Govor

Rajko Djordjevič

Dober dan in hvala lepa za besedo, gospa predsednica.

Spoštovani poslanci, minister!

Jaz bi rekel takole, ker glede na to - malce se bom navezal na kolegico, ki je končala -, da smo že kar dolgo in več let in v večih zasedbah tukaj sedeli in obravnavali problematiko programov lokalnih regionalnih programov predvsem programov posebnega pomena in tudi drugih tiskanih medijev. Kot predsednik Združenja radiodifuznih medijev bom govoril v večini o programih radijskih in televizijskih. Smo nekako vedno prišli do nekega skoraj zaključka kako je treba zadevo urediti v bodoče, da rešimo našo sfero lokalnih in regionalnih programov. Seveda vedno se je zgodilo to - imamo pač to smolo -, ko smo prišli že do usklajenih zakonskih predlogov za kakšno novelo ali je padla Vlada ali je minister moral odstopiti, zaradi enega, drugega ali tretjega in ta problematika se vleče že od 2008 naprej. Seveda izvirni greh vseh težav predvsem programov posebnega pomena, ki so v bistvu ta trenutek najbolj ogrožena vrsta lahko rečem - to že drugič tukaj ponavljam -, da ne bo nesporazuma tudi vsi drugi mediji v Sloveniji ta trenutek ogroženi tako, da nas lahko glava boli in hudo skrbi kako bo v bodoče. To smo že slišali padel je medijski kolač predvsem na televizijsko radijskem programu lokalnih postaj je padel na 1 % tako, da ne govorimo o neki možnosti od kje bi lahko ta denar prišel. To, kar je gospod Lipičnik rekel je seveda dolgoročno dobrodošel predlog, ampak bo koristil v večini tistim komercialnim medijem, ker naši programi lokalni se programi posebnega pomena programsko niso nekako komercialno naravnani in niso zanimivi za velike oglaševalce. Ta pomoč države oziroma sofinanciranje države programom posebnega pomena je določena v zakonu iz ne vem katerega leta minister bo vedel, ker smo na takšne probleme že nekoč prišli in smo jih ugodno rešili. To ni dolgo zdržalo vse skupaj na 3 % ekvivalentne RTV naročnine je bilo razpisanih samo enkrat ali dvakrat v zgodovini Slovenije. Ampak poleg tega, da vsota 3 % RTV naročnin - moram še enkrat poudariti, ker nekateri poslanci oziroma ljudje sploh ne razumejo še danes ne, da to ne gre iz RTV prispevka, ampak je to samo 3 % ekvivalent, ki ga država oziroma Ministrstvo za kulturo mora nameniti za programe posebnega pomena poudarjam točka 4.a Zakon o medijih, ki še vedno velja. Nekako se je vsa leta to ignoriralo in ta sredstva prvič niso bila zbrana, drugič so bila razdeljena kakor, kjer minister je dal prednost kakšni drugi panogi, ki ni spadala v to in se je sedaj kar poenotilo. Nekako to so sredstva za financiranje medijev. Ni res, točno določeno v zakonu piše. V merilih po zakonskem aktu je točno zapisano kaj se financira. Danes se financira samo eden projekt na letni osnovi, na letni bazi in z omejitvijo največ 100 evrov. Bom plastično razložil malo kasneje, da ne bom zašel s poti. Skratka, izvirni greh so te 3 %, ki jih nobena Vlada oziroma nobeden minister nekako noče spraviti pod streho. Moram reči, da zadnja dva ministra sta tukaj na tem mestu in tudi državna sekretarka in direktorica direktorata sta javno izjavili tukaj v mikrofon v prenos, da država ne spoštuje svojega Zakona o sofinanciranju programa posebnega pomena. Še enkrat, tu je izvirni greh. Sedaj pri tem zakonu so nekako bili v zadnjem predlogu, ki je bil že tudi medresorsko usklajen smo bili nekako zadovoljni, ker se je to nekako spoznalo, prepoznalo, da je to res, da dobesedno država ne izpolnjuje tega zakona in da bo treba tukaj nekaj narediti. V tem predlogu novele je bilo določeno povečanje kot smo že enkrat slišali.

Sedaj pa k temu našemu sedanjemu problemu. Gospod minister mi smo v tej luči tudi pričakovali eden vaš odziv v pozitivni smeri glede na to, da ste pa človek, ki ste izkušenj v tem področju iz preteklosti in samo priznanje za to vaše preteklo delo moram reči, da smo bili vsi, ki smo gledali tiskovno konferenco zelo šokirani in prizadeti. Kajti vi nam niste nič dal oziroma ministrstvo ni nič dalo, ampak vzelo. To, kar je po zakonu oziroma po sklepu podpisani pogodbi bilo dodeljeno na osnovi komisije na razpisu za leto 2020 je bilo že usklajeno oziroma so sredstva v proračunu bila rezervirana. Naš predlog Gospodarske zbornice je bil 2003 smo dali nekatere smo dobili tako ali tako neki odgovor, ki pa ni zajemal bistva našega problema. Govori o pomoči, o Zakonu COVID. Tukaj nas ni nikjer. To, da smo mi gospodarske družbe to je jasno saj nismo društva in to, kar pripada vsem drugim pripada tudi nam. Mi moramo trenutno biti aktivni in smo bili tudi v času korona največje krize izpostavljeni in naši ljudje so bili na terenu. Nismo mogli ugasniti tako kot druga podjetja oziroma zapreti vrata, poslati ljudi domov na čakanje in potem, ko je ugodna klima spet gremo naprej. Morali smo narediti »back up« ekipe. Če se ena okuži, da imamo drugo. Ves čas smo izpolnjevali svoje poslanstvo misleč, da bo ministrstvo kot naše resorno ministrstvo nekaj naredilo, uredilo, ukrenilo in nam takoj pomagalo. Te rešitve bodo prišle ne vem kdaj. Do takrat pa mi niti kreditov več pri bankah ne moremo dobiti, ker smo nelikvidni. Te pomoči, ki se obetajo pa lahko kandidiramo lahko zaprosimo to je ja mogoče bo, mogoče ne bo. Ljudje pa danes rabijo jesti, imajo družine zaposlene in tako naprej. Skratka, mi rabimo takojšnji vir pomoči, če hočemo preživeti in to je bistvo vsega problema, ne na dolgi rok. Še enkrat poudarjam tisti, kar smo dobili smo dali predlog, da bi nam ta razpis, ki je finančno že ovrednoten in tudi v razpisu je notri člen, da moramo dokazati do konca leta vse stroške, čeprav smo dobili samo nekaj procentov tega projekta. Jaz ne vidim kje je tukaj nevarnost, da ne bi zadeva stekla po protokolu, po nekem zakonu.

Sedaj seveda pri teh zneskih so lahko veliki, lahko mali, ampak jaz bom povedal pri lastnem primeru na razpis pa kje je drugi absurd. Na razpis smo lahko prijavili eden projekt ne pet, šest kot jih moramo delati po zakonu. Seveda maksimalno zaprošena sredstva so 100 tisoč to je v našem primeru televizije VTV vrednost projekta, skupnega projekta 100 % je 252 tisoč. Zaprosili smo 100 tisoč to je 39,4 % projekta. Vrednosti odobrena sredstva so bila 82 v pogodbi - imamo podpisano pogodbo - to je 32,53 % projekta. Vi ste objavili na tiskovni konferenci, da bomo in tudi sedaj v dokumentaciji, da boste izplačali 30 % to je 24 tisoč okroglo evrov za projekt, ki nastane 252 tisoč - kje je tukaj logika - to je 9,67 % vrednosti projekta. Vi boste rekli kot ste že, da je to za prvo četrtletje. Ne, v našem primeru je to 30 % teh 24 tisoč je, mi smo porabili to že 4. 2. na tem projektu. Mi ne moremo stroške zagotoviti, predložiti polne stroške pridobljenih sredstev, ker enostavno ni, ne da se. Tukaj bi jaz prosil, da še enkrat razmislite… Današnja korespondenca razgovora z vašo skrbnico gospo Bojano, ko smo predlagali, da bi tako nam najhitreje pomagali, da sprostite ta dobljena sredstva, ki so tako ali tako s pogodbo zavarovana in kdor jih ne izpolni konec leta mora vrniti denar v celoti, da bi nam s tem pomagali ne s 30 %, ker ne moremo nič narediti. Še to. Da dobimo, lahko damo zahtevek za 30 % moramo zagotoviti dokazila v vrednosti odobrenih sredstev. Kje je tukaj logika ne vem. Današnji odgovor, ker mi smo vendarle mislili mogoče smo pa narobe razumeli vse skupaj in naš kolega Uroš je to tudi tako prenesel, da bi vendarle zahtevali dokazila v vrednosti 30 %, ker ste sredstev za 100 % pridobljenih sredstev na razpisu mi ne moremo dokazati do jurija tako kot je bilo običajno. Gre se za takojšnjo pomoč. Vi, ki ste nam vzeli sedaj 30 %, ste nam dali 30 %, ste nam vzeli in ne dali. Tukaj je nesporazum tukaj bi prosil ministra, da še enkrat razmislite in najdemo neko razumljivo razlago za to, da bomo mi vsaj s temi sredstvi, ki so že odobrena za eno programsko vsebino lahko nekako preživeli.

Sem že predolg, ampak to je bilo treba jasno razložiti, kajti kdorkoli je poslušal vašo tiskovno konferenco in delal v medijih je bil zelo žalosten.

Hvala lepa.