Govor

Lilijana Kozlovič

Spoštovani predsedujoči, hvala za besedo, poslanke in poslanci, prav lepo pozdravljeni!

Tudi predlog zakona, ki je pred vami, določa začasne ukrepe v svodnih, upravnih in drugo javnopravnih zadevah in pa tudi pri izvrševanju kazenskih sankcij. Tudi gre pravzaprav za podlago, ki jo imamo v Ustavi, namreč 15.člen določa kako se izvršujejo človekove pravice in sicer z zakonom, imamo tudi v 32. členu, ki govori, da se človekove pravice lahko omejijo zato, da se prepreči širitev nalezljivih bolezni in pa tudi v 42. členu, ki dopušča v takih primerih, da se omeji zbiranje in združevanje, pa seveda tudi zakon o nalezljivih boleznih v 39. členu daje pooblastilo, da se v takih primerih lahko sprejemajo ukrepi za zajezitev širitve nalezljivih bolezni. Pomembno je, da gre za omejen čas trajanja in sicer dokler trajajo te razmere. Dano je pooblastilo Vladi, da lahko to ugotovi in se seveda prekine, najdlje pa lahko trajajo ti ukrepi do 1. 7. 2020. seveda, če bi se pa to nadaljevalo, se pa ta rok tudi podaljša. Torej namen je, da se prepreči širitev virusa, varovanje zdravja in življenja ljudi, nadalje da se določijo pravne podlage, da lahko državni organi, organi lokalnih skupnosti in pa nosilci javnih pooblastil opravljajo svoje delo, pa tudi omogoči zadržanje teka procesnih in materialnih rokih, razen v nujnih zadevah in pa posebej smo naslovili tudi izvrševanje kazenskih sankcij zato, da se tam prepreči širitev virusa, in da se zagotovi varnejše okolje tako za osebe, ki so na prestajanju zaporne kazni ali na priporu in pa, da se tudi zagotovi varnost sodnih policistov.

Na kratko o posamezni vsebini glede sodnih zadev. Gre za to, da roki v sodnih zadevah ne tečejo, razen v nujnih zadevah. Nujne zadeve so opredeljene v 83. členu Zakona o sodiščih, je pa dano pooblastilo predsedniku Vrhovnega sodišča, da z odredbo lahko še zmanjša nabor teh nujnih zadev, razen v kazenskih zadevah, ko gre za preiskavo ali gre za sojenje za priprte osebe oziroma za tujce. Nadalje, če gre za zadeve v zvezi z varstvom in vzgojo otrok in preživninske zadeve in pa za primere, ko se pridrži osebe v psihiatričnih bolnicah, torej v to ne more poseči. Lahko pa, dali smo tudi pooblastilo, da predsednik Višjega sodišča v primeru, če sodišče ne more iz teh tehtnih razlogov opraviti ta nujna dejanja, tukaj smo imeli v mislih predvsem, če pride do tega, da ni kadra ali kakorkoli, da lahko določi tudi drugo stvarno pristojnost sodišče, da opravi ta nujna dejanja. Dana je tudi pooblastilo, da se lahko javna, glavna obravnava v celoti izključi za javnost ali pa samo njen del. V upravnih zadevah potem prav tako roki ne tečejo, razen v nujnih zadevah, torej gre za to, da roki za procesna dejanja strank za materialno izpolnitev pravic in pa tudi procesni rokih vseh teh organov, ki odločajo, bodo pa ponovno začeli teči osem dni, ko prenehajo razlogi za stanje. Nujne zadeve kot smo rekli, gre pa od primera do primera. Torej za vsak posamičen primer se bo odločalo ali gre za nujne zadeve. Večina teh je opredeljena v 144. členu ZUP, pomembno pa je, da če se bile odločbe izdane že prej pred sprejetjem zakona, da je potrebno nujno obvestiti stranko, da ti roki tečejo zato, da teh rokov ne bo zamudila.

Glede vlaganja vlog. Torej se ne prihaja v institucije, ampak se te vloge lahko tudi brez varnega podpisa elektronskega vloži pisno in pa tudi ustne obravnave so izključene, prav tako se javno naznanilo se lahko uporabi torej možnost razglasitve na e-portalu.

Glede prekrškov prav tako roki ne tečejo, če pa gre za nujne zadeve, je prav tako potrebno obvestiti stranke, da torej teče postopek, da se je začel in da teče.

Glede vročanja se torej ne vroča z osebnim stikom, torej ni osebnega vročanja razen v nujnih zadevah. Vladi je dano pooblastilo, da tudi druge ukrepe lahko sprejme, predvsem so v mislih organizacijski. Posebno poglavje je namenjeno izvrševanju kazenskih sankcij, to pa iz več razlogov vemo, da so to osebe, ki so, gre za posebnost oseb, prav tako lahko imajo posebne okoliščine. Imamo prostorsko stisko zelo veliko, imamo več pripornikov in zapornikov kot imamo kapacitet. Poleg tega imamo pa zelo veliko težave zaradi pomanjkanja pravosodnih policistov in je potrebno tukaj zelo zelo skrbno naslavljati to problematiko na nek način, če so domi ostarelih rizične osebe, je tudi tukaj vsak ukrep, je zelo pomembno zagotavljati varnost njihovega bivanja. Tudi tukaj smo dali torej možnost, ker do sedaj je bilo to samo na predlog obsojenca, smo dali direktorju zavoda možnost, da lahko poziv na prestajanje kazni, torej tukaj ne tečejo roki, torej se kasneje lahko, ko bo to prenehalo, se bo pozivalo na prestajanje zaporne kazni, lahko premestijo obsojence znotraj inštitucij, ne more seveda pripornikov premeščati. Prekinitev zastajanja kazni zapora tudi lahko po uradni dolžnosti en mesec, za čas enega meseca, izjemoma se lahko tudi podaljša. Zelo pomembno pa je, da mora narediti tukaj varnostno oceno. Torej gre za to, da oceni ali lahko ta oseba zlorabi to prekinitev. Pomembno je, da presodi za kakšno kaznivo dejanje je obsojen, na kakšen način ga je storil, kakšen odnos ima do tega žrtev, pa tudi kako v njegovem okolju kamor bo prišel, sprejemajo to, da je prekinite prestajanja kazni. In pa predčasen odpust. Torej lahko se največ šest mesecev pred tem, pred iztekom kazni se lahko predčasno odpusti.

Še eno določbo imamo za notarje, ki so prosili in sicer smo notarske zbornice dali pooblastilo, da lahko sprejema ukrepe za to, da zavaruje varno zdravje in življenje ljudi. Toliko. Za vprašanja sem vam pa seveda na voljo.

Hvala.