Govor

Bojan Režun

Hvala lepa, gospa predsednica. Gospa ministrica, spoštovane poslanke, poslanci, dragi gosti.

Komisija Državnega sveta za kulturo, znanost, šolstvo in šport je na 28. seji 18. novembra 2020 obravnaval predlog Zakona o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, ki ga je predložila Vlada Republike Slovenije.

Komisija je predlog zakona podprla, saj zakon vzpostavlja mrežo strokovnih centrov, ki bodo sami ali v sodelovanju z drugimi strokovnimi centri nudili celovito pomoč otrokom in mladostnikom s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami. Zakon tako sistemsko ureja delovanje vzgojnih zavodov, ki bodo odslej delovali kot strokovni centri in bodo s strokovnimi timi lahko zagovorili strokovno celovito in individualno obravnavo otrok oziroma mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami ter posledično ohranitev njihovega bivanja oziroma vrnitve v njihovo prvotno družinsko in šolsko okolje.

Komisija se je seznanila s stališčem Varuha človekovih pravic in priporočil Zagovornika načela enakosti. Komisija se je seznanila tudi z opozorili Mestne občine Ljubljana v imenu ljubljanskih šol, ki se srečujejo z omenjeno problematiko in pričakujejo, da bodo zakoni in nove sistemske opredelitve uresničljive tudi v praksi. Predvsem so izpostavili učinkovitost in hitrost postopkov, ki naj bi jih v zakonu opredeljeni strokovni team predlagal pri usmerjanju teh otrok in mladostnikov bodisi preko centrov za zgodnjo obravnavo bodisi centrov za socialno delo. Pomembno je, da so ti otroci deležni takojšnje pomoči, prav tako pa tudi ostali učenci in njihovi učitelji soočeni z nemočjo trenutnega sistema. Pri ukrepi pomoči oziroma preusmerjanju teh učencev je pomembna vloga staršev oziroma njihovega soglasja, pri čemer bi bilo starše nujno čim bolj vključiti v sodelovanje z institucijami, ki so vključene v obravnavo oziroma pomoč njihovim otrokom z različnimi individualnimi oblikami te pomoči. Med drugim bi veljalo razmisliti o tem, da bi bil tak učenec še naprej vpisan v matično šolo in bi bil namesto preusmeritve v centre vključen samo v dnevne centre. S tem bi preprečili stigmatizacijo teh otrok, saj bi jih kljub vsemu izobraževanje zaključili z veljavnim osnovnošolskim spričevalom.

V razpravi so člani komisije podprli prizadevanje ministrstva za sistemsko rešitev problematike in izpostavili, da tudi na srednjih šolah še potekajo projekti individualne izobraževalne obravnave mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami, saj na ta način lahko zaključijo šolanje. Komisija je podprla namen zakona, da s pomočjo na novo opredeljenih strokovnih centrov in določenih strokovnih teamov otroci in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami ostanejo v izobraževalnem sistemu. S tem bi se jim zagotovilo celovito in individualno strokovno obravnavo oziroma pomoč. Preimenovanje zavodov v strokovne centre, pri čemer je bila v komisiji izpostavljena pojmovna ustreznost, pa dejansko pomeni nadgradnja strokovne organizacije dela na tem področju. Za učinkovito in kakovostno uresničitev zastavljenih ciljev oziroma vsebine zakona bo pristojno ministrstvo pripravilo tudi ustrezne spremembe normativov in standardov.

Hvala lepa.