Govor

Rajko Fajt

Spoštovani gospod predsednik, hvala za besedo. Spoštovane gospe, gospodje.

Komisije za državno ureditev na Državnem svetu je 2. 9. obravnavala predlog zakona in komisija je predlog zakona podprla, saj je že v preteklosti večkrat sama opozarjala na problem vojakov po 45. letu starosti oziroma na težave pri iskanju novega kadra za Slovensko vojsko. Seveda pa se je odprlo tudi kar nekaj vprašanj in dilem. Komisija se je strinjala, da je socialni status vojakov po 45. letu starosti nujno rešiti, saj je nevzdržno, da so ljudje, ki so vešči svojega dela, v njihovo znanje pa je bilo vloženega s strani države veliko finančnih sredstev, zaradi administrativnih določb že v starosti 45 let prisiljeni oditi iz Slovenske vojske. Poudarjeno je bilo, da je vsak sistem odvisen od zaposlenih in od človeškega kapitala, ki ga poseduje, in zato so te omejitve neživljenjske in jih je treba odpraviti. Člani komisije so se strinjali, da so v zakonodaji v 90. letih nastale rešitve, ki v današnjem času ne zdržijo več resne argumentacije, kar pomeni, da so vojaki po 45. letu še vedno sposobni opravljati svoje naloge znotraj Slovenske vojske, sicer pa je treba iskati primerne rešitve tudi znotraj državne uprave. Glede na mnenje Zakonodajno-pravne službe se je tudi na komisiji odprla dilema na predlagane spremembe glede načina zaposlitve v drugih državnih organih s prenosom plačilnih razredov, ohranjanja plače, kot so jo imeli vojaki v Slovenski vojski. Večinsko smo se strinjali na komisiji, da je položaj vojakov, ki jim po 45. letu starosti avtomatično preneha pogodba, zelo drugačen, kot je na primer pri ostalih zaposlenih v javnem sektorju, ki imajo pogodbo za nedoločen čas. Strinjali smo se, da je treba za to kategorijo vojakov najti rešitev, da bodo lahko pridobili pogodbe za nedoločen čas. Na komisiji so bila izražena opozorila, da morajo biti rešitve skladne z zakonodajo, tudi glede tega, v katerem zakonu naj bodo ustrezno predlagane rešitve, dilema glede Zakona o obrambi oziroma Zakona o služenju v Slovenski vojski.

Problematizirana je bila še rešitev v predlogu zakona, ki pravi, da bi ob prenehanju službe v Slovenski vojski bivši vojak ali častnik ob zaposlitvi drugje v državni upravi s seboj prenesel plačne razrede in s tem tudi višino plače, ki jo sicer novemu delodajalcu prispeva MORS. Po mnenju nekaterih članov komisije je to glede na Zakon o javnih uslužbencih problematično. Zato je po mnenju komisije odgovor na opozorilo o neenakosti bistven za ubranitev predlagane rešitve in vzpostavitev razlike do ostalih javnih uslužbencev. Problem bi bilo veliko lažje rešiti, če vojaki ne bi bili del enotnega plačnega sistema javnih uslužbencev.

Na komisiji smo pozdravili tudi reševanje problematike pogodbenih rezervistov in uvajanja možnosti krajšega temeljnega vojaškega usposabljanja, saj menimo, da so potrebne nove rešitve in drugačni načini pridobivanja mladih v Slovensko vojsko. Komisija je poudarila, da pozdravlja tudi vse rešitve za izboljšanje kompetence profesionalne vojske z dobro usposobljeno pogodbeno sestavo, njihovo pripravljenost pa je treba tudi primerno stimulirati, bodisi finančno bodisi s pridobivanjem novih znanj in drugih možnosti.

V okviru svojega dela komisija vsako leto obravnava tudi poročilo Policije o tem in ob tem se vedno znova izpostavljajo težave Policije s pomanjkanjem kadra. Policija je pokazala interes, da bi zaposlila večje število vojakov po 45. letu, ko jim preneha služenje v Slovenski vojski, vendar je bilo v zadnjem času ugotovljeno, da večjega zanimanja ni. Komisijo je zanimalo, kje so razlogi majhnega zanimanja za zaposlitev v Policiji in kje bivši vojaki sicer najdejo zaposlitev. Žal je dejstvo, da pri sedanji ureditvi večjega zanimanja ni, ker bivši vojaki nimajo priznanih plačnih razredov in se jim neupravičeno zniža osebni dohodek, zato iščejo druge rešitve, želijo biti prekvalificirani vojaški uslužbenci ali iščejo rešitve v zasebnem sektorju.

Vse omenjeno torej kaže, da je treba poiskati ustrezne zakonodajne spremembe za ureditev položaja vojakov v Slovenski vojski. Zato še enkrat poudarjam, torej komisija je glede na dileme, ki so že bile predčasno odprte, predlog zakona v celoti podprla.

Hvala.