Hvala, gospod predsedujoči. Spoštovane poslanke, poslanci, predstavniki Vlade, ostali prisotni! Pristojna Komisija Državnega sveta je predlog avtentične razlage obravnavala na svoji seji včeraj in v svojem zaključku, ki ste ga prejeli povzela tudi razpravo na seji komisije.
Komisija je ugotovila, da je bil interventni zakon posledica tega, da so javni zdravstveni zavodi, torej predvsem bolnišnice, katere ustanovitelj je Republika Slovenija, že na začetku gospodarske finančne krize bili soočeni z izjemno težko finančno situacijo, saj so se zaradi manjših sredstev v blagajni Zavoda za zdravstveno zavarovanje enostavno obveznosti prenesle na javne zdravstvene zavode in so bili v reševanju tistih situacij ostali predvsem sami brez bistvene pomoči svojega ustanovitelja.
Seveda je imela tista situacija takrat posledice nelikvidnosti. Zmanjševale so se obveznosti za zaposlene. Niso bile izplačane nadure. O tem je ta odbor celo že enkrat razpravljal. Postale so odprte obveznosti dobaviteljev, stale so vse investicije, tako v zgradbe kot v opremo. Če se spomnite, je takrat prišla izjava, da nas zdravijo bosonogi zdravniki.
Vse navedeno se je v veliki meri odražalo v slabem finančnem stanju javnih zdravstvenih zavodov preko rezov ali popolnega umanjkanja posluha za stanje, v katerem so se ti zavodi znašli takrat. V tistem času je država zelo hitro našla denar za pokritje sanacije finančnega in delno tudi gospodarskega sektorja, medtem ko pa je zdravstveni sektor veselo pustila na koncu lestvice prioritet, kar je nesprejemljivo, če je zdravje naša najvišja vrednota. Tudi kasnejše ravnanje oziroma to kar se potem skuša urediti s to avtentično razlago kaže, da nekega velikega posluha zato ni.
Na podlagi zakona so bila takrat sanacijska sredstva bolnišnicam nakazana po enem zelo zahtevnem postopku. Se pravi, bolnišnice so morale narediti analizo vzrokov za izgubo, pripraviti finančne načrte, opraviti tudi revizije poslovanja. Na podlagi tega so bili potem pripravljeni sanacijski programi, ki jih je odobril državni sanacijski odbor in jih podpisal takrat tudi pristojni minister. Šele to je bila potem podlaga, da so se izvajala tako nakazila denarja kot tudi izvajanje programa sanacije.
Njihova namenska poraba sredstev je med drugim temeljila tudi na takratnih navodilih Ministrstva za zdravje, ki pa je bila naknadno in nepričakovano spremenjena. Komisija ocenjuje, da je višina sredstev, ki so predmet vračila, to se pravi, da govorim o teh 1,8 milijona evrov, v primerjavi z obsegom sredstev potrebna za delovanje celotnega zdravstvenega sistema zanemarljiva in ne vidi ravno velikega smisla v tem, da se bodo sedaj vračala, potem pa jih bodo na drug način v obliki likvidnostnih sredstev tem zavodom spet dajali ali pa tudi ne.
Glede na to, da je država na podlagi zakona o zavodih odgovorna za obveznosti zavoda, ki nastanejo in v zakonu o zavodih nič ne piše o zapadlih obveznostih ali kakršnihkoli drugih obveznostih, ki jih ima ta zavod. Slej ko prej bo morala spet situacijo, ki je nastala, sanirati.
Ob tem želimo opozoriti, da jedro težav v tej aktualni situaciji ne predstavljajo ugotovitve o uporabi sredstev, ki naj bi bile skladna z zakonsko določenim namenom, ampak njihova časovna komponenta porabe teh sredstev, pri čemer so bila pravila kako se ta sredstva lahko uporabijo, tu govorimo o časovni komponenti, spremenjena na podlagi dogovora med dvema resorjema. Dodatno so potem sledile odločbe Urada za nadzor proračuna o neustrezni porabi sredstev. In tako kot je bilo že omenjeno, sanacijske uprave teh bolnišnic so sedaj zelo na prepihu na podlagi teh ugotovitev nenamenske porabe, ker se bo sedaj za leto 2019 popravili tudi izkazi bolnišnic, bodo prikazali večjo izgubo in na drugi strani nedoseganje sanacijskega načrta, jih lahko minister mirno razreši vse sanacijske uprave teh bolnišnic, ki so sedaj tu na prepihu.
Na takšen način se problem ne bo rešil, kot je bilo že rečeno, posebej ker gre za bolnišnice, ki pa so v sanacijo vložile veliko truda in so bile tudi uspešne v teh vidikih mnogo bolj kot nekatere druge, ki pa so temu lahko zaobšle.
Na podlagi vsega navedenega je komisija soglasno ocenila, da bi bilo avtentično razlago v zvezi s 7. členom omenjenega zakona potrebno sprejeti in strinja se tudi s predloženo vsebino avtentične razlage. Hvala.