Govor

mag. Branislav Rajić

Hvala lepa, gospa predsednica. Dober dan, dobro jutro vsem.

Nekaj kratkega za uvod o samem cepljenju. Cepljenje spada med največje uspehe v zgodovini medicine in hkrati tudi med največja upanja za medicino v prihodnosti. Prav zaradi cepljenja in postopkov cepljenj sedaj mnogih nalezljivih bolezni, zaradi katerih so nekoč umirali ljudje, teh bolezni več ni, so izkoreninjene. Glede na trenutno situacijo, v kateri smo se znašli zaradi nove epidemije novega koronavirusa, je cepljenje seveda dobilo še eno novo dimenzijo, pomembno vlogo. In bo bolj kot kdajkoli kot družba bi morali stremeti k temu, da se čim prej razvije varno in učinkovito cepivo proti tej najnovejši nalezljivi bolezni, zaradi katere je Svetovna zdravstvena organizacija tudi razglasila pandemijo.

Ko gre za družbeni diskurz mislim, da se vsi strinjamo, da vsakdo ima pravico do varstva pred nalezljivimi boleznimi in pred bolnišničnimi okužbami, ima pa tudi dolžnost varovati svoje zdravje in zdravje drugih pred temi boleznimi. Imamo seveda protivnike, nasprotnike cepljenj in zato je treba omeniti, da med razloge za opustitev cepljenja seveda lahko, te moramo upoštevati, se štejejo alergije na sestavine cepiva, ko se pojavi res en nezaželen učinek cepiva po predhodnem odmerku istega cepiva ali bolezen oziroma zdravstveno stanje, ki je nezdružljivo s cepljenjem. V zadnjih letih v Sloveniji narašča število otrok, ki se ne cepijo ali do nepopolno cepljeni kljub temu, da so cepljenja proti nekaterim nalezljivim boleznim obvezna. Padec precepljenosti je že presegel kritično mejo 95 %, seveda navzdol, ki je potrebna za razvoj kolektivne imunosti in preprečevanje izbruha bolezni. V zadnjem času se srečujemo s povsem novimi težavami pri cepljenju otrok, teh pa pred nekaj leti pri nas sploh nismo poznali. Nekateri starši odklanjajo cepljenje zaradi drugačnih prepričanj, ki so posledica strahu na osnovi tolmačenj nekaterih novic in zapisov v svetovnem spletu, ki jih širijo strokovno nepodkovane osebe ali celo anonimni komentatorji. Ti seveda, sploh zaradi anonimnosti, za škodo, ki jo povzročajo javnemu zdravju in osebam, ki so zaradi neprecepljenosti izpostavljene izjemno velikim tveganjem, ne bodo odgovarjale.

Obstajajo gibanja, ki odvračajo starše od cepljenja in jim ponujajo alternativne metode za vzpostavljanje imunosti. V reviji The Vaccine objavljena študija je razkrila, da več kot polovico vseh napačnih informacij o cepljenju, financirata zgolj dve organizaciji, za katerima stojijo dobro znani aktivisti proti cepljenju. Na nizko stopnjo precepljenosti nedvomno vpliva tudi vedno večja zadržanost do cepljenja, ki jo je Svetovna zdravstvena organizacija že uvrstila na seznam največjih nevarnosti za zdravje.

Mi moramo poudariti, da je obvezno cepljenje ukrep v javnem interesu, ki prav s precepljenostjo populacije preprečuje vnos povzročiteljev, s tem pa ščiti ne le cepljeno populacijo samo, pač pa tudi najšibkejše člane naše družbe, ki zaradi medicinskih kontraindikacij ne morejo biti cepljeni, torej ne morejo biti sistemsko zaščiteni.

Preprečevanje bolezni s cepljenjem ima tudi veliko materialno korist, kajti zdravljenje teh bolezni predstavlja veliko finančno breme za državo in delodajalce, pa tudi skozi bolniške odsotnosti staršev necepljenih otrok se je pojavila škoda, ki jo je seveda možno ovrednotiti. V določenem odstotku pa se kljub zdravljenju nalezljiva bolezen konča s smrtjo necepljenega obolelega, zato ima tudi s tega vidika cepljenje izjemno pozitivne učinke.

Leta 2016 je Državni zbor Republike Slovenije sprejel resolucijo o nacionalnem planu zdravstvenega varstva do leta 2025 skupaj za družbo zdrav(?) je ime te resolucije in v točki 6.1.4 izpostavlja, da je obvladovanje nalezljivih bolezni med javno-zdravstvenimi prioritetami, predvsem zaradi pojava novih nalezljivih bolezni, globalizacije in hitrosti njihovega širjenja. Cepljenje torej mora in mora predstavljati in predstavlja univerzalno dostopno pravico iz obveznega zdravstvenega zavarovanja.

Pomembno je še povedati, da je med januarjem 2017 in decembrom lani v Evropski uniji je zabeleženo 40 tisoč primerov ošpic, vključno s 74 smrtnimi primeri. Ker trenutno v Evropski uniji ni dosežena stopnja precepljenosti, je vsaj 4,5 milijona otrok in najstnikom nepotrebno ogroženih in obstaja možnost, da zbolijo za ošpicami. Svetovna zdravstvena organizacija ocenjuje, da s cepljenjem po svetu letno preprečimo 2,5 milijona žrtev. Cepljenje je v zadnjih 60 letih rešilo več otroških življenj kot katerikoli drugi medicinski ukrep.

Svetovna zdravstvena organizacija je na seznam 10 največjih nevarnosti za zdravje svetovnega prebivalstva v letu 2019 uvrstila nasprotnike cepljenja.

Še nekaj podatkov za Slovenijo, kjer se povečuje dvom o učinkovitosti in varnosti cepiv. Zelo močno narašča število vlog za opustitev cepljenja. Te so prispele na Ministrstvo za zdravje, leta 2014 jih je bilo 348, leta 2018 pa že tisoč 71, rekordno je bilo leto 2017, ko je takih vlog bilo tisoč 214. Ampak zanimivo je, da ko se je o teh vlogah odločala komisija na ministrstvu, da je le 11 ali 10 letno potrdila kot upravičene, vse ostale so bile zavrnjene.

Znano je, kaj smo z zakonom hoteli doseči. K predlogu zakona smo tudi o tem novem postopku vložili amandmaje, ki upoštevajo mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, so pa tudi vsebinsko usklajeni z Ministrstvom za zdravje. Želim tudi pojasniti, da je pri vložitvi amandmajev prišlo do majhnega tiskarskega škrata, in sicer bi se morala obrazložitev amandmaja k 4. členu glasiti Amandma je povezan z amandmajem k 3. členu in upošteva mnenje Zakonodajno-pravne službe. Vsebinsko seveda ni nobene spremembe.

S temi amandmaji pa želimo konkretizirati vsebino predloga za opustitev cepljenja z zahtevano ustrezno zdravstveno dokumentacijo, črta se tudi predlog obveznega cepljenja proti sezonski gripi za zdravstvene delavce.

Če pogledamo podrobneje: pogoj za vključitev otroka v vrtec je opravljeno cepljenje proti ošpicam, mumpsu in rdečkam. Te nalezljive bolezni, predvsem ošpice, so izjemno nalezljive in se v kolektivu zelo hitro širijo ter povzročajo izbruhe. Izbruhi ošpic so se v zadnjih letih pojavljali v državah Evropske unije, ki so potem sprejele podobne ukrepe za preprečevanje širjenja ošpic. Slovenija pri tem ne sme ostati izoliran otok, spomnimo se, da smo bili konec lanskega leta v Sloveniji priča izbruhu ošpic, kar je zagotovo dovolj tehten razlog za sprejem ukrepov, ki povečujejo precepljenost.

Z amandmajem tudi odpravljamo predlog za obvezno cepljenje proti sezonski gripi za osebe, zaposlene v javni zdravstveni mreži in v javno socialno-varstvenih zavodih. V Stranki modernega centra smo obvezno cepljenje proti sezonski gripi za te osebe predlagali z namenom preprečitve vnosa virusa v ustanove, kjer se zadržujejo ranljive skupine, torej v bolnišnice, v zdravstvene domove, domove za ostarele, v socialno-varstvene zavode.

Vlada nas je v svojem mnenju opozorila, da je predlagano obvezno cepljenje nesorazmeren ukrep, s čimer se lahko v določeni meri strinjamo, pa v luči najnovejših dogodkov se niti ne rabimo več tako močno strinjati, ampak smo vseeno skušali razumeti mnenje stroke, mnenje zdravstvenega ministrstva, ker ne želimo, da bi imela taka rešitev nasprotni učinek, da bi se takrat, ko najbolj potrebujemo zdravstvene delavce, ti odločili za bolniške oziroma morali iti na bolniške ali odločili za izostanek iz dela zaradi nekih drugih razlogov.

Kakorkoli, verjetno bo še kdo o tem kaj povedal. Ne glede na to, pa Vladi predlagamo in apeliramo na Vlado in Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije, in tudi jaz sem dal pobudo Vladi glede tega, da za osebe, ki so zaposlene v javni zdravstveni mreži ali v javnih socialno-varstvenih zavodih uvedeta brezplačno cepljenje proti sezonski gripi. Torej, vsak tisti, ki dela na tem področju in bi se želel, želi biti cepljen proti sezonski gripi, bi imel to cepljenje brezplačno, ker je že dovolj to, da je pač izpostavljen in ščiti in sebe in vse ostale, s katerimi pride v stik. Tako da ta pobuda je na Vlado naslovljena prejšnji teden in upam, da bo odgovor v kratkem in da bo seveda pozitiven.

Vlada je v svojem mnenju k predloga zakona o spremembah Zakona o nalezljivih boleznih glede tega cepljenja izpostavila za zaposlene v javni zdravstveni mreži naslednje: »Vlada se s predlagateljem strinja, da je zelo pomembno, da se zagotavlja visoka precepljenost delavcev v zdravstvenih in socialno-varstvenih ustanovah, ki dnevno prihajajo v stik z ranljivi skupinami prebivalcev, vendar pa meni, da gre za prekomeren ukrep.« Konec navedka. Dodatno je Vlada menila, da je večjo precepljenost med to skupino zaposlenih moč doseči tudi z aktivno promocijo cepljenja.

Mi se že več let soočamo s situacijo, ko je komisija Ministrstva za zdravje, ki obravnava predloge za opustitev cepljenja, praktično preobremenjena. Zasuta je z nepopolnimi in neustreznimi vlogami staršev, ki za svojega otroka vložijo predlog za opustitev cepljenja. Razloge za opustitev cepljenja določa že veljavni zakon, s predlaganim amandmajem pa se bolj natančno določa vsebina predloga za opustitev cepljenja, mora namreč biti priložena ustrezna zdravstvena dokumentacija, iz katere bo jasno razviden razlog za opustitev cepljenja.

Ker želimo narediti konec prostim spisom staršev, kateri zaradi količine svojih vlog paralizirajo delo komisije in zlorabljajo ta čas, da vendarle izpostavljajo celotno populacijo nenormalnemu zdravstvenemu tveganju, mora biti predlogu za opustitev cepljenja priložen izvid ustreznega specialista ali odpustnica iz bolnišnice.

Rešitve, ki jih predlagamo, ne predstavljajo omejevanje svobode tistih, ki bi hoteli študirati na področju zdravstva in socialnega varstva, ker so v teh primerih tudi predvidene rešitve, ki jim to omogočajo, ne glede na potek njihovega cepilnega programa iz zgodnjega otroštva.

Nazadnje bi želel povedati tudi to, da smo v zadnjem času prejeli veliko pisem podpore s strani pediatrov širom Slovenije, za kar se jim iskreno zahvaljujem. To dokazuje, da so ukrepi, ki jih predlagamo, pravi. Dejstvo, da predlog zakona podpira stroka, pove več kot dovolj. Stroka si zasluži, da ji zaupamo, da jo spoštujemo, da ji sledimo. In da pravzaprav preslišimo vse tiste, ki se, da ne navajam priimkov, ki se zaradi svoje medijske izpostavljenosti postavljajo na drugo stran in tolmačijo dosežke Google medicine bolj kot katerikoli pediater, kateri nam je v zdravstvenem domu na voljo, in zelo jasno definira in pomaga pri odločitvi, ko gre za cepljenje.

Kot ste verjetno seznanjeni, je trenutno v javni razpravi tudi vladna novela Zakona o nalezljivih boleznih. Tudi vladni predlog predvideva omejitve glede vključitve necepljenih otrok v vrtce in tudi omejitve za kandidate, ki se vpisujejo v programe srednjih in visokošolskih zavodov ter fakultet s področja zdravstva, vzgoje in izobraževanja ter socialnega varstva.

V SMC to razumemo kot jasen znak, da so rešitve, ki jih predlagamo z našim zakonom, ustrezne in da jih Vlada podpira. V končni fazi se bo s sprejetjem Zakona o nalezljivih boleznih uresničila tudi ena izmed koalicijskih zavez.

Na tej točki bi se ustavil in seveda poslušal nadaljnja mnenja. Se vam zahvaljujem za komentarje in za odziv na amandmaje in zakon v celoti. Hvala lepa.