Govor

Mojca Pirnat

Hvala lepa za besedo. Lep pozdrav vsem skupaj tudi z moje strani.

Naj uvodoma poudarim, da bo struktura javno finančnih prihodkov in odhodkov celovito predstavljena na seji matičnega odbora za finance. Zato bi vam želela na kratko predstaviti samo ključne okvirje, v katerih sta bila pripravljena predlog sprememb proračuna za leto 2021 in predlog proračuna za leto 2022 ter višine oziroma večje spremembe obeh predlogov glede na rebalans proračuna za leto 2020 in sprejeti proračun za leto 2021.

Oba predloga proračuna predstavljata odziv in ukrepanje na zaostrene razmere, ki zaznamujejo leto 2020, hkrati pa sta usmerjena naprej v okrevanje in krepitev odpornosti gospodarstva, ob hkratni skrbi za blaginjo posameznika. Makroekonomske napovedi, ki jih je pripravil urad za makroekonomske analize in razvoj kažejo, da bi po 6,7 % padcu gospodarske aktivnosti v letu 2020 lahko v letu 2021 dosegli 5,1 % rast bruto domačega proizvoda, ter 3,7 % rast bruto domačega proizvoda v letu 2022.

Na tej podlagi se ocenjuje tudi postopno naraščanje prihodkov proračuna, tako da se bo proračunski primanjkljaj v prihodnjih letih zmanjševal. Naj spomnim, da je z rebalansom državnega proračuna za leto 2020 primanjkljaj načrtovan v višini 4,2 milijarde evrov, oziroma 9,3 odstotka bruto domačega proizvoda. V letu 2021 pa je predviden v obsegu 2,7 milijarde evrov ali 5,6 odstotka bruto domačega proizvoda in v letu 2022 v višini 1,6 milijarde evrov oziroma 3,1 odstotka bruto domačega proizvoda. V predlogu sprememb proračuna za leto 2021 se načrtujejo prihodki v višini 10,7 milijarde evrov in so v primerjavi z rebalansom za leto 2020 višji za slabih 17 odstotkov in za 3,5 odstotkov nižji od sprejetega proračuna za leto 2021.

Največji delež ocenjenih prihodkov predstavlja davek na dodano vrednost. Sprejeta sredstva iz proračuna Evropske unije, trošarina, dohodnina ter davek o dohodku o pravnih oseb. Odhodki pa so načrtovani v skupni višini 13,5 milijarde evrov, kar je primerljivo z obsegom odhodkov rebalansov proračuna za leto 2020 in dobre 3 milijarde več kot v sprejetem proračunu za leto 2021. Največji porast odhodkov se načrtuje na politiki zdravstveno varstvo, promet in prometna infrastruktura, varovanje okolja in okoljska infrastrukturo ter podjetništvo in konkurenčnost. Povečujejo se pa tudi sredstva za znanost, informacijsko družbo ter za energetsko učinkovitost.

V predlogu proračuna za leto 2022 bodo prihodki glede na spremembe proračuna 2021 še nekoliko višji. In sicer so načrtovani v višini 11 milijard evrov ali dobrih 280 milijonov evrov več. Odhodki pa so načrtovani v višini 12,6 milijard evrov, kar je 870 milijonov manj kot v letu 2021. Za financiranje načrtovanega primanjkljaja iz bilance prihodkov in odhodkov, računa finančnih terjatev in naložb, ter za odplačilo dolga, je v letu 2021 potrebna zadolžitev v višini 6,7 milijarde evrov. Ter v letu 2022 v višini 4,2 milijarde evrov.

To bi bilo na kratko iz moje strani vse. Hvala lepa.