Spoštovane kolegice, spoštovani kolegi, spoštovani direktor direktorata, spoštovani kolegi državni svetniki!
V letu 2018 so se pričele pojavljati vaške straže, varde in posamezniki, ki so začeli vzbujati pozornost in kasneje tudi razburjenja med prebivalstvom, kajti začeli so opravljati določene naloge, ki pritičejo samo državnim organom, torej državi, ki bi morala in mora imeti monopol prisile, torej samo ona. Postroj v Apačah, aktivnost posameznikov v Beli krajini, prisotnost vard ob državni meji, urjenja, postroji pred predsedniško palačo, dogodek v Slovenski Bistrici na policijski postaji, v Ormožu, podaja kazenskih ovadb zoper občinske svetnike občinskega sveta v Ormožu, ustanovitev specialne enote in tako naprej, kažejo na to, da se zadeve stopnjujejo. Nenazadnje so te enote ali te skupine pravzaprav paravojaške formacije s svojimi simboli in grbi in zastavami s hierarhično ureditvijo, s poveljevanjem, urjenjem, postroji, s poveljnikom, ki se imenuje vojvod oziroma nadvojvod slovenski – vsi vemo, da je vojvoda izraz slovanskega porekla, ki je pravzaprav najvišji čin, primerljiv z maršalom oziroma feldmaršalom. In vse to kaže na to, da gre za neke poskuse ustanovitve nekih vojaških ali obrambnih struktur, ki nimajo mandata države. V javnosti takšno početje povzroča napačne predstave o njihovi pristojnosti, zato je treba takšna ravnanja opredeliti kot prekršek ali kot kaznivo dejanje. Takšna ravnanja so v nasprotju z ustavno in demokratično ureditvijo naše države. Pripadniki takšnih paravojaških skupin posegajo v telesno in duševno celovitost posameznikov in ovirajo izvrševanje pravic in dolžnosti ljudi, državnih organov in organov samoupravnih lokalnih skupnosti. Logično bi namreč moralo biti, da v demokratični pravni državi ne sme kdorsigabodi vzbujati vtisa, da je uradna ali vojaška oseba in opravlja uradne naloge. Učinkovitost policije pri obravnavi teh primerov do sedaj v obstoječi zakonodaji ni bila dobra. Kasneje bom lahko tudi predstavil ukrepe, ki so jih policisti izvedli v vsem tem času, lahko si pa tudi sami preberete v odgovoru na interpelacijo ministra Hojsa, ker nenazadnje, če ne bi imeli teh pravil oziroma evidentiranih prekrškov, ki se nanašajo na socialno distanco ob pojavu pandemije, bi bilo ukrepov izjemno malo.
Poglavitne rešitve Zakona o varstvu javnega reda in miru so naslednje: da dekorativno orožje oziroma imitacije, ki nimajo statusa orožja po Zakonu o orožju, se ne smejo razkazovati in uporabljati tako, da se vzbuja videz, da se izvajajo naloge uradnih ali vojaških oseb. Do sedaj je bilo za to potrebno pridobiti vznemirjenje ali ogroženost ljudi, vendar se ljudje zaradi tega niso želeli izpostavljati. Kajti na eni strani imamo skupino neke paravojaške enote, na drugi strani pa posameznika, ki je vznemirjen, in predstavljajte si, kako to zgleda pri obravnavi, recimo, če pride do pritožbe na sodišču, kjer lahko pride do soočenja, in kdo je tako klen in čvrst, da bo vztrajal do konca; tega od ljudi ne smemo in ne moremo pričakovati. Določene so izjeme glede te določbe, kdo to lahko počne, torej, to se lahko dela za film, televizijo, gledališče, prireditve, katerih del programa je nošenje in razkazovanje orožja in so organizirane z zakonom, ki ureja javna zbiranja. Dodan je nov 11.a člen, ki se nanaša na uporabo uniform, maskirnih oblačil, katerih nošnja je prepovedana le, če posameznik vzbuja videz, da izvaja naloge uradnih oseb. Torej, ne gre za to, da bo vsak, ki nosi maskirno uniformo, obleko ali pa zgornji del, zaradi tega kaznovan. Poleg tega mora biti podan tudi pogoj, da vzbuja videz, da izvaja naloge uradnih ali vojaških oseb. Tu so zopet tiste izjeme, ki sem jih naštel prej. In potem je dodan še en odstavek, in sicer se nanaša na to, da vzbujanje videza, da se izvajajo uradne naloge, pa ne pokrije vseh drugih problematičnih dejanj, ki smo jim bili priče v preteklosti, kot so urjenja, kot so postroji, zato drugi oziroma tretji odstavek določa, da skupina najmanj dveh, ki nosita uniformo oziroma podobna oblačila uniformi, s svojim obnašanjem, ravnanjem in z uporabo simbolov grbov, označenih na vozilih s hierarhično ureditvijo, vzbuja videz, da gre za policijsko ali vojaško silo, in nima pravne podlage za delovanje v zakonu.
Ko smo pripravili te predloge novele, se je na to kot vedno odzvala tudi Zakonodajno-pravna služba, odzvala se je tudi Vlada. Moram povedati, da so nekatere, seveda Zakonodajno-pravna služba pripombe so na mestu in nekatere pripombe, ki jih je dala Vlada, tudi, zato smo šli v to smer in pripravili amandma, ki po moji oceni v celoti zadovoljuje pomisleke, ki jih je imela Zakonodajno-pravna služba in deloma tudi Vlada. To področje v nekih drugih primerljivih državah z demokratično ureditvijo, ki jim imajo pri nas, pravzaprav imajo vse države nekako enako pokrite kot mi. Veste, ampak niti eni nismo zaznali, da bi se pojavljale take skupine, ker verjetno imajo z obstoječo zakonodajo, ki mora biti tudi, bom rekel, dosti prilagodljiva, to zadevo lahko dobro sanirali. Če nič ne naredimo danes, potem se lahko samo vprašamo kaj sledi v nadaljevanju. Sledi morda kontrola drugih varnostno obremenjenih območij, sledi morda kontrola cestnega prometa. Poglejte, tudi drugje na nekih drugih področjih, ne samo na državni meji, je varnostna problematika slaba. Imamo varnostna obremenjena območja in me zanima, ali bodo v Vardi pričeli vzpostavljati in vzdrževati javni red in mir tudi v romskih naseljih, v bližini romskih naseljih, na drugih varnostno obremenjenih območjih in tukaj se je potrebno resno zamisliti. Torej, zakon, ki je pripravljen oziroma novela, ki je pripravljena, resnično temelji na prejšnjem predlogu, ki je bil dan v proceduro pod Vlado Marjana Šarca in ga je pripravila stroka. Torej, verjetno policija. Mi smo sledili pripombam Zakonodajno-pravne službe prejšnjim in tudi sedanjim in hkrati pravzaprav pokrili še tisti del, ki prej ni bil urejen, to pa so urejanja in postroj. Zaradi tega menim, da je predlog dober, da pokriva večino ali pa skoraj vse predvidljive, predvidljiva ravnanja, ki so družbi nevarna, seveda pa vedno bo obstajala, človeška domišljija pač nima meja, vedno obstajala možnost, da se najde neka druga vzel in se ponovno lahko stvari zapletejo. Pa vendar, zakonodaja in zakoni morajo biti živa tvorba, prvo je živo in se mora tudi temu ustrezno prilagajati. Kasneje se bom po odzivih Vlade odzval tudi nad pripombe, ki jih je Vlada dala, moram pa vseeno poudariti, da omenjeno novelo je podprl tako predsednik republike in pa seveda tudi večina veteranskih organizacij je pravzaprav dala apel, da naj se nekaj stori v zvezi s tem, mislim, da danes smo si vsi enotni tukaj, da taka ravnanja niso v redu, da je potrebno na nekaj narediti. Ravno zato smo šli v redni postopek, nismo šli v izredni, ampak v redni, da skupaj oblikujemo stvari in tukaj ne gre za prestiž, kdo je tisti, ki bo zakon vložil, ali je to opozicija ali je to koalicija, ampak da se resnično nevarna dejanja, ki se dogajajo v naši družbi, sankcionirajo, prepovedo in pravzaprav, da jih potem tudi več ni.
Toliko za enkrat. Hvala lepa.