Govor

Bojan Režun

Popravljam, Režun, ne Požun. Hvala lepa, predsedujoči. Lepo pozdravljeni!

Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj podpira predlog zakona o vzpostavitvi sistema cestninjenja za časovno uporabo cestninskih cest, elektronske vinjete za osebna vozila. Po našem mnenju je ta predlog v duhu digitalizacije družbe in predstavlja tehnološko sodobnejši in za uporabnike cestninskih cest prijaznejši način plačevanja cestnine. Komisija pri tem pozdravlja predlagan koncept veljavnosti letne vinjete, ki ni več vezana na koledarsko leto, ampak bo veljala 365 dni od dneva njenega nakupa oziroma od dneva, kot bi ga določil cestninski zavezanec. Prav tako smo v komisiji pozitivno ocenili širšo dostopno e-vinjet, ki jih bo moč kupiti ne samo na prodajnih mestih, ampak tudi preko mobilne ali spletne aplikacije.

V razpravi so člani komisije postavili nekaj vprašanj glede delovanja sistemskih elektronskih vinjet. Med drugim smo se spraševali, ali bo ocenjen izpad prihodkov Dars iz naslova cestnin zaradi ukrepov, vezanih na koronavirus, vplival na načrtovane investicije Dars. Na vprašanja so predstavniki Ministrstva za infrastrukturo in Darsa podali ustrezna pojasnila, ki so predstavljena v našem pisnem mnenju.

V zvezi z nadzorom plačevanja cestnine je komisija menila, da je prav, da se izvaja dosleden nadzor pri tujih uporabnikih slovenskega cestninskega omrežja, ki pogosto prihajajo iz sosednjih držav in so seznanjeni s konceptom prodaje vinjet. Obenem ocenjuje, da bi kazalo v okviru nadzora upoštevati tudi posebne okoliščine tujcev, ki prihajajo iz bolj oddaljenih krajev in prvič prestopajo slovensko mejo ter zato spregledajo prodajno mesto takoj za mejo. V takih primerih bi morali pri cestninskem nadzoru zgolj zaračunavati cestnino in uporabnikov ne oglobiti.

Ob obravnavi predloga zakona so nekateri člani komisije opozorili, da imamo v drugih evropskih državah v primeru mest ob plačljivih avtocestah dodatne vzporedne ceste, ki so namenjene lokalnemu prebivalstvu in razbremenjene tranzitnega tovornega prometa. Z vidika izboljšanja življenjskih razmer lokalnega prebivalstva ter razbremenitve lokalnih in regionalnih cest je bila zato dana pobuda, da se opredelijo izjeme oziroma izvzamejo določeni odseki iz cestninskih cest, na primer, ljubljanski avtocestni obroč, hitra cesta med italijansko mejo od Vogrskega z izhodom Nova Gorica, odsek med priključkom vzhod in zahod Sežane. To bi bilo tudi v duhu evropsko primerljivih sistemov cestninjenja cest. Tovrstne izjeme bi bile na obmejnih območjih tudi v korist turizma, še posebej to velja za Goriško, ki je turistično in gospodarsko odvisna od italijanskih gostov.

Hvala lepa.