Govor

Najlepša hvala, predsedujoči, za besedo. Lep pozdrav z moje strani.

Spoštovane in spoštovani! Prejeli ste sicer našo vsebinsko podlago za sklic te nujne seje, pa vendarle bi vam rada na kratko še enkrat orisala pravne in vsebinske razloge za sklic te nujne seje, se pravi za zahtevo po odpravi nesmiselne in ustavno sporne prepovedi gibanja prebivalcev in prebivalk Slovenije med občinami.

Pač kot vidimo, kot tudi praksa vse bolj kaže, gre za čisto arbitrarnost pri tem ukrepu, za prekomernost, za neživljenjskost, za nesmiselnost. Kajti, dejstvo je in podatki to na dnevni ravni potrjujejo, da bi lahko gibaje državljank in državljanov oziroma občank in občanov oziroma prebivalstva, kakorkoli hočete, lahko zamejevali glede na to, kar se pač dejansko dogaja na terenu, ne pa kar tako vse počez omejiti, zamejiti gibanje vsem prebivalcem, celotnemu prebivalstvu v kar 212 občinah. In to ob dejstvu, da pa ta omejitev že od prvega dne dalje ne velja, ko gre za migracije delavcev in delavk na dnevni ravni, ki se v desetinah tisočev, recimo, vozijo, bom za primer izpostavila v mesto, v prestolnico, v Ljubljano in to od prvega dne naprej, ko ni bilo v tovarnah ali pa na delovnih mestih niti še zaščitne opreme, niti osnovnih zaščitnih ukrepov za preprečevanje okužbe. Niti danes še nismo tam, da bi lahko rekli, da smo glede tega popolnoma vse uredili. Sploh glede na zadnje afere glede mask in njihove ustreznosti, ampak o tem nekoliko pozneje.

Rada bi še poudarila, da se državljanke in državljani očitno disciplinirano držimo predpisane socialne distance, da upoštevamo priporočila stroke in Vlade, kako naj ravnamo, da bomo čim bolj zaščitni do sebe, samozaščitni in pa zaščitni do drugih. Tako da to so vse razlogi in dejstva, ki nikakor niso v prid tovrstim omejevanjem gibanja državljank in državljanov.

Pa gremo po vrsti. Vlada Republike Slovenije je v obdobju od 19. marca letos pa do 15. aprila sprejela ker tri odloke, ki se tičejo omejevanja gibanja prebivalstva. Prvi odlok 19. marca je najprej takrat ja začetku te epidemije bil še nekako morda razumljiv in je pač začasno bi naj prepovedal gibanje in zbiranje ljudi na javnih mestih in površinah. Ampak tukaj se Vlada vsekakor ni ustavila, ne glede na dnevne trende, ki so jasno kazali, da epidemija pri nas nikakor ne bo in ni primerljiva z izbruhi kje drugje. Tako smo že 29. marca ta odlok je Vlada razširila na način, da je prepovedala gibanje prebivalstva izven občin stalnega ali začasnega prebivališča. In to je tisto, kar je zelo sporno. Potem je sledil še tretji odlok, 15. aprila, s katerim Vlada nekako korigira sočasno, določa neke nove izjeme glede prepovedi gibanja. Tako bomo recimo lahko igrali tenis, lahko bomo igrali golf, odšli na svoj vikend, seveda bomo še vedno kot od prvega dne naprej lahko šli na svoje delovno mesto, ampak še vedno se pa na splošno nikakor ne bomo smeli gibati med občinami. Kar pa najbolj skrbi pa je dejstvo, da je Vlada prva dva odloka sprejela povsem nezakonito. Kajti za prva dva odloka bi bilo po prejšnji zakonodaji pristojno edino in izključno Ministrstvo za zdravje. Ne, teh dveh odlokov ni predlagalo ministrstvo, ampak jih je uvedla in predlagala Vlada Republike Slovenije. In šele tretji odlok, ko se je o korona zakonu Vlada torej le izposlovala to opcijo, da lahko ona predlaga šele tretji odlok, je potem takem skladen z zakonom. Se pravi, s korona zakonom, s korona prvim paketom, ki je pred nedavnim, pred nekaj dnevi, stopil v veljavo. Namreč 15. aprila je bil ta tretji odlok. Kakorkoli, kot sem povedala tretji odlok te sporne prepovedi gibanja državljank in državljanov pa še zmeraj ne odpravlja, ampak samo vnaša neke absurdne olajšave, kot je, da lahko na primer igramo golf, kar je, ne vem, najmanj cinično oziroma posmeh prebivalstvu, ki je zaklenjeno v svoje občine.

Vlada nas vas čas prepričuje, ves čas se zatrjuje, da nas malodane herojsko rešuje v tem izrednem stanju. A kot vidimo, to stanje z nesmiselnimi, neživljenjskimi, nesorazmernimi povsem birokratskimi ukrepi, kot je ta prepoved gibanja prebivalstva med občinami prej ustvarja, kot pa zares rešuje. Kajti, takšne arbitrarne rešitve zagotovo ne morejo zamejiti širjenja virusa, sem že na začetku povedala. Treba je slediti kje so tisti epicentri, mini epicentri teh izbruhov in tam zares ukrepati. In tam narediti vse, da se to zajezi, ne pa kar pavšalno vse počez z izjemami kot je dnevne migracije delavstva na deset tisoče, sto tisoče ljudi se pa lahko premika in dela v nevarnih pogojih. To pa ni problem, očitno, za to vlado.

Zato se je seveda povsem vmesno vprašati, ali so trenutno vladajoči sploh sposobni nekega resničnega stalnega sprotnega prilagajanja dejanski situaciji na terenu. Ali so sposobni priznati neke napake, ki so jih naredili in ne zgolj obtoževati prejšnje vlade, opozicije, medijev, stroke, kogarkoli, ki si drzne opozoriti na določene nesmiselnosti in nelogičnost in tako naprej. In bojim se, da je odgovor seveda ne, vsaj iz dosedanje prakse, ki smo ji priča vse od uvedbe tega izrednega staja.

Spornega odloka o omejevanju gibanja na občino vladajoči torej še kar niso odpravili s tem tretjim odlokom in tudi nič ne kaže, da bi se to naj zgodilo zares v kratkem, čeprav so podatki jasni. Okuženih v splošni populaciji skorajda ni več. Kar 81,5 okuženih je v domovih starejših občanov. In to se pravi, tam so epicentri, to so, bomo rekli, enklave žarišča okužbe. In tam je treba vložiti vse napore, da se najranljivejše med nami dejansko zaščiti na najboljši možni način. Ampak o tem ste tako in tako govorili bolj detajlno včeraj. Jaz se v to ne bom dalje spuščala.

V glavnem, namesto, da bi Vlada ukinila popolnoma arbitrarne, popolnoma nesmiselne ukrepe kot je to omejevanje gibanja med občinami, med 212 občinami v državi, ne, nasprotno, napoveduje premik slovenskih policistov iz južne meje v notranjost države, zato nas bodo policija ja še bolj kontrolirala in omejevala naše gibanje. Napoveduje seveda dodatna oziroma želi si, še kar naprej si želi dodatna policijska pooblastila za vojsko, ki bi potem prevzela delo na tej južni meji. Mediji stranke SDS dnevno napadajo vso politično opozicijo, vse, ki si kakorkoli drznemo tem ukrepom ali pa tem odločitvam, neutemeljenim odločitvam, kar se več kot jasno vidi, oporekati. Izjave notranjega ministra Aleša Hojsa pa tudi kažejo, da bodo policisti sedaj skladno s 103. členom korona zakona, o katerem smo zelo dosti povedali, ki je izjemno sporen, bodo torej vnaprej pridobivali podatke o osebah, ki morajo biti v karanteni oziroma v osamitvi, nato jim bodo pa lepo potrkali na vrata. In prav pred takšnim nadzorom so nas svarili informacijska pooblaščenka, neodvisna stroka in tako naprej. Ampak nič. Nič, gluha ušesa.

Sedaj pa nekaj zakaj je omejevanje gibanja prebivalstva med občinami v resnici tako sporno. Skrajno je torej sporna prepoved medobčinskega gibanja, ker gre za ukrep, ki je, kot sem povedala, popolnoma nesorazmeren, popolnoma brez jasnih ciljev in torej omejuje naše gibanje kar tako pavšalno vse povprek v 212 občinah, s tem, da je teh 212 občin, to moramo vedeti, med seboj izjemno različnih. Med tem ko odlok prebivalcem največje slovenske občine Kočevja, recimo, omogoča gibanje na 555,4 kvadratnih kilometrih, imajo na primer prebivalci Odrancev na voljo 6,9 kvadratnega kilometra, prebivalci Ankarana zgolj 8,6 kvadratnega kilometra, Trzina pa, recimo, 8,6 kvadratnega kilometra. Torej, že samo tukaj lahko vidite, kako absurden ukrep je to. In med tem ko v občini Hodoš prebiva zgolj 359 prebivalcev, jih v Mestni občini Ljubljana prebiva kar 800 krat več. To je 289 tisoč 832 prebivalcev. Občine se tudi močno razlikujejo po storitvah in cenah teh storitev, ki so prebivalcem na voljo, sploh v teh časih, ki so krizni. In tako, recimo, prebivalci nekaterih občina imajo na voljo eno samo trgovino z živili in ne glede na ceno teh živil so sedaj prisiljeni ta živila tam kupovati, če hočejo seveda kaj jesti, tudi če nimajo dovolj denarja za to, če so socialno šibki. Ne morejo pa iti v bližnji diskont v bližnjo občino nekaj malega proč zato, ker imamo pač na delu ta absurden, skrajno absurden ukrep.

Še na nekaj bi opozorila, po izdaji tega drugega odloka, ki je zamejil gibanje med občinami, smo dodatno seveda obremenili tudi enote zaščite in reševanja, predvsem civilno zaščito, po nepotrebnem smo dodatne obveznosti naprtili policiji, ki je seveda pristojna za izvajanje tega odloka in se sedaj mora ukvarjati z absurdnostmi, kot da preverja ali ima nekdo res vrtiček v sosednji občini ali ne. Mislim, kot da policija je tukaj zato, da preverja takšne absurdnosti. Po drugi strani smo močno obremenili tudi upravne enote. Namreč, močno se je namreč povečalo število prijav začasnih prebivališč, predvsem v turistično bolj razvitih krajih in naslovih, kjer imajo posamezniki vikende ali pa celo prijatelje, kajti sedaj po novem pa seveda na vikend lahko greš. Na vikend lahko greš, sicer pa ne moreš ven iz svoje občine, če tega vikenda pač nimaš.

Da je zadeva povsem nedvoumno sporna priča tudi kritika strokovne javnosti. Da je ukrep prepovedi medobčinskega gibanja skrajno nesmiseln in neutemeljen je kmalu po njegovi izdaji najprej povedal vršilec dolžnosti direktorja Nacionalnega inštituta za javno zdravje dr. Ivan Eržen, in sicer je rekel takole, navajam: »Po mojem mnenju tako drastični ukrepi ne bi bili potrebni. Vidimo, da se stvari dobro odvijajo. Večina ljudi je že prejšnje ukrepe vzorno spoštovala. In sedaj so zaradi nekaj posameznikov, ki se jim to ni zdelo pomembno, ukrepi še bolj zaostreni za vse. S strokovnega vidika take poteze ne morem zagovarjati.« Konec navedka. Le dan po njegovi kriti, spoštovane in spoštovani, je iz strokovne skupine NIJZ izstopila glavne epidemiologinja Maja Sočan, ki je na NIJZ vodila center za nalezljive bolezni. Po neuradnih podatkih je to naredila, te podatke so mediji pridobili, je odstopila ravno zaradi nestrinjanja s takrat sprejetimi vladnimi ukrepi. Kasneje je pismo podpore dr. Ivan Erženu podpisalo še 25 epidemiologov iz NIJZ. V pismo so izpostavili nestrokovnost in spornost nekaterih vladnih ukrepov, med njimi tudi ukrep oziroma prepoved medobčinskega gibanja.

Sedaj bom nekaj malega povedala še o tem, glede na to da vidimo v kakšnem kontekstu se na splošno nahajamo, kaj vse se je v tem dobrem mesecu dni odigralo, kako vrtoglavi so ti dogodki, na katerih vseh področjih se kažejo določeni problemi. Lahko na kratko rečem, da gre seveda za krinko, za stopnjevanje represije in raznih drugih mahinacij te vlade. Namesto, da bi bila edina izključna glavna prioriteta vlade zdravje prebivalk in prebivalcev Slovenije se Vlada Janeza Janše več kot očitno to krizo izkorišča še za marsikaj drugega. Recimo, za hidro kadrovanje, se pravi tako čez noč. Že včeraj smo imeli spet eno veselo zgodbo na Mandatno-volilni komisiji glede rošad, nameravanih rošad v nadzornem svetu RTV Slovenija, javne televizije. Skratka, izkorišča se za pokoritev torej javnih institucij, za finančne reze in kot rečeno za uvajanje vse ostrejših represivnih mehanizmov, ki teptajo osnovno načelo Ustave in Vladi dajejo večjo in vse večjo moč nadzora nad lastnimi državljani in državljankami, kakršno poznajo, žal mi je, da moram to reči, policijske države. Da je grotesknost oziroma pravzaprav absurdnost situacije še večja je bila prepoved gibanja med občinami uvedena na osnovi enega vikenda senzacionalističnega medijskega poročanja o domnevnem navalu izletnikov na obalo. Skratka, na podlagi dogodka, ki se v resnici ni zgodil, dogodka, ki ga v resnici ni bilo. Na številnih posnetkih smo namreč videli prazna mestna središča priobalnih mest, prazne ulice, videli smo pa tudi Darsovo statistiko, ki jasno in nedvoumno dokazuje, da je v soboto dopoldan, tisto usodno soboto, dan pred uvedbo tega odloka, da je v soboto dopoldan na avtocesti v smeri Primorske potovalo v povprečju 4 do 5 avtomobilov na uro. Si predstavljate? 4 do 5 avtomobilov na uro. In zaradi tega smo mi, dragi moji, dan pozneje doživeli prepoved gibanja med občinami. In to gibanje je omejeno še danes, ne glede na dejstvo, da okuženih skorajda več ne detektiramo v splošni populaciji. Poročanje o invaziji turistov so na laž dokončno postavili tudi nekateri obalni župani, ki so priznali, da tisto soboto, ki je en dan prej, torej se zgodila in je naslednji dan rezultirala v prepoved gibanja med občinami, da je obala v resnici sploh ni bila polna vikendaških turistov. In še tisti, ki so bili na sprehodu, kot smo videli na posnetkih, so držali socialno distanco med sabo in so se držali predpisov koliko ljudi se lahko giblje v skupini. Pa četudi bi, vzemimo hipotetično, trume teh izletnikov dejansko obstajale, to še vedno nikakor ne bi opravičilo ukrepa omejitve medobčinskega gibanja. Nekaj vikendaških sprehajalcev pač ne more predstavljati niti približno tolikšnega tveganja za okužbo kot to predstavlja, kot sem rekla, vsakodnevna migracija na deset tisoče delavk in delavcev, ki se vozijo torej dnevno na delo in to v proizvodnje hale, na druga delovna mesta in tam tretjino dneva delijo prostore v nekaterih primerih še danes brez zaščite ali pa z maskami narejenih iz serveta ali kakorkoli, kar je res res bizarno.

Torej, pod krinko soočanja z epidemijo COVID-19 se je zapakiralo nek drug namen Vlade. Širjenje policijskih pooblastil preko vsake mere in poskus dodeljevanja policijskih pooblastil vojski. To je tista osnovna zgodba, ki jo ves čas gledamo. To je tisto, kar si ta vlada pravzaprav želi in za kar si prizadeva. In kako naj takšne poteze sploh razumemo? Kaj drugega, recimo, tovrstno nesmiselno stopnjevanje pooblastil represivnim organom, kaj drugega bi to lahko bilo kot začetek vzpostavljanja neke avtoritarne države.

Kot sem povedala, podatki ves čas jasno in nedvoumno kažejo, in tega niti Vlada, ki sicer te podatke poskuša nekako zamegljevati in skrit ne more zares skriti, in sicer to nedeljo je bilo hospitaliziranih najmanj oseb, vse od 24. marca dalje, po najnovejših podatkih je kar 58 od skupno 71 doslej smrtnih primerov zaradi virusa COVID-19 se zgodilo v domovih starejših občanov, kjer pa, to pa je treba povedati, okužbe še zmeraj naraščajo. Se pravi, v splošni populaciji okužb tako rekoč ni ali pa je zelo zelo malo in so v upadanju, žarišča epidemije ostajajo domovi starejših občanov. Tam kolegica odkimava, kot da se okužbe naraščajo ravnokar. Ne, podatki zelo jasno kažejo, da to enostavno ni res.

Povedno je seveda tudi, da je Vlada v sproščanju ukrepov začela razmišljati na tako partikularnih primerih, ki sem jih že prej omenila, kot je recimo lastništvo vikenda, igranje golfa, prebivalstvo pa še vedno zaprto. Zaprto za mejami svojih občin.

Vlada nas je torej dobesedno zaklenila v naše občine na podlagi dogodka, ki se, kot rečeno, v resnici sploh ni zgodil. Zaradi neke histerizacije v medijih, torej to je bila tista podlaga. In ni pomembno, da je kar 81,5 % vseh smrtnih žrtev starejših v domovih za starejše občane. To sploh očitno ni noben podatek za to vlado. To ni tisto na osnovi česa bi ta vlada ravnala. Seveda ne, ker jo zanima nekaj drugega očitno. Iz tega lahko to razberemo.

Vse večja represija nad državljankami in državljani seveda epidemije koronavirusa ne bo ustavila. Mi bomo s tem virusom, spoštovane in spoštovani, morali pač živeti, kot živimo s številnimi drugimi virusi in virozami, gripo, korona virusi drugimi in tako naprej. In gotovo bomo morali s tem virusom živeti v smislu, da se bomo samozaščitno obnašali, kar pa mislim, da smo se državljani in državljanke zelo lepo izkazali do sedaj, dokler pač ne bo cepiva. Torej, menda si ne bomo predstavljali, da bomo še leto in pol, dve leti čepeli, imeli zamejeno gibanje med občinami, ali kako? Zato, ker še ne bo cepiva. Ne vem, sprašujem pristojne, ali si morda tako predstavljajo spopad z nevidnim sovražnikom, s katerim ste očitno v vojni.

Skratka, da morda še nekaj spregovorim o protiustavnosti oziroma domnevni protiustavnosti. Glede na navedeno in glede na dostopne uradne podatke torej, prepoved gibanja med občinami vsekakor tudi v nasprotju z Ustavo Republike Slovenije po mnenju nas in opozicije. Se pravi, strank SD, LMš, SAB in Levice. Ustava Republike Slovenije v 32. členu namreč določa, da ima vsakdo pravico, da se prosto giblje in si izbira prebivališče, da zapusti državo in da se vanjo kadarkoli vrne ter da se sme ta pravica omejiti samo, če je to potrebno, da bi se zagotovil potek kazenskega postoka, da bi se preprečilo širjenje nalezljive bolezni, se zavaroval javni red ali če to zahteva interesi obrambe države. Tudi te omejitve pravice do svobode gibanja pa morajo biti in to je pomembno, sorazmerne in nujno potrebne za dosego legitimnega cilja. In tukaj, draga Vlada, se vam zatakne. Če v konkretnem primeru sicer lahko rečemo, da prepoved gibanja med občinami zasleduje legitimni cilj, se pravi omejitev širjenja nalezljive bolezni, pa je že na podlagi javno dostopnih podatkov nedvoumno mogoče ugotoviti, da uporabljena sredstva niso nujna za dosego tega cilja. Enostavno niso sorazmerna.

Tako, da na podlagi vsega navedenega, vsega povedanega, kar sem zdajle pač povedala, v Poslanski skupini Levica predlagamo, da Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo in Odbor za zdravstvo pač danes o tem opravimo temeljito razpravo in po opravljeni razpravi sprejmemo naslednja sklepa:

Prvič: Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo in Odbor za zdravstvo pozivata vlado Republike Slovenije, da nemudoma, najkasneje pa v roku dveh dni, odpravi prepoved medobčinskega gibanja.

Drugič: Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo in Odbor za zdravstvo pozivata vlado Republike Slovenije, da se pri sprejemanju ukrepov za preprečevanje omejevanja širjenja SARS COVID 2 vzdrži ukrepov, ki bi po nepotrebnem omejevali svobodo gibanja posameznic in posameznikov oziroma gospodinjstev v katerih živijo.

Toliko z moje strani zaenkrat. Če bo treba se bom pa še vključila v razpravo. Hvala lepa.