Govor

Ignacija Fridl Jarc

Predsedujoča, hvala za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! S predlogom rebalansa proračuna Ministrstva za kulturo za leto 2020 se sredstva za kulturo glede na sprejeti proračun v globalu zmanjšujejo za 8,3 milijona evrov. Sprejeti proračun je znašal 197 milijonov 802 tisoč 229 evrov in rebalans proračuna naj bi po predlogu obsegal 189 milijonov 479 tisoč 221 evrov. Vendar so tui potrebna absolutno dodatna vsebinska pojasnila. V okviru tega globala se integralna sredstva v predlogu rebalansa proračuna za leto 2020 glede na sprejeti proračun zmanjšujejo za 2,4 milijona evrov in znašajo 173,4 milijona evrov. Evropska sredstva s slovensko udeležbo se glede na sprejeti proračun za leto 2020 zmanjšujejo za 5,4 milijona evrov in znašajo 15,4 milijona evrov. Vendar je treba integralna sredstva, ki naj bi se zmanjševala, dodatno pojasniti, namreč zaradi prenosa nalog službe za državne proslave na generalni sekretariat Vlade Republike Slovenije in protokol se je 454 tisoč 596 evrov preneslo in se je ta proračunska postavka zmanjšala zaradi prenosa v okviru proračuna ministrstva za kulturo. V tem smislu se integralna sredstva v globalu dejansko znižujejo za 1,9 milijona evrov. To zniževanje je posledica dejstva, da smo v izrednih razmerah zaradi epidemije COVID, 14. 3. 2020 začasno zadržali izvrševanje proračuna, to pomeni, da od meseca marca ni bilo več dovoljeno prevzemanje novih obveznosti. Poleg tega je bil sočasno sprejet tudi ukrep proporcionalnega zmanjšanja pravic porabe po neposrednih proračunskih porabnikih, kar pomeni, da smo morali takrat prerazporediti 10,9 milijona evrov razpoložljivih sredstev. Od aprila dalje so bili ustavljeni javni razpisi in postopki javnih naročil. Zaradi tega se ni bilo mogoče realizirati, torej iz vseh teh razlogov ni bilo mogoče realizirati vseh načrtovanih aktivnosti. Predvsem na področju investicij in investicijskega vzdrževanja, delno pa tudi na področju programov, zlasti tam kjer se programi niso izvedli in to predvsem na mednarodni ravni ali pa v okviru ljubiteljske kulture, ker ni bilo tedna ljubiteljske kulture in je potekal samo v virtualni različici.

Dodatno bomo pojasnili še obrazložitev sredstev za kohezijsko politiko. Del proračuna Ministrstva za kulturo predstavljajo tudi tako imenovana evropska sredstva oziroma sredstva evropske kohezijske politike. V programskem obdobju 2014-2020 je bilo Ministrstvo za kulturo do sedaj deležno skoraj 64,3 milijona evrov za naslednja prednostna področja: krepitev raziskav, tehnološkega razvoja in inovacij, izboljšanje dostopa do IKT ter njihove uporabe in kakovosti, izboljšanje konkurenčnosti MSP, podpora prehodu na nizkoogljično gospodarstvo v vseh sektorjih, varovanje in ohranjanje okolje, ter spodbujanje energetske učinkovitosti, spodbujanje zaposlovanja in mobilnosti delovne sile, spodbujanje socialnega vključevanja in boja proti revščini, vlaganje v spretnosti, izobraževanje ter vseživljenjsko učenje.

Glavnino sredstev, ki se zgolj in samo prenašajo, torej, prenaša se pravica porabe v leto 2021, ne pa… ker se ne bodo počrpala v letu 2020, se nanašajo na projekt prednostne naložbe, razvoj slovenščine v digitalnem okolju. Sredstva ostajajo neokrnjena, vendar so iz leta 2020 prestavljena na naslednje proračunsko leto, ko se predvideva, da bo s sklenitvijo pogodbe podana osnova za črpanje evropskih kohezijskih sredstev.

Naslednji projekt je spodbujanje kreativnih, kulturnih industrij. Seveda je bil del tega, predvidenega, že realizirano in tudi črpano, del pa ne, zaradi tega, ker je prišlo do zamika dinamike investicijskega cikla in šibkejšega črpanja predvidenih sredstev. Prav tako gre tudi za projekt Slovenija, osrednja gostja mednarodnega knjižnega sejma v Frankfurtu in povezovanje turistične ponudbe s kulturnimi vsebinami, ter razvoj in uveljavitev novih produktov na področju kulturnega turizma, blagovne znamke na področju knjige, kjer sredstva prav tako kot za vse prej navedeno, ostajajo v celoti neokrnjena, vendar so iz leta 2020 prestavljena v naslednja proračunska leta.

Dejstvo je, da je bil Frankfurt – kot veste – projekt Frankfurt, Slovenija častna gostja na knjižnem sejmu v Frankfurtu, v soglasju z vsemi predhodnicami in naslednicami državami, kjer bi mu morale biti, prav tako v projektu častnega gostovanja v Frankfurtu, dogovorjeno prestavljen iz leta 2022, na 2023. Zato bo tudi večina črpanj prestavljeno v leto 2021 in 2022. Projekt, pri katerem je prav tako prišlo do prenosa pravic porabe v naslednje proračunsko leto, je projekt Drava, obnova in oživljanje gradu Borl in Krka, ter dvor pri Žužemberku, kjer se izkazuje zamik pri izvedbi zaradi dolgotrajnih postopkov oziroma zapletov pri pripravi dokumentacije.

V kolikor bi se v naslednjih mesecih izkazalo, da bo potreba oziroma zahtevkov za izplačilo več, kot je razpoložljivih sredstev na proračunskih postavkah evropskih kohezijskih sredstev Ministrstva za kulturo, se bomo poslužili ureditev v 1. členu Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2020 in 2021, ki omogoča izplačevanje sredstev preko razpoložljivih sredstev, s soglasjem Vlade Republike Slovenije. Torej to pomeni, da se celotna kohezijska sredstva, zaradi katerih se zmanjšuje proračun Ministrstva za kulturo v letu 2020, dejansko ne jemljejo kulturi, ampak se samo prenašajo v naslednja proračunska leta.

Kar zadeva integralna sredstva, prav tako bi želela v okviru kohezije poudariti, da smo uspeli izpeljati razpise za štipendije, kljub temu, da ne vemo, kako bodo štipendije, štipendiranje nekaterih v tujini v prihodnosti potekalo, tako da, pri socialnem vključevanju in podobnih projektih, ni prišlo do nikakršnega prenosa kohezijskih sredstev in pravic porabe v prihodnje proračunsko leto.

Kar zadeva integralna sredstva, v okviru proračuna Ministrstva za kulturo, za leto 2020, bi želeli poudariti, da trenutno smo poskrbeli za to, da javni zavodi v celoti ohranjajo sredstva, ki so bila predvidena kljub temu, da se kot vemo, določen program v mesecu ali celo dveh mesecih in pol ni izvajal. S tem poskušamo zagotoviti finančno stabilnost javnih zavodov in prejeli smo pa tudi njihovo polletna poročila, ki so bila prispela do konca avgusta in ta poročila intenzivno proučujemo, prav tako spremljamo stanje v javnih zavodih in smo z njimi neposredno tudi v navezi, kar zadeva zahtevno pridobivanje potrdil s strani NIJZ, torej Ministrstvo za kulturo si prizadeva tako, da bodo vsi ti postopki, ki jim jemljejo tako finančno dodatna sredstva kot tudi čas, primerno skrajšali. Prav tako se zavzemamo za to, da bi ansambli imeli brezplačno testiranje in poskušamo ta predlog tudi še uskladiti čim prej. Kot sem poudarila, je za enkrat za neposredno delovanje na področju integralnih sredstev, v okviru integralnih sredstev, prišlo do krčenja predvsem v tistih segmentih kjer se program ni mogel izvesti, torej recimo na razpisih za mednarodno udeležbo na področju ljubiteljske kulture, med tem, ko bodo predvideni razpisi izpeljani v celoti in v prvotni zastavljeni višini. Toliko morda za enkrat, na vsa vprašanja pa bomo z veseljem odgovorili v nadaljevanju.

Hvala lepa.