Govor

Peter Požun

Hvala, gospa predsednica, za besedo, spoštovane poslanke, poslanci, zagovornik načela enakosti.

Državni svet poročilo zagovornika ocenjuje kot pregledno in informativno, ugotavlja tudi, da zagovornik postaja čedalje bolj prepoznaven organ in da je tudi iz poročila jasno razviden njegov napredek skozi leta. Posebno pohvalo smo izrekli dodatku k poročilu, kazalu vključenih pojmov iz poročila, ki omogoča hiter vpogled v posamezne segmente poročila, ter pohvalo posebni zloženki, ki jo je pripravil zagovornik na temo diskriminacije zaradi nosečnosti in starševstva in je na voljo vsem staršem v zdravstvenih ustanovah.

Državni svet ugotavlja, da je poročilo zagovornika bistveno obsežnejše, kot v preteklih letih, kar po pojasnilu zagovornika jasno kaže tako na rast obsega njegovega dela na splošno, kot tudi na kadrovske okrepitve, ki so jih lahko izvedli.

O morebitnih področjih, ki izstopajo po številu potrjenih primerov diskriminacije Državni svet na podlagi pojasnila ugotavlja, da je težko sklepati o dejanskem obsegu diskriminacije na posameznem področju zgolj na podlagi števila obravnavanih primerov, saj lahko posamezna področja, kjer je diskriminacija prisotna v večji meri, ostajajo v ozadju, ker so tisti, ki so v njihovem okviru deležni diskriminacije morebiti manj aktivni pri zagovarjanju svojih pravic oziroma se ne želijo izpostavljati. Ob tem je Državni svet že večkrat v preteklosti opozoril na diskriminacijo, ki so je deležne zlasti mlade ženske, ki se odločijo za materinstvo, tako z vidika varnosti zaposlitve, kot možnosti napredovanja v službi.

Posebno pozornost smo namenili tudi prikriti diskriminaciji v povezavi z otroki iz Romske skupnosti, ki so v procesu izobraževanja pogosto diskriminirani z več plati. Po eni strani se jim precej v rigidno zastavljenem javnem šolskem sistemu ne omogoča razvijati nekaterih sposobnosti, ki so pri njih bolj izražene, medtem ko jim po drugi strani omogoča napredovanje v višje razrede brez zahtev po doseganju sicer veljavnih minimalnih standardov na posamezni stopnji izobraževanja ali pa se jih vključuje v programe za otroke s posebnimi potrebami zgolj zaradi njihovega socialnega položaja. S tem se jih na dolgi rok avtomatično postavlja v slabši izhodiščni položaj, saj se jih ne spodbuja k doseganju visoke ravni znanja, ki bi jim v življenju pomagala napredovati v skladu z njihovimi realnimi sposobnostmi.

Državni svet je bil seznanjen tudi z opozorili zagovornika glede neprimernih podlag za njegovo financiranje, ki je odvisno od trenutnih odločitev Ministrstva za finance o možni višini porabljenih, sicer s proračunom dobljenih sredstev. In glede na to, da gre za samostojen organ, ki naj bi deloval čim bolj neodvisno od države, bi se po mnenju Državnega sveta moralo zagovorniku zagotoviti tudi neodvisen vir financiranja. Hvala.