejstvo je, da migracijski val s seboj prinaša tudi nevarne infekcijske bolezni. Če tega ne bi bilo, potem verjetno tudi ne bi bilo navodil Nacionalnega inštituta za javno zdravje, kjer imamo kar takle zajeten kup. Postopki pripravljenosti in odzivanja za policijo, vojsko in carino ob sumu na nalezljivo bolezen, ki lahko predstavlja tveganje za javno zdravje. Takšnih navodil verjetno ne bi bilo potrebno, če takih skrbi ali pa tveganj ne bi bilo. Ampak ta tveganja so in tudi prihajajo v naše kraje.
Zdaj, nekako najbolj znan ali pa odmeven primer je bil policista, ki se je okužil z garjami. Tukaj pa moram povedati, da sem bila nad odgovorom Ministrstva za notranje zadeve in Ministrstva za zdravje ne samo presenečena, ampak dobesedno ogorčena. Namreč tam med drugim navajajo, da pa se ne more dokazati kje se je policist okužil, zato ne moremo reči seveda, da je bilo to v stiku z migranti. To je pa, a veste, tudi nekoliko, bom rekla, nesprejemljivo do policista samega, ki natančno vemo katera dela opravlja, v kakšnem krogu se giblje in nekako to zanemariti, se mi zdi pa res nesprejemljivo.
Potem imamo tukaj področje Ilirske Bistrice, kjer veste, da migranti že tako in tako povzročajo velike nevšečnosti, puščajo za sabo količino smeti, dnevno jih ljudje srečujejo in tam v zdravstvenem domu na nek način, a veste, če bi bilo to res tako kot pravite, da te bolezni niso nič nenavadnega za nas in so tudi čisto v našem prostoru, bom rekla, že skoraj na nek način znane in čisto nekaj normalnega, zakaj se ravno v Ilirski Bistrici mora ob vsakem prihodu migranta potem za 30 minut ustaviti delo. Torej pomeni, da bi vsak okužen državljan, ki danes pride v zdravstveni dom, moralo pomeniti, da se pač zdravstveni dom mora zaščititi, ker ne vemo za kakšno okužbo gre. Ker to imamo tudi v Sloveniji in ni nič nenavadnega in ne vem zakaj potem drugačni protokoli. Protokoli so drugačni zato, ker se ve, da tej ljudje s seboj prinašajo nalezljive bolezni. In ni prav, da hoče kdorkoli to zminimalizirati. Še enkrat, če tega ne bi bilo, potem ne bi bili takšni preventivni ukrepi. Prav, da so. Prav, da so, ampak se pa moramo zavedati, da imajo tej ljudje, ki delajo na tistem področju, ne samo, da so izpostavljeni velikem tveganju, ampak tudi težko delo. Kajti delo jim zaostaja. Morate vedeti, a veste, ordinacije in tudi urgentni oddelki se res za 30 minut zaprejo, da vse razkužijo in tako naprej in potem lahko nadaljujejo s svojim delom. In to se jim pozna. In na te stvari bi morali po mojem biti še bolj pozorni in omogočiti tem, da pač na nek način bi delo tako organizirali, da takšnih, bi rekla ustavitev ostalega dela niti ne bi bilo potrebno.
Prav tako imajo zelo zahtevno delo reševalci vozil. V lanskem letu je bilo takšnih intervencij kar za 30 odstotkov. Tej ljudje se pač morajo pripeljati na določeno območje, velikokrat tam niti nimajo potem povezave, mobilne, tako da mora pač, je dobesedno reševalec na nek način sam in mora pač urediti stvari tako kot meni, da je najbolje. Ampak tudi ta povezava zna biti velikokrat problem. Neprijetno je, a veste, ko nima stika z ostalim delom, bom rekla zdravstvenih storitev oziroma s svojimi sodelavci.
Zdaj, prav tako, da gre za, bom rekla neko področje, ki ni najbolj urejeno, je tudi klic Sindikata policistov, ki se je obrnilo s pobudo, da naj vendarle se pregleda stanje in se pač v okviru varstva pred boleznimi izpostavi bolezni, s katerimi se lahko policisti okužijo in jih seveda zoper tega primerno zaščitijo.
Zdaj, jaz sem bila prav tako zelo negativno presenečena nad enim od odgovorov ministrstva, teh odgovorov je bilo namreč več, Ministrstva za notranje zadeve, ki pa sedaj od policistov zahtevajo specifikacijo za katere bolezni gre. Naj oni podrobno povedo. Glejte, jaz imam tu odgovor, vam ga bom lahko potem prebrala. Naj oni povedo za katere stvari gre. Se pravi, so vrgli nazaj žogico sindikatu, da naj podrobneje pač predstavi kaj so s tem želeli. Zdaj, verjetno niso policisti tisti, ki bodo lahko podrobneje predstavili kaj so s tem želeli, ampak oni so zgolj opozorili na možnosti okužb, ki seveda lahko za sabo povzročajo tudi smrtne primere. Morate vedeti, da tuberkuloza ima še vedno tam tudi lahko od 50 do 90 odstotkov smrtnosti, če bi do tega prišlo in to res niso preproste stvari.
Zdaj, na eni strani imamo na meji danes slovenske vojake, ki imajo praktično vsa možna cepljenja opravljena. Vsa možna cepljenja. Na drugi strani imamo policiste, za katere velja, da neke specialne enote in posamezniki, ki delajo skupaj v teh, bom rekla centrih za tujce, imajo te stvari urejene mnogo bolje kot policisti, ki na primer so zgolj na meji. In te stvari mislim, da je treba urediti in ne čakati do izbruha. Jaz sem imela na nek način občutek, ja dokler je stvar v takšnih mejah kot je, imamo preventivne ukrepe, ampak jaz mislim, da se moramo maksimalno zaščititi, da ne pride do večjih epidemij oziroma izbruhov in da takšne stvari bi pa vendarle morali pogledati ali je tisti znesek in pa strošek, da se stvari uredijo tudi s slovenskimi policisti takšen, ki bi dejansko povzročal zdaj neke težave ali pa na drugi strani tudi tveganja, ki jih prenašajo cepljenja. Ampak pri slovenskih vojakih se ne ukvarjamo s temi tveganji. Se ne ukvarjamo, ampak so pač tej ljudje cepljeni, ker opravljajo to svoje delo. In jaz mislim, da bi na drugi strani morali tako poskrbeti za, bom rekla policiste kot tudi vse ostale, ki prihajajo v stik, se pravi zdravstvene uslužbence in ostale.
Zdaj, kot rečeno, je največ tega problema ob meji, po drugi strani je pa tudi tako – policist sam presodi, spoštovani, policist sam presodi ali bo odpeljal migranta v zdravstvo oziroma ga bodo odpeljali v zdravstveni dom ali ne. Pa mi povejte, ali je policist dovolj usposobljen za to, da oceni ali nekdo je bolan ali nekdo ima neko bolezen, ki je tudi prenosljiva ali je nima. Jaz mislim, da za to policisti niso dovolj usposobljeni. In na primer, lahko se zgodi, da je nekdo, hipotetično zdaj govorim, okužen in se znajde v centru za tujce, in vi veste kaj to potem posledično pomeni. Tej ljudje se tudi prosto gibajo, včasih pa neka stvar tudi traja, da pride do izbruha. Tako da, veliko stvari je tukaj nedorečenih in morda ne najbolje rešenih in menim, da bi pač tudi ta postopek, na kakšen način se nekdo odloči ali pozovejo zdravstveno službo, da pride po migrante in jih odpelje, ne moremo nekako prepustiti policistom. Zdaj, lahko rečemo policistom in vojakom, da ne bo kdorkoli se počutil, da ga izločamo iz tega, ampak danes je bila pač seja namenjena tema dvema področjema. Se pravi, to je tudi drugo vprašanje, ki me zanima, res, ali bomo tukaj naredili kakšen korak naprej.
Kot rečeno, jaz mislim, da je vedno bolje preventiva kot kurativa in danes je namen te seje, sklica s strani Slovenske demokratske stranke predvsem o tem, da čim več naredimo že na preventivi. Na preventivi in zaščiti tistih, ki prihajajo, tistih, ki so v stiku z njimi, tistih, ki so potencialno ogroženi in nenazadnje temu pripomoremo tudi širše, vsem državljankam in državljanom. Kajti, ko, če enkrat pride do res neke večje epidemije, potem bomo požar gasili. Danes je pa zelo pomembno, da ga poskušamo ustavljati na samem mestu ali pa čimbolj ograditi. In res je, to ste mi odgovarjali in to zelo, mislim da na vsako vprašanje, ki sem ga postavila, imate kar »copy-paste« stavek, in sicer nobene bolezni ni, ne prinašajo migranti, ki je v ta prostor ne bi poznal. To je stavek. Jaz v našem zapisu ali pa v našem predlogu sklica seje nismo nikoli rekli, da gre to za bolezni, ki jih mi nismo poznali, čeprav rdeči veter ni najbolj znan v Sloveniji. Ampak načeloma smo pa povedali, da gre za bolezni, ki pa smo jih že kar precej uspešno izkoreninili. In zato imamo nekatera cepljenja, drugo pa seveda druge preventivne oziroma ukrepe, da do njih ne pride.
In to ne pomeni, da se mi s temi vprašanji ne smemo ukvarjati, pa ni prav, da se ukvarjamo. Dejstvo je, da si ne smemo privoščiti, da pride do razširjenja teh bolezni. In kot sem povedala, po nekih mednarodnih zdravstvenih ustanovah so določene bolezni ponovno v razponu oziroma se pač tej odstotki dvigujejo, kar pomeni, da ni zanemarljivo. Ne nazadnje je pa tukaj tudi drug problem. Tukaj gre pa za zaščitna sredstva. Po mojih nekaterih informacijah zaščitna sredstva, ki jih policisti imajo, pa velikokrat opozarjajo na to, da je rokovanje z njimi še zelo, bom rekla v povojih in si želijo, da bi imeli na tem področju več izobraževanja. Več izobraževanja, kar ni nič slabega, če prihaja iz njihovih vrst, da tako stvar tudi uslišimo. Se pravi, zaščitna sredstva so, ampak včasih je pa rokovanje z njimi tudi vprašljivo. Mi dobro vemo, da zdaj vemo, da se je policist, ta primer okužbe z garjami, dejansko je prišlo in ta zadeva gre v stiku pravzaprav koža na kožo. In zdaj, če policist ni ustrezno uporabljal zaščitnih sredstev, je do tega lahko prišlo. Če bi jih, verjetno iz kože na kožo ne bi prišlo kar tako do tega prenosa bolezni.
Tako da tukaj je več elementov, kateri se mi zdi prav, da opravimo neko razpravo. Medtem, ko sklepi, ki smo jih predlagali pa mislim, da niso prav nič, bom rekla takšni, ki bi morali biti deležni neke polemike, in sicer prvi sklep, ki ga predlagamo: Odbor za zdravstvo in Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo priporočata Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za notranje zadeve, da poskrbita za preprečitev širjenja nalezljivih bolezni, ki jih ob ilegalnih vstopih v Republiko Slovenijo s seboj prinašajo migranti. Jaz sem povedala kje se mi zdijo tudi tiste, takšne cone v tem področju, ki so nekoliko problematične in bi zadeve lahko tukaj še okrepili, pa nadgradili.
In kot drugi sklep: Odbor za zdravstvo in Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo priporočata Ministrstvu za zdravje in Ministrstvu za notranje zadeve, da redno poročata o sprejetih ukrepih za preprečitev širjenja nalezljivih boleznih, ki jih ob ilegalnih vstopih v Republiko Slovenijo s seboj prinašajo migranti, ter njihovemu izvajanju in učinkih. Zakaj ta sklep? Zagotovo zato, da se bodo tudi ljudje, ki prihajajo v stih z migranti ali pa, ki živijo na področju kjer je pač ta pritisk migrantov izjemno velik, počutili bolje, ker bodo vedeli in bili seznanjeni z različnimi ukrepi, ki so namenjeni preprečevanju širjenja nalezljivih bolezni.
Toliko zaenkrat iz moje strani. Zdaj, jaz si pač želim neko konstruktivno razpravo v tej vez, ravno zato, ker menim, da lahko s skupnimi močmi naredimo tudi korak naprej k temu, da se pač stvar, ki morda danes še niso dovolj dobro urejene, uredimo bolje in da pač vidimo tudi kje so tiste sive cone, ki pa morda terjajo določene odgovore ali pa ostrejše ukrepe pristojnih.
Hvala lepa.