Govor

Najlepša hvala, spoštovana gospa predsednica. Spoštovani članice, člani odbora, kolegi, kolegice iz ministrstev in spoštovani vsi vabljeni!

V sprejem predlagamo nov, že peti sveženj ukrepov, torej peti odkar smo prevzeli odgovornost za vodenje vlade v teh izjemno zahtevnih časih. Če se ozremo nazaj in pogledamo začetek ali pa obdobje od začetka korona obdobja, Covid-19 obdobja, lahko ugotovimo, da so pravzaprav spremembe edina stalnica tega obdobja. Lahko rečem tudi glede na mnenja mednarodne javnosti, pa tudi domačih strokovnjakov, da je tudi hitro in učinkovito odzivanje vlade stalnica v tem obdobju. Vlada je skušala zelo hitro in z obsežnimi kvalitetnimi svežnji ukrepov odgovoriti na razmere, zaščititi na eni strani najranljivejše skupine, na drugi strani zaščititi trg dela in delovna mesta in seveda omogočiti tudi v tistem najhujšem času epidemije, da so gospodarski subjekti preživeli z univerzalnim temeljnim dohodkom in z nadomestili za čakanje na delo doma ter kasneje še s skrajšanim delovnim časom. Torej, tudi hitro in učinkovito odzivanje Vlade na te razmere je stalnica tega obdobja. Covid-19 pa je pustil in še vedno pušča posledice na vseh področjih. Vidimo, da smo trenutno sredi drugega vala, zato je ključno, da se tudi na te posledice in na novo nastale razmere odzivamo učinkovito in pravočasno, kar nam, po naši oceni, tudi uspeva.

Tudi tokrat je naša skupna dolžnost, da zakonodajo prilagodimo ali pa celo ustvarimo pravne podlage za ukrepanje v danih družbenih razmerah. Vesel sem, da smo uspeli v kratkem intenzivnem procesu očitno pripraviti zopet dober paket, s katerim odgovarjamo na te razmere. Namreč, lahko rečem, da smo sedaj oktobra na nek način veliko bolje pripravljeni na ta izziv, ki ga virus postavlja pred vse segmente družbe. V marcu smo bili brez zaščitne opreme, virusa sploh nismo poznali, ves svet se je odzival v bistvu na popolnoma nepoznano situacijo. Sedaj, oktobra, imamo izkušnjo prvega vala, imamo dovolj zaščitne opreme, imamo tudi nekaj več podatkov o virusu, bolje smo organizirani, tudi NIJZ, vidite, zelo učinkovito spremlja in obravnava veliko večje število vseh brisov in vsega, kar je s tem povezanega, kot v prvem valu. Torej, smo se ekipno, finančno in tudi strokovno veliko bolje postavili v tem drugem valu, kot v prvem.

Tudi tokrat se sredstva namenjajo ukrepom za preprečevanje širjenja in omejevanje okužbe na Covid-19 ter na drugi strani potrebam in stiskam ljudi. In to je tudi glavna značilnost dosedanjih paketov. Ta vlada je: denar namenila tistim, ki ga potrebujejo. Torej, najbolj ranljivim skupinam prebivalcev, podjetjem, zaposlenim, za ohranitev delovnih mest. skupaj smo v tem času zaščitili že skoraj 300 tisoč delovnih mest, kar je nedvomno velik zalogaj, ampak hkrati tudi velika naložba za to, da ko bo epidemije oziroma ko se virus umiri, da lahko podjetja normalno začnejo svoje delovanje.

Dovolite, da v tem uvodnem delu še izpostavim, da smo tudi tokrat vodili intenziven dialog z vsemi zadevnimi deležniki. Tukaj mislim tudi socialni dialog, ki je bil zahteven, ampak hkrati pa menim, da tudi potreben, če samo ponazorim težo tega dialoga, so člani oziroma socialni partnerji člani pogajalske skupine za PKP-5, pravzaprav okoli 22 ur usklajevali besedilo tega paketa. Uspeli so v tem procesu uskladiti približno štiri petine členov in moram reči, da žal na koncu tega procesa na seji Ekonomsko-socialnega sveta je eden izmed socialnih partnerjev, torej en del socialnih partnerjev zapustil sejo, tako da nismo mogli sklepati in sprejeti končnih sklepov glede PKP-5, ne glede na to kar sem vam ravnokar povedal, torej ne glede na 22 ur vloženega truda, ne glede na velik odstotek usklajenih členov so se žal tako odločili. Takrat sem bi še predsednik ESS in bilo je predlagano, torej bila sta predlagana dva sklepa kot pri prejšnjih PKP paketih, nič posebnega. Torej ugotovitveni sklep, da se je ESS seznanil in drugi, da se pozove Vlado, da v čim večji meri upošteva te dogovorjene ali pa tripartitno usklajene člene. Žal se je potem odvilo tako kot sem rekel, ampak ne glede na to sem jaz za ta vloženi trud in čas v socialnem dialogu izjemno hvaležen in se zahvaljujem vsem socialnim partnerjem, predvsem pa tudi vsem tistim, ki ste to pogajalsko skupino vodili in sodelovali v njej, kajti to je nepredstavljiv napor, ki je tudi izjemen v zgodovini Slovenije.

Dovolite, da na kratko povzamem nekatere ukrepe iz tega paketa zakonov. In sicer, je sestavljen iz več področij. Nosilni ukrepi so zaščitni ukrepi za trg dela in gospodarstvo. Odločili smo se, da glede na razmere in glede na to, da nekatera podjetja niso mogla niti delno zagnati svoje dejavnosti, da podaljšamo možnost subvencioniranja čakanja na delo na domu. In sicer, do konca leta 2020, z možnostjo, da v kolikor bi to bilo potrebno še s sklepom Vlade to naprej podaljšamo. In sicer, vstopni pogoj za koriščenje tega ukrepa bo upad prihodkov za vsaj 20 % glede na leto 2019. Poleg tega smo se odzvali na razmere, ki so nastale zaradi pričetka novega šolskega leta. Zavedamo se, da je veliko staršev šoloobveznih otrok, predšolskih otrok in drugih skrbnikov, ki so zaradi odrejene karantene njihovemu otroku primorani ostati doma. Po sistemski zakonodaji jim je za to pripadal le 50 % nadomestilo. Zdaj s tem zakonom predlagamo, da se to nadomestilo povrne delodajalcem v višini 80 %. Nadomestilo se bo zagotovilo tudi v primeru varstva otroka s posebnimi potrebami, o amandmajih pa smo predvideli še nadomestilo za ostale skupine, ki so pod skrbništvom in rejnike. Sicer pa se nadaljuje, podaljša ukrep povračila nadomestila plače tistim, ki jim je odrejena karantena, in sicer po istem ključu kot je bilo to v PKP4 glede na to zaradi katerega razloga je karantena odrejena. Ponovno dodajamo med upravičence za ukrepe za zaščito trga dela tudi samozaposlene, in sicer uvajamo zaščito v obliki mesečnega temeljnega dohodka in povračila delnega nadomestila za čas karantene za samozaposlene, oba ukrepa bosta trajala do konca tega leta, Vlada pa ju bo lahko tudi podaljšala za obdobje največ šestih mesecev, če bomo ocenili, da razmere to zahtevajo. Višina mesečnega temeljnega dohodka v tem paketu bo 1100 evrov mesečno za mesec oktober, november in december razen za upravičence s področja kulture, ki jim Republika Slovenija že krije prispevke, za njih bo višina mesečnega temeljnega dohodka 700 evrov, saj jim že Republika Slovenija plačuje prispevke za socialno varnost. Enako velja za kmet, kmečke zavarovance. Višina nadomestila za odrejeno karanteno pa bo 250 evrov za samozaposlene. Pogoj v zakonu je sicer naveden 30 %, torej 30 % upad prihodkov upravičenca glede na leto 2019, ampak koalicija, koalicijske poslanske skupine so z amandmajem tu predlagale 20 % prag, da se to izenači s pogojem za čakanje na delo doma. Poleg ukrepov za trg dela in gospodarstvo je vsaj iz področja Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti tukaj še nekaj pomembnih ukrepov za področje socialnega varstva. Mi vemo, da moramo zaščititi naše najranljivejše pred tem virusom in ekipe v domovih za starejše in ostalih socialno varstvenih zavodih se nedvomno izjemno požrtvovalno trudijo ščititi tako uporabnike storitev kot svoje družine, sebe, svoje delovne kolektive in zaradi tega jim gremo nasproti. Ukrep dodatnega denarja za zaposlitve v socialno varstvenih zavodih 29 milijonov iz PKP4 smo sedaj nadgradili z ukrepom nagrajevanja zaposlenih v teh zavodih, in sicer uveljavil se bo dodatek za neposredno delo z uporabniki v sivih in rdečih conah, in sicer v višini 30 %, za tiste, ki bodo pa začasno prerazporejeni iz enega v drugih socialno-varstveni zavod pa dodatek v višini 20 % njihove plače. Predlagamo tudi podaljšanje in uvedbo nekaterih ukrepov, ki ohranjajo cene oskrbnin v domovih za starejše, to je izjemno pomembno spoštovana predsednica, članice in člani, da breme COVID-a ne bo padlo na ramena starejših, ki so v domovih za starejše ali pa ki so uporabniki storitev, oskrbe starejših ali pa na njihove družinske člane. Vsi vemo, da je to močno finančno breme in Vlado in Ministrstvo za delo, ki zdaj vodi že tretji od petih protikorona paketov, je vodilo to, da finančno ne smemo dodatno obremeniti niti teh domov za starejše oziroma socialno-varstvenih zavodov, ki so že v krizo vstopili finančno in kadrovsko podhranjeni, lahko rečem na kolenih, niti uporabnikov njihovih storitev, ker je cena oskrbe, veste, za marsikatero družino, svojce ali pa same uporabnike že velik finančni zalogaj. Zato predlagamo financiranje enomesečne obvezne strateške zaloge osebne varovalne opreme in sofinanciranje osebne varovalne opreme za zaposlene izvajalce na področju socialnega varstva, pa tudi kritje izpada prihodkov zaradi nezasedenih kapacitete, veste, da moramo domovi imeti nekaj kapacitet na razpolago zaradi morebitne vzpostavitve rdeče, sive cone ali pa umika v domačo oskrbo, torej, če so se svojci odločili oskrbovati v tem času svojega svojca, ki je sicer nastanjen v domu starejših doma ali pa v drugem socialno-varstvenem zavodu, se potem pokrije tudi socialno varstvenemu zavodu izpad tega prihodka. Tukaj imamo še nekaj pomembnih zaščitnih ukrepov za področje zdravstva, kot sem povedal, so danes tu z mano kolegice in kolegi iz vseh tozadevnih resorjev, torej vseh resorjev, ki so zaobjeti v tem paketu, tako da bolj konkretno bodo lahko tudi podrobno posamezni za svoje področje razložili v, tekom razprave svoje ukrepe, sicer pa izpostavim, da predlog zakona predvideva izvedbo nacionalnega razpisa za izboljšanje dostopnosti do zdravstvenih storitev. Namreč vemo, da so bile čakalne vrste pereč problem že preden je ta vlada nastopila, odgovornost še pred Covidom, Covid je žal te razmere samo še zaostril in tu skušamo na en nov način odgovoriti na to, kajti v ospredju je želja, da se pacientom, tistim, ki potrebujejo posege, storitve zdravstvene oskrbe, omogoči, da pridejo do teh storitev hitro in da dobijo kakovostno storitev, je to izhodišče in zaradi tega se predvidi ta nacionalni razpis, ki bo po našem mnenju, po naši oceni izboljšal dostopnost do zdravstvenih storitev. Tudi tu se predlaga enkratno pokritje stroškov za vzpostavitev enomesečne strateške zaloge osebne varovalne opreme ter sofinanciranje nakupa medicinske opreme za izvajanje ukrepov preprečevanja širjenja ter za zdravljenje okužbe s COVID-19. Tudi ena novost na področju zdravstva, jo bi omenil, in sicer odsotnost z dela zaradi bolezni, po domače povedano bolniška odsotnost, bo možna brez potrdila osebnega zdravnika do 3 dni, s tem bomo tudi razbremenili primarno zdravstvo, ki v teh dneh tudi opravlja, bi rekel, enormno, enormno, oziroma je, je pod enormnim naporom, stresom in pritiskom zaradi razmer. Poenostavljamo tudi postopek izdaje karantenske odločbe, podrobneje urejamo institut karantene na domu ter uvajamo, predlagamo ukrepe za učinkovitejše zagotavljanje vladnih ukrepov za omejevanje in preprečevanje širjenja COVID-19. Tukaj je še nekaj ukrepov s področja vzgoje in izobraževanja, nanašajo se na finansiranje zaščitne opreme, oprostitev plačila za vrtec v primeru odrejene karantene, ureditev, torej pravna podlaga za vzgojno izobraževalno delo na daljavo, pa še ena pomembna stvar, ki sicer spada bolj pod področje zdravja in sicer vzpostavljamo podlago za finansiranje prostovoljnega cepljenja proti sezonski gripi za vse državljane in državljanke Republike Slovenije.

Tako, spoštovana gospa predsednica, članice, člani, kolegice, kolegi, vabljeni, skušal sem nekako jedrnato, strukturirano iti skozi ta 5. protikorona paket, glede na stanje oziroma število okuženih s COVID-19, kot imamo sedaj, ter glede na to, da so se nekateri ukrepi že iztekli, je ta protikorona paket izjemno nujen, ocenjujemo, da je to paket, ki bi pravzaprav že s 1. oktobrom ali pa še prej, nekateri ukrepi morali veljati, zato se vam že vnaprej zahvaljujem za plodovito in konstruktivno debato in seveda za vašo podporo vsem tem zaščitnim ukrepom, ki so na mizi pred vami, hvala lepa v tem uvodnem delu.