Najlepša hvala, predsednik. Dober dan vsem skupaj.
Jaz se najprej sprašujem, kaj dejansko je pozitivnega ta Vlada in ta država naredila v borbi z epidemijo. Če nebi bilo fenomenalne odzivnosti ljudi, bi verjetno izgubili na dveh frontah – tako na fronti nabave zaščitne in medicinske opreme kot tudi na tisti življenjski fronti in bi izgubili verjetno veliko nedolžnih življenj. In danes imamo pravzaprav srečo, da se pogovarjamo le o nekih, če rečem v navednicah, »finančnih posledicah«. Ampak ne glede na to je potrebno vzeti in državne finance in državne sisteme zelo resno predvsem v tem aspektu. Danes nadaljujemo serijo obdelav te tako nesrečne zaščitne in medicinske opreme še z enim zelo odmevnim primerom. Pa dajmo samo ponoviti, ker zagotovo so si moji kolegi poslanci dobro prebrali obrazložitev sklica današnje nujne konference, kaj se je dejansko dogajalo v zadnjih nekaj mesecih.
Politično odgovornost, da je nekaj šlo zelo narobe v teh procesih, smo že dokazali na interpelaciji. Sicer se je z vso odgovornostjo koalicija odločila in zaščitila svojo Vlado in svojega ministra, ampak dejstva in dokazi govorijo drugače. Vlada je s tem, ko je javnost dva meseca in pol zavajala z lažnimi podatki o številu ventilatorjev in se sklicevala na neobstoječo zakonodajo, tlakovala dejansko pot sistemski korupciji, ki jo je izvajala z izbranimi podjetji. Tudi te nesrečne ventilatorje oziroma predihovalnike smo že kar nekajkrat obdelali, ampak vsi vemo, kako so potekale številke – od 168, pa 20 do 30 primernih, do nič, potem na koncu pa ugotovimo, da jih je bilo marca že ob razglasitvi epidemije blizu 500 in se nikamor ni tako zelo mudilo. In posledica ni bila samo olajšana pot do privilegiranih nakupov, ampak predvsem izguba zaupanja javnosti. Ker niti tega ta Vlada ni bila sposobna, da bi priznala, da se je zmotila in popravila poročilo, ki nam ga je poslala. Niti tega ni bila sposobna. Nekaj je, da narediš napako, jo potem priznaš, drugo pa je, da narediš napako in potem še vedno na tej napaki vztrajaš, čeprav je dejansko napako priznal že eden izmed vladnih ministrov.
Druga zelo pomembna zadeva in zelo pomemben aspekt pa je bilo vztrajanje – prav trmasto – na pravni podlagi, ki naj bi onemogočala neposredne nakupe zaščitne opreme tako kot je to počela vsa Evropa. Ne, nismo, tudi na tem področju je Slovenija morala biti unikum. In posledice vsega tega so vidne tudi na današnji seji - največja nabava mask. Pa bom v podrobnosti se raje spuščal potem v razpravi. In v to odgovornost, najmanj politično, je vpletena celotna Vlada in tudi predsednik Vlade. Dokazi za to so elektronska sporočila takrat še poslanke, ki je hkrati delala dve nezdružljivi funkciji, torej bila je poslanka in bila je tudi članica – neformalno sicer – kabineta Vlade. To je zelo nezdružljivo. Mislim, niti si ne predstavljamo ostali, da bi kaj takega počeli. Najprej se odstopi, potem pa se začne delat za izvršno vejo oblasti. Torej sporočila poslanke neposredno predsedniku Vlade in nenehno navajanje spet napačnih podatkov.
Kot sem že rekel, o podrobnostih bomo raje spregovorili v razpravi sami, predlagatelji pa Komisiji za nadzor javnih financ predlagamo sprejetje dveh sklepov in še dodatnega sklepa, ki je odvisen od poteka razprave.
Komisija za nadzor javnih financ poziva Vlado Republike Slovenije, naj jo v osmih dneh seznani s seznamom podjetij, katerih zaščitna in druga medicinska oprema je bila zaradi neizpolnjevanja zakonskih določil pridržana na Carinski upravi Republike Slovenije.
In drugi sklep: Komisija za nadzor javnih financ poziva Vlado Republike Slovenije, da javnost nemudoma seznani z vsemi sklepi, ki jih je obravnavala 25. maja leta 2020.
Ker ti sklepi, ki so jih na hitro sprejeli in niso bili objavljeni v javnosti, so bili nek formalni pravni temelj, da se je ta posel s to privilegirano družbo dejansko lahko zgodil. In s tem – to pa je trditev oziroma sum opozicije – dodobra oškodoval javne finance.
Toliko zaenkrat.
Hvala.