Govor

Nik Prebil

Predsednik, najlepša hvala za besedo, najprej vse prav lepo pozdravljam, uvodoma pa pojasnjujem, da je bila ta nujna seja sklicana zaradi nekaterih spornih menjav vodilnih kadrov v slovenskem varnostnem in obveščevalnem sektorju, menjav, ki vzbujajo sum poseganja v samostojnost in neodvisnost sistemov oziroma institucij, s katerim se zagotavljajo osnovne človekove pravice in pa svoboščine.

Poglejte, politično kadrovanje je kot teorija in takšno kot danes tudi je, v prid trenutni politični opciji, lahko posredno ali pa neposredno vpliva na delovanje institucij in nadzira potek dogajanja v družbi. To je resnično danes jasen indic, temu priznavajo tudi številni strokovnjaki, ki pa v svojih znanstvenoraziskovalnih delih kot ključen vidik zagotavljanja neodvisnosti institucij v okviru kadrovanja, povedo dvoje: prvič, da takšno ravnanje, kot ga vidimo danes, nikakor ni v skladu z nekimi splošnimi pravili in se lahko šteje za neetično, dve temeljni lastnosti neetičnosti pa sta korupcija in diskriminacija, obe nevaren družbeni pojav, ker pomenita zlorabo našega pravnega reda in rušita temelja načela demokracije, s tem pa močno vplivata tudi na gospodarstvo in kot drugič, da je politično kadrovanje povezano s politizacijo, torej tisto politizacijo, ki je pravzaprav sinonim neke politične nevtralnosti in, kot ena od zavez Evropske unije in njenih temeljnih in pa ustanovnih načel, lahko pomeni nepristransko delovanje visokih državnih predstavnikov, ki pa bi moralo biti predvsem nepristransko, v korist ljudi in sem se v prvi vrsti šteje tudi funkcija ministra. In glede na videno žal ugotavljam temu ni tako. Naj vseeno tokrat za začetek nadaljujem malo drugače kot je ponavadi običajno in sicer z vprašanji, pa lahko se zaradi mene to vprašate vsi v tej dvorani, lahko se to vprašajo spoštovane državljanke in državljani, odgovore pa predvsem pričakujem od vas, minister Hojs. Je normalno, da aktualna Vlada s svojimi menjavami ključnih organih vzbuja dvom o neodvisnosti in nepristranskosti sistemov. Zakaj je ta Vlada za vodilne položaje v kriminalističnih in preiskovalnih postopkih izbrala ravno te ljudi in ta imena. So vam zgolj zvesta, so poslušna ali so samo ustrežljiva. Je cilj prikrivati, brisati sledi ali pa celo dokaze z imenovanjem ljudi na mesta, ki so ključna za zagotavljanje tega, da se preiščejo vsi sumi ali pa dokažejo vse nepravilnosti spornih poslov te Vlade. In kako ste lahko s takšnimi dejanji zgled narodu, ljudem, ki pa od sistema pričakujejo poštenost, strokovnost in pa politično neodvisnost. Zaupanje državljanov v naše inštitucije, bodisi katere osnova demokracije je izredno pomembno, saj s tem kreiramo tudi družbeno moč. Če torej državljani verjamejo v poslanstvo in delo inštitucij, bodo torej tudi verjeli v lasten ekonomski napredek in njihovo izboljšanje položajev v družbi. In ja, drži dejstvo, da so vse Vlade doslej, nekatere sicer hitreje kot druge zamenjale vodilne v varnostnem in obveščevalnem sektorju. In tudi nekako pričakovano je, da Vlada na položaj postavi ljudi, ki jim zaupa. Namreč, da deluješ normalno, kolikor toliko učinkovito, morajo na položajih sedeti izkušeni ljudje. A ko gre za štirinajsto slovensko Vlado, spoštovani, pa vendarle preseneča dvoje; na eni strani vzbujanje tega močnega dvoma o vmešavanju v obveščevalno varnostne sisteme in pa hitrost s katero ekipa pod vodstvom Janeza Janše pravzaprav pometa z dosedanjimi pa tudi z nekaterimi bivšimi vodilnimi. No, in na drugi strani naglica in pa brezsramnost s katero to počne in tako pri ljudeh kot tudi pri nas v opoziciji seveda vzbuja skrb in pa sum, da se v ozadju dogaja vse drugo s ciljem, da si podredi celoten sistem. In vemo kako se je začelo, mi vseeno spoštovani dovolite, da se na kratko sprehodim skozi pomembne kadrovske menjave ter njihovo hitrost in pa predvsem zamenjave, ki so ključne za zagotavljanje te neodvisnosti in pa strokovnosti o katerih sem ravno govoril. Prva nočna seja, ustanovna seja, če želite, aktualne Vlade, 13. marca 2020. Razrešitev Tatjane Bobnar z mesta generalne direktorice policije, ki je pa tedaj še poslanec, danes državni sekretar v kabinetu predsednika Vlade gospod Mahnič februarja ob zahtevi ob vpogledu zahtevanih podatkov domnevno spornem financiranjem nekaterih medijev blizu SDS in baje neko podatke o mapah poslancev, žuga z besedami; pomislite na svojo prihodnost. Na njeno mesto je Vlada tako še isti večer kot vršilca dolžnosti imenovala Antona Travnerja, ki pa ga bremeni madež neupravičenega zaračunavanja previsokih plač in dodatkov iz časov dela pri mednarodni organizaciji DCAF. Postopek iskanja direktorja s polnimi pooblastili je že končan in res nobeno presenečenje ni, da sedaj pogoje za to mesto izpolnjuje zgolj in samo Travner. Ta isti Travner, ki je nedavno tudi klical na Zavod za blagovne rezerve in menda zgolj preverjal ali tam obstajajo razlogi za ukrepanje policije. Domnevno pa ni nič vedel o vožnji državnega sekretarja Breznika na vašem ministrstvu. Pa ne razumite me narobe, poglejte, ta menjava je v popolni pristojnosti Vlade Republike Slovenije, ampak govorim, spoštovani, o prvem dvomu, dvomu številka ena, da je že takrat kazalo na dejstvo, da bo nekdo, ki je strokovno posegel v to, da vmešavanje politika v policijski sistem ne bo dovolil, odletel takoj, ko je bilo to mogoče. No, in glej ga zlomka, še dve uri ni bila Vlada sestavljena in že je ni bilo več. Drugič, razrešitev Dejana Matijeviča s položaja generalnega direktorja obveščevalno varnostne službe Ministrstva za obrambo. Njegovo mesto je zasedel Andrej Osolnik. Tisti Osolnik, ki je sodeloval pri dokazano nezakoniti aretaciji civilistov v zadevi Depala vas. Vlada je nato za novega direktorja Sove 8. aprila na dopisni seji imenovala Janeza Stuška. Nekoga, ki se je z delom obveščevalne dejavnosti in to je, govorim, zelo občutljiva materija, bržkone srečal prvič, kaj šele, da bi jo natančno poznal. In zgolj sklepati je mogoče, da je poznavanje obveščevalne dejavnosti za vrh te Vlade nekako ne-merilo imenovanja, dokler je pač ta imenovani vdan, preverjenim pa /nerazumljivo/. Četrtič, menjava direktorja Uprave kriminalistične policije, Boštjana Lindava, dne 8. aprila, pod vodstvom katerega so kriminalisti dosegali izjemne rezultate. »Nekateri so bili tudi mejnik v zgodovini kriminalističnega preiskovanja« in to spoštovani, je uradna ocena policije, dostopna na spletni strani. Glede na to lahko jaz zgolj rečem, da je bil ta gospod več kot očitno strokovna oseba na tem položaju. Težko smo presenečeni tudi ob obglavljanju Urada Republike Slovenije za preprečevanje pranja denarja. 1. maja je dotedanjo direktorico Branko Glojnarič zamenjal Ivan Kopina, dolgoletni občinski svetnik stranke SDS v občini Straža. Skratka, brez dvoma novo, a očitno več kot zvesto ime. In še pika na i, ki pa je sodu – po naše – izbila dno; na zahtevo generalnega direktorja policije, torej gospoda Travnerja, se je s 6. majem poslovil Darko Muženič, direktor NPU, Nacionalnega preiskovalnega urada. Torej organa, spoštovani, ki od 24. aprila dalje v zadevi zaščitne maske in druga oprema vodi predkazenski postopek v katerem med drugim izvaja aktivnosti zaradi razlogov za sum, da je bilo storjeno kaznivo dejanje zoper uradno dolžnost, javna pooblastila in pa javna sredstva. Pri tem zbira obvestila in poslovno dokumentacijo ter izvaja ostale aktivnosti z namenom dokazovanja kaznivega dejanja. Vlada je tako v dobrih dveh mesecih svojega delovanja zamenjala vse vodilne kadre v teh institucijah. In ni nepomembno, da so javni protest proti Muženičevi razrešitvi izrazili tudi zaposleni na NPU. V javnem pismu so namreč prvič v zgodovini samostojne Slovenije stopili v bran svojemu direktorju in ga podprli kot osebo, nenazadnje pa so predvsem ga podprli kot strokovnega in stopili v bran delu, ki ga je opravljal. In zlasti pomenljivo je opozorilo, da mora organ delovati zakonito, strokovno in pa neodvisno od katerekoli politične opcije. Omenjeni predkazenski postopek od ugotavljanja politične odgovornosti in nezakonitosti pri poslih za zaščitno opremo pa ni edini vreden naše in pa javne pozornosti. Kot že omenjeno poteka tudi preiskava financiranja nekaterih medijev blizu SDS in jaz se resnično sprašujem do kdaj bo ta preiskava sploh še potekala, če bo. To, da ta Vlada ustanavlja sicer neke odbore in pa komisije, ki bodo preiskovale ali je bilo v teh dveh, treh mesecih vse okej, neke komisije in odbore, ki jih bo vodila ta ista Vlada oziroma isti ljudje. No, to je nekako tako kot bi nekdo sodil samemu sebi, bil pa ob tem še sodnik in porotnik in pa storilec obenem. Saj vemo kakšen bi bil rezultat, kajne. In poglejte neka tradicionalna demokracija svojim policijskim silam zagotavljajo visoko stopnjo samostojnosti in neodvisnosti. Tako namreč lahko uveljavijo tisto svoje poslanstvo in zagotovijo temeljne človekove pravice in svoboščino v državi. In ravno zato mora zakonodaja onemogočiti vsakršno potencialno nevarno možnost vpliva na katerikoli političnih ali pa interesnih skupin na delo policistk in policistov in najodgovornejše položaje v policiji bi tako – sem seveda sodi tudi NPU – morali zasedati najboljši karierni policisti, kriminalisti, ki pa so politično neodvisni. Mene resnično skrbi kdo od sposobnih si bo v prihodnosti sploh še želel zasesti ta mesta. In še enkrat bom poudaril to, kar sem poudaril že v svojem samem začetku; vsekakor ne moremo oporekati dejstvu, da ima Vlada zakonsko pristojnost imenovanja določenih oseb na položaje, vendar pa ob vseh zapisanih in omenjenih dejstvih ter pa ekspresni menjavi ključnih kadrov slovenskem varnostnem in pa tudi obveščevalnem sistemu, lahko spoštovani, upravičeno sumimo, da je v ozadju vsega interes po popolnem. obvladovanju in s tem odkritem podrejanju varnostno obveščevalnih služb, očitno tudi zato, da bi se prikrile posamezne nezakonitosti in nepravilnosti, ki bremenijo osebe, povezane z vodilno stranko te Vlade, SDS. Težko se je namreč znebiti vtisa, da za vsem skupaj stoji resnično dobro in skrbno oblikovan načrt kako imenovati ustrezne ljudi na izbrane položaje. Poleg tega nas pa minule izkušnje učijo in vedno znova opozarjajo, da gre za že videni modus operandi vsakokratne vlade Janeza Janše. Namreč zgodovinske podrobnosti politične aktivnosti te iste osebe; zadnjih trideset let so vsekakor znani in pravzaprav bi bila utopija, da bi verjeli, da se bo gospod sedaj samoomejil in pa postal drugačen. A veste, naj tu morda povem eno prispodobo – še tako dobro zakrit volk med ovcami prej ko slej pokaže svojo naravo, ko začne ovčic zmanjkovati. Torej takšno politično imenovanje ljudi na položaj, ki imajo vpliv na potek preiskovalnih policijskih in pa drugih relevantnih postopkov ter pa na njihovo hitrost in izvedbo ali pa na nehitrost in neizvedbo, je resnično zaskrbljujoče in vzbuja tisti dvom, ki sem ga omenil. In to izkazuje intenco te Vlade, da se prikrije številne nezakonitosti, nepravilnosti, ki bi jih pristojni organi morali raziskati na neodvisen in pa nepristranski način. Poleg tega ni odveč poudariti, da se pa to dogaja v času, v času ko vladajoča koalicija vztrajno ponavlja in nam vsem skupaj tolmači, da smo v izrednih razmerah, očitno pa imate več kot dovolj časa za tovrstna kadrovanja. Kadrovanje pri RTV, obračunavanje z mediji, čas za pisanje depeš, tvitanje z žaljivo vsebino, vojsko na meji, vaše težnje po represiji, nenazadnje pa čas za ukvarjanje z favoriziranjem posrednikov za naročanje in nabavo medicinske opreme in vse to v času in med tem, ko varovanci v domu za ostarele zaradi epidemije umirajo, gospodarstvo nam propada. In morda bi bilo resnično bolje reševati socialno stisko ljudi, spoštovani, in se posvetiti reševanju javnega dolga. Namreč še enkrat poudarjate, da ni časa za karkoli drugega kot učinkovit boj proti tej nalezljivi bolezni. In ja, v tem delu se z Vlado Republike Slovenije lahko strinjam. A ko in pa če opozicija opozori na kakršnokoli spornost, ki jo ta Vlada počne, je deležna osebnih diskreditacij in obtožb, da ji ni mar za zdravje in življenja državljank in državljanov, medtem pa predstavniki Vlade lepo v ozadju sprejemajo odločitve, ki z epidemijo nimajo prav nobene veze in se v interventno zakonodajo potika določbe, ki tam nimajo kaj iskati. No, imajo pa veliko zveze s tem in željo po več preiskovati in še več prikriti. In v nekem trenutku gre najmanj za nelogičnost, ko se iz nacionalno za nacionalno varnost države pomembnih struktur umika izkušen in dolgoletno zaposlen kader in nastavlja bodisi ljudi s strankarsko izkaznico ali pa celo ljudi z malo kompetencami, ali pa pač ljudi, ki vsakršnemu ukazu Vlade zgolj pokimajo. To, kar se dogaja zadnje dva oziroma tri mesece, spoštovani, je nevaren precedens, ki pa vodi v avtoritarno policijsko nadzorovano družbo, ki ni dovoljeno razmišljanje ali opozarjanje na številna sporna dejanja. In teh pa se je v teh nekaj mesecih nabralo kar nekaj. In Vlada Janeza Janše, njeni ministri – pa tukaj bom poudaril ne vsi – se skozi krinko epidemije dovolijo še žaljivega komuniciranja z drugače mislečimi, s stroko, ki se jo upošteva samo takrat, ko Vladi to ustreza in popolnoma napačna komunikacija z narodom, ampak na tej točki bom zaključil, pustimo to, to je tematika za skoraj povsem novo sejo. V Poslanski skupini Lista Marjana Šarca tako predlagamo, da Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo sprejme tudi dva naslednja sklepa; prvič, Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo Vlado Republike Slovenije poziva, naj preneha s politično kadrovskimi potezami, ki posegajo v neodvisnost in avtonomijo varnostno obveščevalnih organov, oziroma se vzdrži dejanj, ki vzbujajo sum želenega vplivanja na predkazenske postopke. In drugič; Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo poziva Ministrstvo za notranje zadeve, da v roku štirinajstih dni odboru predstavi pravno podlago, kompetence in ostala relevantna dejstva, na podlagi katerih je bila izvedena predčasna razrešitev direktorja NPU Darka Muženiča. In nenazadnje bi trenutni izvršni oblasti lahko dalo jasno vedeti to, kar se je v državi že pričelo dogajati in to kar je naposled Vlado Janeza Janše že odneslo leta 2013. Da temu, kar počne nasprotuje ljudstvo. Da se prebivalstvo oziroma velik del tega ne strinja s tem kar počne in to, torej ta pritisk ulice. In za konec samo še tole; Slovenija je demokratična republika, Slovenija je pravna in socialna država, Slovenija je država vseh svojih državljank in državljanov, ki temelji na trajni in neodtujljivi pravici slovenskega naroda do samoodločbe, v Sloveniji ima oblast ljudstvo, državljanke in državljani jo izvršujejo neposredno in z volitvami, po načelu delitve oblasti na zakonodajno, izvršilno in pa sodno. Zdi se torej, da ta modra knjižica imenovana Ustava Republike Slovenije in njen prvi, drugi in tretji člen, ki sem ga ravnokar citiral za to Vlado glede na videno ne veljajo več, oziroma niso pravzaprav nikoli obstajali. No, vsaj dokler vsi sistemi, ne samo varnostni in obveščevalni tej Vladi ne bodo podrejeni.

Hvala lepa predsednik.