Govor

Andrej Šircelj

Hvala lepa. Spoštovani predsednik, spoštovani gostje, spoštovane poslanke, poslanci!

Vlada je določila spremembe odloka o okviru za pripravo proračunov sektorja država za obdobje od leta 2020 do 2022 in sicer v tistem delu, ki se nanaša na leto 2020. sprememba odloka za leto 2020 je posledica izjemnih okoliščin, ki so nastale zaradi epidemije. Tukaj bi rad poudaril, da je v okviru teh okoliščin tudi v skladu z zakonom o Fiskalnem pravilu možno, da država odstopa od tistega, da tako rečem, klasičnega fiskalnega pravila po katerem morajo biti vsi prihodki enaki odhodkom oziroma bolje rečeno, odhodki izenačeni s prihodki. To omogoča Zakon o fiskalnem pravilu zardi izjemnih okoliščin in to se je dejansko tudi na podlagi mnenja oziroma dovoljenja Fiskalnega sveta dejansko to tudi zgodilo. Gre za to, da je na podlagi teh izjemnih okoliščin nastala tudi ekonomska in finančna kriza, tako v Sloveniji kot tudi v Evropski uniji in nenazadnje lahko danes govorimo o globalni epidemiji in v tej povezavi seveda tudi o globalni finančni in ekonomski krizi. Odstop od fiskalnega pravila pomeni na eni strani predvsem to, da so se odhodki v največji meri osredotočali v tiste dele družbe, ki so pomembni za ohranitev gospodarstva, delovnih mest ter še pomembneje za zdravje ljudi. To se pravi, najbolj je bilo seveda prizadeto na prvem mestu zdravje ljudi, na drugi strani pa so zastale, bile ohromljene in so še ohromljene panoge dejavnosti podjetja, povečuje se nezaposlenost in v okviru tega je seveda treba reševati gospodarstvo in ljudi. V takšnih izrednih situacijah je tako nacionalna fiskalna pravila kot seveda tudi tista, ki izhajajo iz pakta za stabilnost in rast na ravni Evropske unije, omogočajo začasno odstopanje od teh pravil in tako je tudi Evropska unija 20. marca 2020, sprejela odločitev o tem, da odstopamo, to se pravi, da lahko v celotni Evropi odstopamo od fiskalnih pravil da se fiskalna pravila enostavno, n bom rekel, omilijo in na ta način seveda se zmanjšujejo negativni učinki gospodarske krize, zmanjšuje se tudi negotovost, negativna rast in seveda želi se ohranjati tiste najbolj pomembne dejavnosti kot so turizem, transport, celotno gospodarstvo, predvsem pa likvidnost gospodarstva.

Tudi Fiskalni svet je ocenil, da razglasite epidemije predstavlja neobičajen dogodek in izjemne okoliščine, ki zahteva ukrepe namenjene blaženju posledic ter s tem začasno odstopanje od srednjeročne uravnoteženosti javnih financ. Na tej podlagi, na tej pravni podlagi, na podlagi mnenj tako Evropske unije kot seveda tudi na podlagi lastnih ugotovitev Vlade, se predlaga, da se za leto 2020 zgornja meja izdatkov sektorja države poveča za 2,15 milijarde evrov. S tem bo predviden javnofinančni primanjkljaj v višini 8,1 % bruto družbenega proizvoda, javni dolg pa se bo po ocenah kjer se upoštevajo tudi ocene Urada za makroekonomske analize in razvoj o padcu bruto družbenega proizvoda zvišal na 82,4 %. Najvišji dovoljeni obseg odhodkov za državni proračun, prej sem govoril o sektorju celotne države, pa se za leto 2020 zvišuje za 2,08 milijarde evrov in je tudi za državni proračun predviden primanjkljaj 8,1 % bruto družbenega proizvoda. Tudi v večini ostalih držav se predvidevajo primanjkljaji na področju javnih financ, Vlada pa se zaveda, da bo v skladu z Zakonom o fiskalnem pravilu morala seveda nadomestiti ta javnofinančni primanjkljaj po krizi, da bo morala v določenem obdobju dejansko doseči spet normalno raven javnih financ. To je tista raven, ki ne upošteva izrednih okoliščin in seveda, bo tudi v skladu s tem in v skladu seveda z Zakonom o fiskalnem pravilu, pripravila celoten program, kdaj, v kolikšnem času in s kakšnimi ukrepi bo, bom rekel, dosegla raven, ki je določena v Zakonu o fiskalnem pravilu, če se ne upošteva izjemnih okoliščin.

Hvala lepa, predsednik.