Govor

Spoštovani predsednik, hvala lepa za besedo. Pozdravljam vse nekdanje kolege poslanke in poslance.

Situacija vsaj na Balkanu ni najbolj rožnata. Pred kakšnimi meseci so bila zelo intenzivna poročila o tem, kako je Turčija dobesedno spodbujala določene migrante, da nadaljujejo svojo pot proti Evropi. Ta pritisk se je najprej vršil na Grčijo, sedaj je ta koronavirus celotno situacijo nekoliko zaustavil, ampak na celotni tej balkanski poti od Grčije pa vse do Slovenije se v različnih državah po poročilih različnih služb zadržuje večje število migrantov, katerih cilj je zahodna Evropa in tako ali drugače bodo ti migranti poskušali svojo pot nadaljevati proti zahodu in tukaj bo zagotovo Slovenija tudi na njihovi poti. Avstrija je svoje meje izjemno zavarovala. Na vzhodni strani tudi Madžarska. In brez ustreznih ukrepov se Sloveniji lahko zgodi, da bo postala na neki točki migrantski žep, če ne bo primerno in pravočasno ukrepala. In tukaj je na razpolago več sil, ki Sloveniji lahko pomagajo, da to mejo ustrezno zavaruje. Policija že vlaga izjemne napore v to, da zavaruje našo južno mejo, ob tem pa jim že danes pomaga 190 pripadnikov in pripadnic Slovenke vojske in to brez kakršnekoli posebnosti oziroma kakršnihkoli težav. Jaz bi rad na tem mesu zelo jasno poudaril, da že danes na podlagi 37. člena Zakona o obrambi Slovenska vojska sodeluje na meji in pomaga Slovenski policiji pri varovanju mej. Seveda je pa ta pomoč relativno omejena, ker so omejena tudi pooblastila. In zato bi morda veljalo na tej točki si natančno prebrati 37.a člen, ker ko poslušamo javne razprave, ko poslušamo tudi pisma posameznih poslanskih skupin se na trenutke zdi, kot da nismo vsi ali pa nekateri niso prebrali natančno 37.a člen. V 37.a členu natančno piše kakšne pristojnosti oziroma kakšna pooblastila bi pridobila Slovenska vojska, tudi natančno piše, da se ta pooblastila izvajajo pod natančnimi istimi pogoji kot veljajo za policiste, da so v teh postopkih dolžni obvestiti policiste, če jih peljejo in tudi glede časovnega okvira je jasno zapisano v zakonu, da to ne more biti več kot tri mesece. Torej, če bi 37.a člen od prvega do četrtega odstavka vsi natančno prebrali, potem bi bil marsikakšen strah neupravičen in marsikakšna težava popolnoma brezpredmetna. Za občutek si bom vseeno dovolil, da bom prebral kakšna pooblastila imajo na primer policisti pri svojem opravljanju nalog in kakšna pooblastila bi dejansko imela Slovenska vojska, če bo sprejeta aktivacija 37.a člena. Na primer, policisti imajo pri opravljanju sovjih nalog naslednja pooblastila: da zbirajo obvestila, torej imajo možnost vabiti, opozarjati, ukazovati, ugotavljati identiteto oseb, iskati osebe, izvajati prikrito evidentiranje in namensko kontrolo, izvajati prepoznavo oseb po fotografijah, izdelovati fotorobote, izvajati poligrafski postopek, postavljati cestne zapore z blokadnimi točkami, uporabiti tuja prevozna sredstva, sredstva za zveze ali druga sredstva, opravljati varnostne preglede, opravljati preglede oseb, vstopati v tuja stanovanja in druge prostore, zasegati predmete, opravljati protiteroristične preglede, začasno omejevati gibanje oseb, privesti osebe, prepovedovati približevanje določeni osebi, prepovedovati udeležbo na športnih prireditvah, prekiniti potovanje, pridržati osebe, uporabiti prisilna sredstva, varnostno preverjati osebe, izvajati akreditacijski postopek, izvajati policijska pooblastil na vodah, zbirati in obdelovati podatke, izvajati druga policijska pooblastila določena v zakonih. To je nabor pooblastil, ki jih imajo policisti. In sedaj pri aktivaciji 37.a člena bi pa vojska dobila naslednja pooblastila: prvič, da lahko opozarjajo, drugič, da lahko napotujejo, tretjič, da lahko začasno omejujejo gibanje oseb in četrtič, da sodelujejo pri obvladovanju skupin in množic. Sedaj pri teh štirih pooblastilih si jaz težko predstavljam, kje bi sedaj Slovenska vojska predstavljala širšo nevarnost za slovensko družbo, v kolikor bi se ta pooblastila aktivirala. Bi pa ta štiri pooblastila lahko vsaj v pomembnem delu razbremenila slovensko policijo, ki vsekakor opravlja dobro delo na južni meji in v danih trenutkih in v dani situaciji v kakršni se je znašla Slovenije bi bilo res nenavadno, da ne bo uporabili vse varnostne in obrambne strukture, ki jih ta država ima zavoljo naše lastne varnosti in zavoljo varnosti celotne države in njene imovine.

Ob koncu bi opozoril samo še na eno stvar, ki ne boli samo mene, boli pa predvsem več kot 6 tisoč pripadnic in pripadnikov Slovenske vojske, da se v teh razpravah konstantno straši s Slovensko vojsko. Pripadniki in pripadnice Slovenske vojske so naši sodržavljani, so naši sosedje, bratje, sestre, so naši znanci in prijatelji, ki služijo domovini. In tako kot so ti posamezniki v preteklosti obranili našo domovino pred tujimi agresorji, tako kot vsak dan, dan za dnem pomagajo v naravnih nesrečah, tako kot dan za dnem izvajajo nujno helikoptersko medicinsko pomoč, tako tudi v teh kritičnih trenutkih lahko pomagajo državi. In želim si le, da bo širša politična skupnost to stvar razumela in na nek način to pomoč tudi razumela in da se ne bo iz tega delal politični cirkus, niti ne politiziralo pretirano, ker mi se še vedno obnašamo morda kot pred 30 leti, ko smo do vojske zelo nezaupljivi, kot da to ne bi bila naša vojska, kot da je to neka tuja vojska. Slovenska vojska je naša lastna vojska, želi nam pomagati in jaz upam in si želim, da bo parlament to pomoč tudi sprejel zavoljo naših državljanov in naše domovine.