Govor

Adnrej Grah Whatmough

Hvala lepa, spoštovana predsednica za besedo. Spoštovane poslanke in poslanci. Moje je ime Andrej Grah Whatmough. V naslednjih nekaj minutah predstavil to naše poročilo o delovanje nadzornega sveta v letu 2019. Najprej mi dovolite nekaj kratkih besed o samem nadzornem svetu. Nadzorni svet šteje skupaj 11 članov, 5 nas imenuje Državni zbor, 4 člane imenuje Vlada, dve članici pa sta izvoljeni izmed predstavnikov zaposlenih na RTV Slovenija. Mi smo imeli v letu 2019 9 sej, sklepčnost je bila v povprečju 90 %, seje so pa v bistvu trajale v povprečju 4 ure, sicer po zakonu imamo številne pristojnosti, oziroma nadzorni svet številne pristojnosti. Predvsem bi opozoril na to, da nadzorni svet sprejema finančni nart in letno poročilo javnega zavoda, nadzira gospodarnost in zakonitost poslovanja in nadzira tudi vodenje poslovnih knjig in pregleduje periodične obračune. Na tem mestu bi želel poudariti, da nadzorni svet nima popolnoma nobenih programskih pristojnosti. Na RTV Slovenija so programske pristojnosti v rokah programskega sveta, tako da jaz danes ne bom govoril o programu RTV Slovenija, ampak o finančnem položaju tega javnega zavoda. Nadzorni svet ima sicer po zakonu pravico pri svojem delu do vpogleda javnega zavoda, kar tudi redno počenja in si lahko organizira svoje delo po lastnih pravilih, v ta namen ima nadzorni svet tudi štiri stalne odbore že od nekdaj, ki obravnavajo posamezna vprašanja, s katerimi se potem nadzorni svet kot tak sreča. Toliko za uvod. Dovolite mi prosim, da kra grem čez glavne poudarke tega poročila. Začel bi s finančnim načrtom javnega zavoda za leto 2019. Ta finančni načrt je nadzorni svet sprejel na 13. redni seji dne 2. aprila 2019 in po tem sprejetem finančnem načrtu smo upali oziroma pričakovali, da bo zavod konec leta 2019 končal s presežkom prihodkov nad odhodki torej po domače z manjšim dobičkom v višini 32 tisoč evrov. Ker sem povedal, da je bil finančni načrt sprejete šele 2. aprila 2019 bi rad opozoril, da je nadzorni svet to sprejel ob tem, da je tudi javni direktor dal določene zaveze. Tukaj bi rad samo izpostavil dve zavezi takšni, prvo je, da pripravi osnove za finančni načrt leta 2020 na način, da bo že v letu 2020 zagotovljeno uravnoteženo finančno poslovanje zavoda, konkretno se je pa generalni direktor zavezal, da najkasneje do 10. septembra 2019 priloži načrt konkretnih ukrepov na podlagi katerih bo zagotovljeno, da bodo v letu 2020 vsi odhodki usklajeni s finančnimi zmožnostim zavoda, tako da finančni načrt za leto 2021 ne bo izkazoval presežka odhodkov nad prihodki iz rednega delovanja. Toliko glede finančnega načrta. Zdaj bi pa šel spet v bistvu kronološko po glavnih poudarkih našega delovanja. V začetku leta je nadzorni svet sprejel letno poročilo javnega zavoda za leto 2018, po tem letnem poročilu je bil ugotovljen presežek odhodkov nad prihodki oziroma izguba poslovnega leta 2018 v znesku dobrega milijona in 100 tisoč evrov. Ta presežek odhodkov oziroma izguba je bila pokrita iz presežka prihodov nad odhodki izb preteklih let, torej se je to računovodsko pokrilo. Na tej isti seji ob isti točki je nadzorni svet se tudi seznanil s poročilom neodvisnega revizorja o reviziji računovodskih izkazov za leto 2018, to mnenje revizorja je bilo brez pridržka in na isti seji smo tudi obravnavali predloženo revizorjevo pismo o poslovodstvu po opravljeni zaključni reviziji s priporočili in na naslednji seji tudi že odziv za pojasnila vodstva na ta priporočila. Nadzorni svet v okviru svojih pristojnosti tudi obravnava dinamiko plačevanja RTV prispevka, tukaj v letu, ki se je izteklo ni bilo posebnosti, bi pa samo želel opozoriti, to je bil tudi namreč predmete ene nujne seje Odbor za kulturo v lanskem letu, da se je na seji lani poleti nadzorni svet seznanil s pobudo vodstva za uveljavljanje tako imenovanega pravičnega obračunavanja prispevka. Za to pobudo se je vodstvo odločilo potem, ko je od 1. avgusta 2019 dalje zagotovilo polno simultano oddajanje televizijskih programov RTV Slovenija preko spleta in s tem so po zdajšnjem veljavnem zakonu računalniki, tablice in pametni telefonu in vse druge naprave postali tehnična rešitev, ki omogoča sprejem televizijskega programa. Tukaj bi želel opozoriti, da je v septembru 2019 iz naslova te akcije zavod poslal obvestila skoraj 20 tisočim zavezancem, da bodo z novembrom 2019 plačevali poln prispevek v kolikor ne bodo podali izjave o tem, da ne posedujejo takšne naprave, ki omogoča sprejem oziroma spremljanje televizijskih programov. Če zdaj preidem na vprašanje oziroma naše dejavnosti povezane z nadzorom zakonitosti poslovanja, poslovnih knjig in računov. To smo delali tekoče praviloma na podlagi rednih vsaj kvartalnih poročil in tudi kvartalnih vmesnih računovodskih izkazov. Tukaj sicer posebnosti ni bilo, rad bi pa opozoril, da smo pri obravnavi poslovanja v prvem kvartalu opozorili na dejstvo, da zavod ni posloval v skladu z izdano odločbo o začasnem financiranju, kjer je v obdobju presegel višino dovoljenih sredstev po odločbi in je tudi kljub začasnem financiranju povečal število zaposlenih glede na stanje na dan 31. 2018, to namreč v času začasnega financiranja tako imenovanih dvanajstin ni dopustno in nato je tudi potem nadzorni svet s sklepom opozoril. V tem sklopu bi opozoril še na dve zadevi nadzorni svet je že v letu 2018 prejel dva stalna sklepa, tudi v bistvu kot odziv na takratno obravnavo poročila o delovanju nadzornega sveta za leto 2017 na Odboru Državnega zbora za kulturo, ta dva sklepa se nanašata na dolgoročno zniževanje stroškov dela v javnem zavodu in na potrebo po analizi potrebnih delovnih mest. Kot sem rekel, to so stalni sklepi nadzornega sveta. V teh dveh zadevah bi samo opozoril, da smo v lanskem letu zahtevali dolgoročni kadrovski načrt za obdobje 2019 do 2023 z gibanjem stroškov dela, vezano tudi na to je pa tudi na peti redni seji Komisije Državnega zbora za nadzor javnih financ, ki je obravnavala poročilo o delovanju nadzornega sveta v letu 2018 bil sprejet sklep, da se pripravi in predloži komisiji gradivo o zaposlenih na RTV Slovenija, to je gradivo je nadzorni svet zahteval od generalnega direktorja, gradivo je tudi dobil in potem po obravnavi in enkratni dopolnitvi tudi odstopil potem Komisiji za nadzor javnih financ.

Opozoril sem na stalen sklep glede analize potrebnih delovnih mest, to je tudi vezano na potrebno sprejemanje v bistvu nove sistemizacije delovnih mest, kajti sistemizacije je že precej stara, predvsem so pa zastareli v bistvu opisi delovnih nalog, ki ne sledijo tehnološkemu napredku, ki smo mu bili priča v zadnjih 12 oziroma 14 letih, odkar je bil nazadnje ta dokument sprejet, oziroma nazadnje konkretneje spremenjen. Tukaj bi želel še opozoriti na eno stvar, ki se tudi v bistvu vleče že od začetka našega mandata v 2018, to je na potrebo po sprejemu oziroma po določitvi normativov za vse kategorije zaposlenih, to je nadzorni svet zahteval že v 2018 in tudi je bilo predmet poročila za leto 2018, v lanskem letu pa je nadzorni svet prejel osnutek internega dokumenta o pričakovanem obsegu dela za ustvarjalne poklice in tudi potem pisno informacijo, da tega dokumenta ni mogoče sprejeti kot splošen akt delodajalca, torej kot akt, ki bi bil zavezujoč za vse zaposlene, tukaj je tudi generalni direktor opozoril na nasprotujoče mnenje koordinacije novinarskih sindikatov RTV Slovenija in sprejeti sklep Sveta delavcev RTV Slovenija, ki je bilo diametralno nasprotno stališče in je potem vodstvo ocenilo, da akta na ta način ni mogoče sprejeti in je v bistvu od te zahteve odstopilo.

Zdaj bi želel opozoriti še na tematiko, ki se tudi vleče v bistvu iz leta 2018. v letu 2018 so bile zaznane določene nepravilnosti na področju zaposlovanja, kar je bilo tudi predmet poročanja že v lanskem poročilu o delovanju nadzornega sveta, če se boste spomnili, smo takrat tudi opozorili na to, da je nadzorni svet predlagal, da / nerazumljivo/ in se opravi notranja revizija tega področja, torej teh zatrjevanih nepravilnosti, no in ta revizija je bila opravljena in nadzorni svet je na seji decembra lani, leta 2019, torej obravnaval to poročilo notranje revizije, na kateri je notranja revizija dejansko potrdila to, kar je tudi nadzorni svet ugotovil že v preteklem letu, bi pa rad na tej točki tudi povedal, kaj so oni še ugotovili, oziroma opozorili. Opozorili so, da so na določenih vplivnih področjih, torej zaposlovanja, pomembne neskladnosti s predpisi, da obstajajo večje pomanjkljivosti, ki vplivajo na slabitev poslovanja javnega zavoda, da sistemizacija delovnih mest, ki sem jo že omenil, ne vsebuje pomembnih zakonskih vsebin za obvladovanje tveganj za zagotovitev dolgoročno obvladljivega sistema zaposlovanja v javnem zavodu in posledično stroškov dela, da zaposlovanje poteka na podlagi kratkoročnih potreb in v odsotnosti dolgoročne kadrovske politike in da je pristno tveganje neobvladovanja zaposlovanja, ne po kakovosti, ne po številu javnih uslužbencev. To so ugotovitve revizije, interne revizije, ne nadzornega sveta, je pa nadzorni svet seveda na to opozoril tudi s sklepom, ki je bil sprejet na seji lani decembra. Nadzorni svet seveda je s tem v zvezi potem od generalnega direktorja zahteval sprejem vseh ukrepov, da se ugotovljene in potrjene nepravilnosti, neskladnosti odpravijo in da se o tem stalno poroča nadzornemu svetu.

Dovolite mi ob zaključku, da povem še dve stvari oziroma tri stvari, v letu 2020 se bo seveda nadzorni svet ukvarjal s tem, kar sem že povedal, se pravi s stvarmi, ki so ostale nerealizirane, v vmesnem času, torej v zakonskem roku do konca februarja 2020, je nadzorni svet tudi sprejel letno poročilo za 2019, iz katere izhaja v bistvu izguba oziroma presežek odhodkov nad prihodki v višini 3,2 milijona evrov in na zadnji seji, ki je potekala konec maja, je nadzorni svet tudi sprejel sklep o tem da se pripravi program, sanacijski program poslovanja javnega zavoda in tudi predlagal določene, določena področja, katerim bi lahko generalni direktor namenil določeno večjo pozornost. Toliko z moje strani, hvala lepa.