Govor

Luka Mesec

Hvala za besedo in lep pozdrav!

V Levici seveda popolnoma podpiramo odloge davčnih plačil akontacij dohodnine in podobno. Ti ukrepi so v tem času seveda potrebni. Kot je predstavnica ministrstva povedala, je namreč zaradi ustavitve javnega življenja in dobršnjega dela podjetij prišlo enostavno tudi do zamrznitve delovanja njihovih finančnih služb, itd., kot tudi do izpada dohodkov teh podjetij, zato je edino pravilno, da Vlada v tem smislu omogoči odlog in obročno plačevanje, reprogram, itd.

Imamo pa problem v tem zakonu in to je ta drugi del, ki govori o prenosu pooblastil za razpolaganje s proračunom iz Državnega zbora na Vlado. Tukaj je pa stvar sledeča. Naša ustavnopravna delitev pravi naslednje. Državni zbor je tisti, ki postavi okvir, ki je proračun. To je politični okvir, to je finančni okvir znotraj katerega seveda Vlada po Zakonu o javnih financah po 40. členu ima določen manevrski prostor, lahko posega v programe za 20 %, v glavne programe za 10 %, v politike za 5 %, ne more pa s proračunskimi postavkami delovati popolnoma svobodno. Glede tega imamo dva zadržka, da bi oziroma imamo več zadržkov, da bi te pristojnosti popolnoma prenesli. Prvi je, da se s tem ta ustavnopravna delitev podre. Okvira ni več, Vlada ima povsem proste roke z razpolaganjem s proračunom in na ta način postane njena poraba oziroma njeni rezi popolnoma nepregledni, brez opozicije in brez nadzora Državnega zbora.

Drug problem, ki ga imamo s tem je, da se je Vlada očitno odločila, da bo krizo financirala z nekakšnim prerazporejanjem proračunskih sredstev oziroma drugače rečeno, z rezi na nekaterih postavkah, da bi pridobili sredstva za postavke kjer bo denarja zmanjkovalo, seveda predvsem trenutno zdravstvo, zaščita in podobno, ampak kot sem že Andreja Širclja na Svetu za nacionalno varnost zadnjič opozoril, to je neke vrste novi ZUJF. Vlada si je že zdaj rezervirala 400 milijonov evrov, ki bi jih prerazporejala. Treba je pa vedeti, da bo zaradi gospodarskega mrtvila ta kriza bistveno hujša od 400 milijonov evrov. Jože P. Damjan je, recimo, rekel, da bo glede na velikost šoka in možnost padca BDP celo do 15 % morala slovenska vlada pripraviti ukrepe in likvidnostna sredstva v proračunu v obsegu okoli 15 % BDP, kar pomeni, da mora imeti slovenska vlada na razpolago nekje v uvidu tam 7 milijard in pol likvidnostnih sredstev. To je njegovo mnenje. Zadnjič smo se na svetu za nacionalno varnost pogovarjali o tem, kjer je tudi premier Janša povedal, da ne bo tako kot je zadnjič računal Umar, da naj bi se gospodarska rast v letošnjem letu zgolj prepolovila, ampak če gledamo izkušnje iz Hubeja na Kitajskem bomo videli, da je tam v enem letu gospodarska aktivnost vpadla za 25 %. Se pravi, BDP letos je za 25 % nižji od BDP lani. Kar pomeni, da če hoče Vlada to krizo zvoziti na nek normalen način bi bilo nujno, da izda državne obveznice in to čim prej, dokler so obrestne mere še nizke. Jaz sem že v torek k temu pozval na Svetu za nacionalno varnost. Obrestna mera takrat je bila okoli 0,5, ker pomeni da ob všteti inflaciji je obrestna mera negativna in da bi za obveznice, ki jih izdamo danes v desetih letih poravnali skupaj le nekje okoli 90 % vrednosti izdanih obveznic, če izdamo desetletne. Se pravi, zadolžujemo se po negativnih obrestnih merah trenutno še. Ampak kdor pač gre gledati stanje na trgih boste videli, da tako ZDA kot v Evropi obrestne mere rastejo in da se s tem prekleto mudi.

Sedaj pa prihajam k sklepni poanti. Skratka, problem, ki ga imamo s tem kar Vlada namerava s tem ukrepom narediti je, da namesto, da bi se zadolžila, namesto da bi izdala obveznice sedaj ko so pogoji ugodni, očitno razmišlja o prerazporejanju proračunskih postavk, kar pomeni, da bo treba drastično rezati na drugih proračunskih postavkah, kjer ni nobenih omejitev. In tukaj nastajata dva problema. Prvi je, da ni nobenih varovalk, da ne bo posegala v pokojnine, socialne transfere in tako naprej. Drugi problem je politično ideološki. Mislim, da nas vse nekoliko upravičeno skrbi, da bomo v Sloveniji pod Vlado, ki se odkrito zgleduje po, recimo, madžarskem režimu, videli podobno hiranje civilne družbe, neodvisne kulture, neodvisnih medijev in drugih, ki so pač trn v peti tej vladi in da bo ta kriza izkoriščena za nekakšen obračun ali pa stradanje ideoloških in političnih nasprotnikov oziroma tistih proračunskih uporabnikov, ki tej vladi idejno niso všeč. Zato je nujno, da ohranimo kontrolo Državnega zbora in da vladi ne damo kar tako čez noč neomejenih pooblastil, sicer so začasna, ampak ta začasnost bo lahko trajala tudi tri do štiri mesece. In kot piše v končni določbi 45 dni po koncu epidemije oziroma do predloga rebalansa. Naš predlog v Levici je in dali smo tudi amandma, ki ga bosta, če prav razumem, podprla tudi SD in LMŠ, da se država za namen financiranja kriznih ukrepov zadolži z izdajo desetletnih državnih obveznic, ki so trenutno še z negativnimi obrestnimi merami. In drugič, da ne dobi pooblastil za popolnoma svobodno rezanje proračunskih postavk. To je nevarno tako z gospodarskega vidika. Mi smo že tako v gospodarskem prostem padu in rezi v proračun bi tukaj naredili samo dodatno škodo, kot z vidika varovanja demokratičnih standardov. Namreč, ta kriza ne sme biti izkoriščena v ideološke ali politične namene katerekoli politične stranke, tudi če jeto vodilna stranka v vladi.