Govor

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa, predsedujoči, za besedo.

Spoštovani predstavniki ministrstva, kolegice poslanke in poslanci!

Epidemija covida-19 je dodobra in na nepredstavljiv način posegla v naša življenja, jih zaustavila in v bistvu povzročila tudi neke vrste gospodarsko škodo. Zato toliko bolj obžalujem dejstvo, da je predsednik Odbora za finance šele tako pozno prepoznal nujnost sprejetja tega predloga v obravnavo, saj predlog obravnava ukrepe za upokojence, on pa je član stranke Desus in tega preprosto ni prepoznal.

Zavedati se moramo, da je zdravje ena od naših vrednot in da so upokojenci, starejši člani naše družbe, še posebej dovzetni in ranljivi za to epidemijo. Tudi podatki, s katerimi razpolagamo in jih je potrdil Nacionalni inštitut za javno zdravje, potrjujejo, da so med ogroženimi bili predvsem upokojenci in varovanci v domovih za upokojence. Dostopnost do javnih storitev, do javnega zdravstva je seveda vrednota naše družbe in pomen robustnosti javnega zdravstva in sistema se je še posebej pokazal v teh razmerah.

6. 5. 2020 smo tako vložili novelo Zakona o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije covida-19, ki opredeljuje omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo in glavni namen naše novele zakona je bilo, da se ranljivim skupinam, torej upokojencem dodeli mesečno 15 zaščitnih mask za enkratno uporabo. Nato smo ta predlog amandmirali in ga spremenili tako, da bi upokojenci bili upravičeni do treh pralnih mask mesečno. In tako bi upokojenec do konca letošnjega leta, torej od julija pa do 31. 12. prejel 18 brezplačnih pralnih mask. Slovenija se, tako kot vse države na svetu, sooča s to epidemijo in praktično ni dela družbe, ki teh posledic ne bi trpel, posebej se pa te posledice kažejo na področju turizma, gospodarstva, trgovine in v predelovalni dejavnosti. Ob tem ne moremo zanikati dejstva, da se Slovenija z epidemijo dobro spopada in da je potrebne ukrepe sprejela hitro in učinkovito. Kljub temu pa se zdi, da smo v naši družbi pozabili na pomemben del naše družbe, in seveda tu govorimo o starejših, in s to novelo zakona želimo zagotoviti dovolj veliko število zaščitnih mask za to našo najranljivejšo skupino, saj ravno med njimi obstaja povečano povišanje tveganja, da bodo te okužbe in morebitne posledice, ki se ob tem virusu razvijajo, preživeli težje ali celo usodno. Podatki profila bolezni COVID_19 kažejo, da 80 % primerov okužb poteka z blagimi simptomi. Pri približno 15 % obolelih se pojavijo resne težave, v 5 % pa prihaja do kritičnih zdravstvenih stanj. V Sloveniji je vsak peti prebivalec starejših od 65 let. In kot smo že povedali so ravno ti naši sodržavljani posebej ranljiva in tvegana skupina. Splošna navodila za ustrezno zaščito pred morebitno okužbo v večini poznamo kot redno higieno rok, vzdrževanje fizične distance, higiena kašlja v komolec. Za zaščito sebe in drugih pa skladno z odlokom Vlade Republike Slovenije v času trajanja strožjih ukrepov za umirjanje širjenja okužb z novim virusom ob vstopu v javne zaprte prostore velja še poseben ukrep uporaba zaščitne maske ali rute, ki pokriva nos in usta. In ravno ta zaščita z masko lahko dodatno zmanjša nevarnost okužbe, seveda ob upoštevanju ostalih higienskih ukrepov. Ker je bila v času vložitve predloga zakona nošenja zaščitne obrazne maske v zaprtih javnih prostorih skladno s 5. členom odloka o začasni splošni prepovedi gibanja v Sloveniji takrat še v bistvu obvezna, so narasle tudi cene mask in zaščitne opreme, spomnimo se, da so prodajali približno 50 mask za okoli 60 evrov, drago je bilo tudi razkužilo in veliko upokojencev je solidarnostni dodatek, ki so ga dobili, uporabilo prav za nakup te zaščitne opreme in solidarnostni dodatek temu ni bil namenjen. In ravno zato smo v stranki SAB predlagali, da bi zavod za blagovne rezerve te maske zagotavljal za prve tri mesece, zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje pa v nadaljevanju do novega leta. In tak bi bilo zagotovljenih približno 15 mask. Spomnimo se najprej smo sprva ocenili finančne posledice tega zakona na: 36 milijonov evrov z amandmajem, torej do konca leta z amandmajem, kjer smo spremenili število mask, torej spremenili mask, torej zmanjšali število mask za enkratno uporabo in jih zamenjali s pralnimi na trimesečno, bi to bil strošek po upokojencu približno 1 evrov na mesec, kar bi do konca letošnjega leta znašalo 3,6 milijonov evrov in tukaj posebej poudarjam, 3,6 milijonov stroška ob sprejetih ukrepih, ki presegajo 5 milijard evrov. Gre za zanemarljiv znesek, ki lahko ima, gre za zanemarljiv znesek ob vseh izdatkih, ki jih je država v tem času sprejela in obljubila. Hkrati pa pomeni to ukrep, ki lahko bistveno zmanjša širjenje okužb med našo najranljivejšo populacijo. Ob tem bi rad izpostavil, da bo s 1. 7., na voljo skladno z Zakonom o spremembah pravil v cestnem prometu brezplačni javni prevoz za upokojence in prav je, ker je uporaba zaščitnih mask na teh javnih prevoznih sredstvih obvezna, da se tudi s tega naslova upokojencem na tak način z zagotovitvijo brezplačnih mask zagotovi uporaba javnega prevoza. Toliko za zdaj v začetni obrazložitvi. Če se bodo v razpravi pojavila še dodatna vprašanja, jih bom obrazložil in se na njih odzval.

Hvala lepa.