Govor

Lado Bradač

Seveda, predsedujoči. Hvala lepa za besedo.

Predlog spremembe zakona o javnem redu in miru na podoben način ureja del spremembe zakona kot smo ga že predlagali v času prejšnje Vlade, 26. 11. 2019. Ugotavljamo tudi, da so določene določbe prepisane oziroma tudi komentarji in obrazložitve povzete / nerazumljivo/ sprememb iz leta 2019. Žal pa v tem delu gre v bistvu za le povzetje dela zakona, ki v celoti v bistvu pušča vse ostale spremembe, ki pa so tudi pomembne. Razumem, da se osredotočimo in da se v bistvu ukvarjamo zgolj z delom problema, to je s problemom pojava teh vaških straž in Vard, vendar obstoječa zakonodaja že omogoča sankcioniranje le teh, zaradi tega so v preteklosti policisti že ukrepali zoper njih, organizirajo določene aktivnosti tudi danes. Mislim, da z neko določeno spremembo, tolmačenje posameznih členov lahko učinkovito ukrepamo, zato ni razloga, da bi hiteli in v bistvu izpustili vse tisto, kar je pomembno spremeniti pri Zakonu o javnem redu in miru, zgolj zaradi tega, da bi se ukvarjali z vardami.

Spremembe, ki so bile narejene pri tem predlogu, dodatno določajo le prepoved v primeru vzbujanja videza, da gre za policijsko ali vojaško silo. Menimo, da gre pri spremembi 11. člena Zakona o javnem redu in miru za neustrezno rešitev, ker se v dodanem tretjem odstavku predpisuje sankcija globe za namen vzbujanja videza, da se izvajajo naloge uradnih ali vojaških oseb, kar pa je težko dokazljivo, še zlasti takrat, kadar se policist sreča na terenu s posameznikom in mora potem kasneje v okviru prekrškovnega postopka dokazati, da je ta oseba imela namen vzbujati videz. Primerneje bi bilo tako, kot v prejšnjem predlogu, oblikovati dispozicijo kot prepoved na način, ki ne bo vseboval zahteve po naklepu, sploh ker predmetni predlog podrobno določa vrsto izjem, za katere prepovedi ne veljajo. V predlogu novele 11.a člena je nepotrebna podrobna opredelitev, da se prekršek stori na javnem ali zasebnem kraju. Zakaj? Ker do sedaj veljavni Zakon o javnem redu in miru že v prvem odstavku 1. člena podrobno določa in v 2. členu že opredeljuje pomen izraza zasebni prostor. Mislim, da se moramo zavedati tega pomena, kaj je zasebni prostor, kjer se pričakuje določena zasebnost, in kaj je javni kraj, kjer smo v bistvu deležniki vsi in so seveda tu določeni strožji pogoji in kriteriji; v zasebni prostor pa praviloma država ne posega oziroma le in z odredbami sodišč.

Z vidika določnosti kaznovalnega prava Vlada opozarja tudi na drugi odstavek novega 11.a člena zakona glede besedila »skupina«, ki nima podlage v obstoječem zakonu, saj je že iz opisa kršitve, torej zlorabe uniforme, s katero se vzbuja videz, da gre za policijo ali vojsko, jasno, da takšna kršitev ni povezana z vprašanjem, ali ima takšna skupina podlago v zakonu. Delovanje po zakonu s pooblastili za izvajanje javnih nalog imajo, na primer, gasilci, lovci ali pa nenazadnje novoustanovljeno Društvo za opazovanje narave, kjer so posamezniki postali naravovarstveni nadzorniki po Zakonu o ohranjanju narave in imajo v okviru teh predpisov pravico izvajati določene aktivnosti, predpisane so tudi njihove obveze. Torej tisti, ki imajo podlago, imajo vnaprej določena pooblastila in naloge in nima smisla opozarjati na te stvari, ker kdor nima zakonske podlage, seveda nikakor ne more izvajati teh pooblastil oziroma izvajati kakršnihkoli nalog – nobene naloge, če nima prej podlage v zakonu.

Vlada opozarja tudi na spregled določbe 24. člena Zakona o javnem redu in miru, ki ureja zaseg predmetov. Smiselno bi bilo namreč zaseči tudi maskirna oblačila in predmete, kot so simboli, grbi, zastave, da se tovrstni prekrški ne bi ponavljali. Če ne zasežemo teh predmetov, zaradi katerih so bili posamezniki vznemirjeni in lahko že v okviru obstoječe zakonodaje obvestijo policijo, da jih moti gibanje oseb, ki so oblečeni v uniformo in imajo oznake, grbe, ustvarjajo videz, da želijo nekaj narediti, in so ljudje zaradi tega vznemirjeni, prestrašeni. Potem pa po novih določbah Zakona o javnem redu in miru pride policija, pa tega ne sme zaseči – nesprejemljivo. Treba jim je odvzeti te predmete, saj so ravno s temi predmeti storili prekršek, in na način, če želimo celovito urediti, ne smemo spregledati določbe 24. člena Zakona o javnem redu in miru in urediti zaseg predmetov.

Predmetna novela tudi ne ponuja rešitve, kako preprečiti organiziranje in izvajanje urjenja pripadnikov varde v naravi. Organiziranje na zasebnih zemljiščih, kjer je dostop omejen, ker posamezniki ne moremo vstopati tja kadarkoli in kakorkoli, bo še vedno oteženo in na tem zasebnem kraju bo zelo težko izvajati določbe, kot so predpisane.

Zame osebno, ker se pač ukvarjam s sistemskimi stvarmi pri pripravi zakonodaje, pa novela zakona tudi ne ponuja celovite rešitve, kot je bila to v prejšnji različici, saj pušča nespremenjene predpisane sankcije globe v tolarjih za vse druge prekrške iz zakona, čeprav je Slovenija že 1. januarja 2007 vstopila v evrsko območje z uvedbo evra. Seveda smo takrat z zakonom s pretvorbo v bistvu pretvorili tolarske kazni. Žal so te kazni končale v centih, 33 cela centa, in policisti še danes preračunavajo te zneske, obračunavajo. In če že spreminjamo zakon, saj ga od leta 2007 nismo uspeli spremeniti, je seveda pričakovati, da bomo uredili vsaj to; prejšnja sprememba je to v celoti predvidevala. In upam, da bomo v bodoče prišli tudi do tega, da bomo končno enkrat rešili tudi policiste, da ne bodo več obračunavali kazni v teh centih.

Zato se Vlada strinja, da so določene spremembe na tem področju nuje in potrebne, vendar v bolj premišljeni in jasni opredelitvi zakonskih znakov prekrškov, ki v ureditev ne bo vnašala morebitnih dvomov, zlorab, razlogov, da se postopki vodijo naprej vse do Ustavnega sodišča, in predvsem da bodo policisti lahko nedvoumno in jasno ugotovili, kdaj gre za prekršek, ukrepali, zasegli predmete, izrekli kazen v evrih, v zaokroženem znesku. Zaradi tega menimo, da ustrezna rešitev, ki ureja le del problema, ni primerna, in bomo pripravili predlog sprememb, ki bodo vse to, kar sem naštel, tudi upoštevale, in jih poskušali predlagati v obravnavo.

Toliko z moje strani. Hvala lepa.