Govor

Matjaž Nemec

Hvala lepa, spoštovani. Tudi v mojem imenu dober večer, lep pozdrav vsem skupaj.

Ter seveda nad vsem tem kar je moj kolega Vatovec dejal, lahko samo opozorim, da v kolikor Republika Slovenija v naslednjem obdobju, torej do konca tega mandata v času predsedovanja ne bo spremenila svoje strategije, nam ostaja še edino upanje predsedovanje, kjer nas ne, kjer nas ne po naši izbiri le uokvirja med jedrne države Evropske unije. V kolikor ne bomo sprejeli spremembe v svojem pozicioniranju zunanje politike, potem bomo per partes bom rekel sledili ambicije očitno nekaterih, da se bomo umaknili v izolacijo oziroma bomo izolirani še več. Obakrat vam je, spoštovani minister uspelo zamolčati, predstaviti relevantna dejstva. Govorim obakrat, enkrat s sklepom nerealiziranim tisti, ki vam narekuje, da umaknete sporno tako imenovano depešo, katero ste vi sami problematizirali in drugo, tekst oziroma, ki ga, dopis, ki ga obravnavamo danes. Obakrat vam je uspelo zamolčati relevantna dejstva, spoštovani minister. Podali ste le tista, kot je moj kolega Vatovec omenil, ki so pogodu ene politične stranke. Dvomim, da bi se ministrica za pravosodje strinjala z dokumentom, kjer ni omenjena patrija, kjer ni omenjena, kjer ni omenjen bom rekel vsi, niso omenjeni vsi zastarani postopki, kjer nismo omenjeni posamezniki, ki ne dvigujejo pošte in ti se sklicujejo na krivosodje. Spoštovani, kaj ste odgovorili na vprašanje evropske komisarke Jurove ob poizvedbah kaj se dogaja v Republiki Sloveniji ob tako imenovani depeši poslani. Dopis ministra za zunanje zadeve je nadaljevanje, kot je že kolega Vatovec rekel neke politike, ki bolj spominja na enopartijski sistem, kajti vladajoča, se opravičujem z vsem spoštovanjem članom SDS-a namreč prevzema vajeti ne samo v Vladi, ne samo v notranji politiki ampak predvsem v zunanji politiki. Zato me čudi ta tiha podpora, predvsem koalicijskih partnerjev, kljub večkrat vehementno izjavljenimi izjavami predsednice in predsednika, da se preprosto distancirajo izrečenih besed. Preprosto se distancirajo od zunanje politike in preprosto se distancirajo od politike SDS, ampak v njej pa sodelujejo. Sodelujejo v izolaciji Republike Slovenije. Za depešo so bili napadeni mediji, z dopisom pa je bilo napadeno neodvisno sodstvo, ki seveda temelji na demokratičnih temeljih, na demokratičnih temeljih družbe, ki bi moralo biti zasnovano na vladavini prava. Zunanje ministrstvo predstavlja odmik Republike Slovenije od jedrnih evropskih držav, od dveh vodilnih ter najpomembnejših držav v srednji Evropi, Nemčije in Avstrije. Kar je bila z ustavnim konsenzom sprejeta dolgoročna zunanje politična usmeritev Republike Slovenije v dveh aktih, kot je kolega Vatovec že omenjal. Zunanja politika, ki jo vodi dr. Anže Logar, nas vedno bolj približuje dvema državama, to sta predvsem žal v negativnem kontekstu, ko govorimo o vladavini prava, Madžarska in Poljska. Od demokratičnih držav utemeljenih na vladavini prava nas tovrstna ravnanja preusmerjajo k skupini držav, ki legalizirajo totalitarne prijeme, moč je videti v bližnji soseščini kako to deluje, ki posegajo v človekove pravice, ne samo v tretjih državah, ampak v članicah Evropske unije in so se podale v politični boj in uporabljajo lažne novice in to je tisto, kar najbolj boli. Uporabljajo sumljive vire financiranja, omejujejo svobodo in neodvisnost poročanja in delovanja medijev in uporabljajo zelo nevarno in sovražno retoriko, kar je moč priča praktično dnevno s tviti predsednika Vlade. Slovenija ima velik problem, spoštovane kolegice in kolegi zaradi Vlade, ki ne upošteva zakonodajne vladne oziroma veje oblasti, ki ji nalaga po vzor na skupni seji Odbora za kulturo, da sporni odziv Urada Vlade za komuniciranje sloni na spletno platformo Sveta Evrope umakne. Hkrati odbora sta pozivala na prejšnji seji, ko smo obravnavali podobno temo, da vse nosilce javnih funkcij, ki zagovarjajo iz zastopajo Republiko Slovenije, naj se vzdržijo vsakršnega omejevanja svobode novinarskega dela in uredniške neodvisnosti ter posega v pravico javnosti do obveščanja. Glede na Zakon o zunanjih zadevah je nosilec zunanje politike MZZ, ki tudi usklajuje in napotuje druga ministrstva in vladne družbe, ki izvajajo zunanjo politiko v okviru svojih pristojnosti. Torej naslovnik sprejetega sklepa, katerega Ministrstvo za zunanje zadeve ne želi implementirati oziroma uveljaviti voljo zakonodajno vladne veje oblasti, je tudi po novem del Ministrstva za pravosodje in z velikim zanimanjem bomo spremljali današnjo interpretacijo dogodkov s strani spoštovane ministrice za pravosodje, ki je že tudi v medijih podala jasno stališče, da se ne more strinjati z zapisanim, ampak bomo slišali ministrico za pravosodje kaj bo imela na to temo za povedati. Zdaj je jasno, spoštovani minister, zakaj tedaj, ko smo imeli prejšnjo sejo niste omenili, da v diplomatski korespondenci ni v navadi dostojno in sprejemljivo. Tudi ne, da se na kurtoazijo sogovornika odgovarja z osebnimi mnenji. Vemo vsi, da dragi Didier, dragi Anže, v diplomaciji, ko govorimo v imenu države ne obstaja. Seveda lahko v nekem vljudnostnem spremnem govoru, ampak ne z jasnimi podanimi stališči, še posebej, če to ni usklajeno z ostalimi resorji, ki se jih ta vsebina tiče, kajti dokument ni pripravljalo samo Ministrstvo za pravosodje ampak mnogi akterji. Več bomo slišali v nadaljevanju kdo in kaj in s kakšnim namenom je pripravljal ta dokument, ki je potem dobil neko drugo obliko z osebno noto, dragi Didier, dragi Anže, kajti minister je sam na Odmevih odgovarjal na vprašanje o tem, kako je predstavljeno javnosti to pismo odgovoril, da gre za osebno korespondenco. Torej, kaže na odnos, ki ga odraža zloraba državnih inštitucij, to je par excellence in je nemoč se te temu izogniti. Nismo bili še nikdar priča česar takšnemu v času zgodovine Republike Slovenije, kljub temu, da je gospod Janez Janša vodil že dve Vladi pred tem. Gre za zlorabo, evidentno zlorabo ministrstva ter očitno zlorabo stroke, kajti stroka je pripravila ta dokument, ki nima nobene veze s stranko SDS ali pa z bom rekel agendo, ki jo ta stranka ima tako v notranji kot v zunanji politiki. Gre za kot že rečeno preko uradnih dokumentov in kanalov, ki na papirju z uradnimi insignami ne sporočajo osebnih zavajajočih mnenj in arbitrarnih ocen ene stranke in sporočajo predvsem strokovno poročilo in strokovno mnenje. Torej to je omalovažujoče do lastne države, do lastnih inštitucij, do lastnih strokovnjakov. Če nam spoštovani minister, želite še kaj povedati o prihodnjih potezah, da nas ne bo presenetilo ne nas, ne koalicijske partnerje, imate danes priložnost, da nam pojasnite kaj boste v prihajajoči oziroma v bližnji prihodnosti storili ali morebiti nas čaka odstop od tiste skupine, ki ji radi rečemo skupina prijateljstva vladavine prava ali pa skupine za mediacijo ali pa skupine za podporo Palestini, kajti to so nadaljnji koraki, ki jih lahko pričakujemo od ministra, zato spoštovana koalicija vas že vnaprej opozarjam, da ne boste se preprosto ogradili od tovrstnega početja, kajti vselej bo težje kot ste to dojeli do zdaj. Torej vladavina prava v Sloveniji ne more biti katalizator vaših osebnih strankarskih spoštovane kolegice in kolegi, percepcije interesov. Tega nihče prej ni počel, tega nihče prej tako ni zlorabljal. Kako je po vašem zavzemanju, da se neutemeljeno črni področje medijev in pravosodja, predvsem o katerem govorimo danes ter rating Republike Slovenije v različnih institucijah po različnih indeksih, s posledično pri evropskem semestru očrni in to, spoštovani, vpliva na politično finančne ratinge Republike Slovenije. Dobro veste kako delujejo finančni trgi, bonitetne hiše dajejo ocene tudi na podlagi stabilnosti, politične stabilnosti v Republiki Sloveniji ter seveda gospodarskega potenciala, ki ga država ima. S tem pa spodbijamo vse postulate Republike Slovenije, ki smo jih skupaj, tako levi, desni gradili trideset let, pa kljub razlikam, ki jih imamo nikdar še nismo bili priča takšnemu početju. Pri tem prosim povejte jasno državljanom kdo bo za to odgovoren in kdo bo za to odgovarjal. Ne samo politično, ampak tudi finančno. Kdo je tisti, ki preusmerja našo državo iz centra na provinco. Kdo je tisti, ki preusmerja našo državo iz zgledne centralne jugovzhodne, če smem reči, države, ki je bila od vstopa v Evropsko unijo in prej zgled mnogokaterim starejšim članicam, danes pa postaja predvsem predmet pogovorov DKP, veleposlaništev, ki zaskrbljeno spremljajo, kaj se dogaja v Republiki Sloveniji. Torej, vsi navzoči, ne samo predstavniki tujih diplomatskih predstavništev, tudi predstavništev v Bruslju, se sprašujejo, kaj se dogaja v tej nekoč vzorni podalpski državi. V tujih evropskih medijih močno odmeva vse skupaj, ne samo to, da si lahko neka paradržavna milica dovoli zasesti policijo v eni od demokratičnih držav tega sveta, ampak tudi ti politični pamfleti, ki imajo izrazito politično noto, po zgledu nekaterih drugih držav članic ravno tako na samem obrobju dojemanja vladavine prava, kot sta že omenjeni, žal, Poljska in Madžarska.

Kako to prispeva k boljšemu političnemu, gospodarskemu ali pa kulturnemu pogledu na Republiko Slovenijo, če želite. Dejansko, ko se spreminja medijska srenja, odnos do kulture, odnos do varnosti in varovanja, pa seveda to, o čemer govorimo danes, o odnosu do pravosodja. Vemo, kot že rečeno, komu danes ni uspelo pojasniti premoženja; vemo, kdo se je izmikal avtoriteti sodišč; vemo, kdo želi rušiti integriteto, kdo želi posegati v neodvisnost medijev, kdo želi posegati v blatenje državnih institucij, v zaviranje dela preiskovalnih organov, v nevarno in skrajno ogrožajoče za demokracijo in neodvisno delovanje vseh organov, tudi represivnih, če želite, ne samo sodnih. Sicer pa prekopiran vzorec iz Madžarske, drage kolegice in kolegi, iz učbenika.

Spoštovani minister, imam nekaj vprašanj za vas. In sicer, kje je realizacija vaše napovedi, da bo Republika Slovenija podprla skupino EU-27, torej izjavo o podpori vladavine prava v času covid, medtem ko jo je podprlo že 20 članic, Slovenije med njimi še ni, za razliko od Romunije, Bolgarije, Madžarske, Baltov, ki so sopodpisniki tega dokumenta. Tisti, ki spremljamo zaton vladavine prava na Madžarskem in na Poljskem, jasno vidimo zelo očitne in nedvoumne vzporednice z dogajanjem v Republiki Sloveniji v zadnjih dveh mesecih. Omejevanje civilne družbe, NGO-jev, vključno z odtegovanjem financiranja, obračunavanje z mediji, s pravosodnim sistemom, kampanje blatenja, napadi in diskreditacije posameznih novinarjev, sodnikov, posameznikov, ki se pojavljajo tudi javno v protestih. Izolacija ali trumpizem, to je usoda, ki nas čaka, če ne bomo konkretneje posegli po ravnanju posameznikov v Vladi. In tu predvsem računamo na še tisti kanček zdravega upanja, ki ga premorejo v svoji lastni osebni integriteti nekateri člani te Vlade. Ne bi jih rad izpostavljal, ampak želel bi si, da v nadaljevanju, ko se bodo posamezni akterji, ki so pripravljali ta dokument, izjasnili, jasno izpostavili tisti, ki še verjamejo v to državo, ki še verjamejo v vladavino prava in ne verjamejo v totalitarizme, ki se nam približujejo z vzhoda.

Torej, spoštovane kolegice in kolegi, z dr. Vatovcem sva se želela dopolnjevati v tem prvem izvajanju in dopolnjevala se bova tudi v nadaljevanju. Vabljeni k razpravi. Veselimo se živahne razprave, predvsem pa tehtnih, premišljenih odgovorov spoštovanega ministra, ki bo, upamo, po prvem fopaju, ki se je zgodil v preteklosti, ko se je tako imenovana depeša pojavila v javnosti, končno razumel, da politika nisem samo jaz, ampak politika smo mi, še posebej na področju diplomacije in zunanje politike. Tako kot si nihče ne sme jemati pravice do boga, tako si nihče ne sme jemati pravice do države in tako si nihče ne sme jemati pravice do vzpostavljanja vladavine prava na svoj način. Republika Slovenija je pred izjemnimi izkušnjami, ali bomo še imeli in ohranili državo, kot smo si jo ob osamosvojitvi želeli.

Hvala lepa.