Govor

Tina Bregant

Ja, najlepša hvala.

Zdaj v tem zakonu so dejansko dve področju, ki se tičeta Ministrstva za zdravje in sicer so določbe glede karantene oziroma vročanja odločbe o karanteni in določbe, ki se nanašajo na mobilno aplikacijo. S področja pristojnosti Ministrstva za zdravje je ta predlog zakona določa izjemo glede vročanja odločbe o odreditvi karantene. Zdaj veste, da odreditev karantene je eden izmed posebnih ukrepov, ki jih Zakon o nalezljivih boleznih predvideva in sicer z namenom preprečevanja in obvladovanja nalezljivih bolezni. Gre torej za ukrep, ki je pomemben za varovanje zdravja širše populacije. Zato je nujno, da vročitev odločbe, s tem pa tudi pravice in obveznosti posameznika, ki iz odločbe izhajajo, izvršijo tudi v najkrajšem možnem času. Zdaj če ste kaj spremljali kaj se je dogajalo pravzaprav je precej zamudno to pisanje karanten in se je lahko celo zgodilo, da so ljudje prejeli karantensko odločbo celo ob izteku karantene in da se to ne bi ponavljalo, zato v tem predlogu zakona predvidevamo odmik od veljavnih pravil in sicer v interesu varovanja javnega zdravja, tako da se bo ta vročitev lahko opravila tudi po elektronski pošti. Na ta način v bistvu vzpostavljamo pravno podlago za elektronsko vročanje, hkrati pa bo to vročanje tudi bistveno hitrejše. Poleg tega je ta pravna podlaga omogoča tudi vzpostavitev evidence o izdanih odločbah oziroma o odrejenih karantenah in sicer, da imamo lahko v nadzornem organu tako Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije na ta način kontroliramo. Zdaj možno je seveda tudi preko policije. Zdaj to je zaradi tega, ker je v praksi tako, da veste, da je pravzaprav na meji je policija pogosto tista prva, ki zbira podatke oziroma pač pobere podatke. Zdaj v skladu z Zakonom o nalezljivih boleznih sicer se že izvaja nadzor nad določbami omenjenega zakona in se tudi dostopa do podatkov v omenjeni evidenci. Druga določba, ki pa se nanaša na mobilno aplikacijo, tukaj bi pa mogoče samo toliko spomnila, da je pač mobilna aplikacija orodje oziroma pomoč pri delu epidemiologov in sicer nam omogoča, da smo hitro opozorjeni na visoko rizičen stik, kontakt in se tako lahko samoizoliramo, vstopimo v kontakt z zdravnikom in na ta način to se pravi v tistem vmesnem času ne hodimo naokoli in ne širimo virusa. V bistvu ta mobilna aplikacija podobno kot prejšnja določba nam nekoliko prihrani čas in nas tako opozori in varuje nas, če pa mi zbolimo, pa mi opozorimo druge in jih tako varujemo. Zelo pomembno je sicer, da je aplikacija prostovoljna, odprtokodna, popolnoma transparentna in da tudi upošteva načela tako kibernetske varnosti kot spoštovanja zasebnosti. Tukaj bi morda tudi opozorila na novejše raziskave, ki kažejo, da če tudi si to mobilno aplikacijo naloži le 10 % populacije, to se pravi vse kar je več kot 10 %, dejansko že predstavlja dodano vrednost in ni potrebno, da si naloži 60 % populacije to aplikacijo, da je koristna. Ob porastu okužb kot jih vidimo zdaj, bi bilo dejansko dobro, da bi aplikacijo imeli čim prej in to odprtokodna aplikacija tudi omogoča, pri čemer pa si seveda tako pri mobilnih aplikacijah kot tudi pri karantenah oziroma pri spoštovanju karantenskih odločb si res želimo odgovornega vedenja tako vsakega posameznika, kot seveda tudi nas kot skupnosti in tukaj mislim, da to ozaveščanje še vedno je izjemno pomembno.

Hvala.