Govor

Špela Stare

Dober dan.

Hvala za povabilo.

(Jaz sem Špela Stare, generalna sekretarka Društva novinarjev Slovenije.) Mi smo več ali manj kar zapisali že tudi te ukrepe, ki so jih različne evropske države in jih še sprejemajo Evropska zveza novinarjev ima vzpostavljen portal in tudi na redni dnevni bazi obvešča svoje članstvo kako države sprejemajo ukrepe in pa kje te pomoči medijev in res številne skoraj vse razloge recimo vzhodno evropske države, Italija in Španija še nista sprejele ukrepe. Drugače so pa večinoma države Evropske unije že sprejele ukrepe pomoči medijem. Nekateri pa ti ukrepi se nekako osredotočajo na to, da sofinancirajo stroški distribucije in stroška tiskanja medijev. Pri nas bi to lahko šlo mogoče v sodelovanju s Pošto Slovenije, ki je kljub vsemu podjetje v javni lasti in bi tukaj lahko z nekimi subvencijami pomagali predvsem tiskanim medijem. Eden od ukrepov bi lahko bila oprostitev davka na dodano vrednost. Vemo, da se je sicer davek že znižal v preteklem letu, ampak mogoče za neko omejeno obdobje bi se ta davek lahko popolnoma opustil. Potem v kar nekaj državah so pa sprejeli ukrepe, da so v bistvu refundirali medijem izpad dohodkov iz oglaševanja. Tukaj bi seveda mogoča manjka na tem današnjem sestanku eden ključnih še mogoče deležnikov in to so izdajatelji medijev se pravi ne samo radijske postaje in tisti, ki so združeni pač pri medijski zbornici, lokalne televizije in radiji, ampak tudi se pravi izdajatelji tiskanih medijev, ki tudi še niso v bistvu ponudili nekih točnih podatkov. Po naših kot smo jih zelo neformalno in neuradno zbrali je oglaševanje nekako padlo za 50 % v teh zadnjih dveh mesecih in tudi kot zbiramo podatke seveda različni mediji so v to krizo šli v različni kondiciji, ampak v nekaterih se že napovedujejo v bistvu znižanja, nižanje plač, potem tudi odpuščanja oziroma znižanje stroškov dela na kakršnikoli način ali z odpovedjo pogodbam, honorarnih sodelavcev ali pa z odpuščanji. Ko se bodo sedaj konsolidirali verjetno te poslovni rezultati oziroma poslovno stanje bo prišlo definitivno do rezov v slovenskih medijih, ki so že prišli v to krizo v slabi kondiciji. To moramo vedeti, zaradi vsega tega, kar je v bistvu povedala tudi predsednica društva. Jaz bi na to opozorila, da nekaj se lahko zgodi znotraj medijske zakonodaje. V predlogu, ki je bil skoraj pripeljan do konca se pravi v parlamentarno proceduro oziroma na Vlado prejšnje se pravi prejšnje vlade je bilo tudi povečanje medijskega sklada in tudi povečanje prejemnikov se pravi medijev, ki bi lahko iz tega medijskega sklada prejemali subvencije skoraj za 100 %. Tako, da to je eden od ukrepov, ki se lahko tudi v prihodnosti še zgodijo izven teh proti koronskih ukrepov v spremenjeni medijski zakonodaji. Drugi ukrepi so lahko pa tudi izven medijske zakonodaje kot je verjetno ste že vsi slišali za tako imenovani digitalni davek. Po naših ocenah 25 milijonov - to so samo ocene, ker nihče ni raziskal tega trga natančno, ampak dejansko tako kot je že gospod Lipičnik rekel okoli - davkov od dobička vsako leto gre internetnim velikanom platformam. To so izgubljena sredstva. Tudi z uveljavitvijo digitalnega davka po vzoru tudi na primer Češke, ki ga je uvedla lansko leto bi lahko nekaj tega izgubljenega denarja se pravi ne iz proračuna, ampak dejansko pobrali tam, kjer odteka. Odteka iz oglaševalskega kolača slovenskih medijev. Tudi to je eden od velikih razlogov zakaj so slovenski mediji to krizo pričakovali v slabi kondiciji.

Jaz bi tudi sedaj zaključila, da ne bom predolga. Če bi kdo imel še kakršnikoli vprašanje pa smo seveda na voljo.

Hvala.