Govor

Nik Prebil

Spoštovani predsednik odbora, minister, ekipe, kolegice in kolegi poslanci, lep pozdrav vsem.

V opozicijskih strankah LMŠ, Levica, SD in pa SAB smo vložili zahtevo za sklic izredne seje Državnega zbora Republike Slovenije zaradi številnih kadrovskih menjav v Vladi Janeza Janše, ki je v kriznih časih, v časih epidemije in pa zdravstveni krizi, ki smo ji priča, raje poskrbela za svoj privržen kader, kot pa da bi poskrbela za državljanke in državljane naše države.

Zaradi tega se seja tokrat začenja na matičnem delovnem telesu, ki ga je predsednik določil, in to je Odbor za notranje zadeve. Danes tako opažamo visoko rast okuženih oseb s covid-19, delovanje zdravstva je na robu svojih zmogljivosti, popolna zmeda pri izvajanju vsakodnevnih ukrepov, ki se pravzaprav spreminjajo na dnevni ravni in so iz dneva v dan celo kontradiktorni eden drugemu, in popolnoma neprimerno komunikacijo vladnih predstavnikov. Danes smo v drugem valu in drugič je razglašena epidemija v naši država. Vlada pravi, da se virus širi hitro in pa, da ni časa za nič drugega kot za boj proti epidemiji. S tem se načeloma lahko strinjam. A kaj ko ta ista Vlada in ti isti ljudje govorijo eno, delajo pa nekaj povsem drugega.

In neverjetno je, da je ob vsem tem dovolj časa za kadrovske menjave najbolj ključnih mest za delovanje države, tako v državnih kot gospodarskih institucijah. Nikakor pa ni dovolj časa za vzpostavitev sistema za boj proti epidemiji, ni časa za zagotovitev dovolj velikega števila postelj v bolnišnicah, ni časa za normalno sporočanje stanja ljudem, ni časa za nakup ustrezne medicinske opreme in še kaj drugega, je pa čas za nastavljanje poslušnih in ubogljivih kadrov. In zato ima Vlada Janeza Janše očitno več kot dovolj časa, dovolj časa za preurejanje družbenih norm pravzaprav.

In Janez Janša tudi v tretje ni izgubljal časa, vsaj ne s kadrovanjem. Celo več, ni izgubljal niti minute. In za vsebinsko delovanje pravzaprav ne bi niti potreboval nikakršnih koalicijskih partnerjev, ampak zgolj njihove glasove, saj Vlada pravzaprav sam kot neka samostojna enota. In koalicijo sestavlja zgolj ena dominantna stranka, ostali pa prestrašeno kimajo in kalkulirajo, kako se bo izšlo. S tem pa Janez Janša in njegova Vlada izvaja niti ne toliko koalicijske pogodbe kot zgolj svoj napisan in nenapisan politični program. Po ključnih državnih inštitucijah je tako udaril, takoj po tistem, ko je zaprisegel za predsednika 14. Vlade Republike Slovenije.

Pa poglejmo. Najprej se je lotil kadrovanja oziroma pohoda na varnostne in obveščevalne službe. Zdaj, generalno direktorico policije gospo Tatjano Bobnar je Vlada zamenjala na prvi seji in na njeno mesto imenovala v. d. direktorja, gospoda Antona Travnerja, znanega po klicu na Zavod Republike Slovenije za blagovne rezerve, češ da v zadevi nabave zaščitne opreme zgolj preverja, ali obstajajo kakšni sumi za ukrepanje policije. No, ta gospod je odstopil istega dne kot minister Aleš Hojs, torej 30. 6., vendar on je to dejansko storil. Nasledil ga je Andrej Jurič, ki je danes znan po vplivanju na NPU. Torej z odreditvijo nezakonitih revizij in pa nadzorom nad preiskovalci tudi z neustreznim pogledom v varovanje in obdelavo tajnih podatkov. In če pogledamo naprej, kako so se menjavale zadeve v obveščevalni službi. Recimo generalni direktor Obveščevalne varnostne službe Mors in načelnica generalštaba, to sicer ni nič neobičajnega, vemo vsi, da te menjave se zgodijo v vsaki Vladi, a vendar s pomembnimi razlikami. Direktor OVS je tako postal Andrej Osolnik, mi vsi vemo, da je to kader stranke SDS, in glede na to, da je 15. 8. prosil za razrešitev, vam v bistvu ne zaupajo niti lastni kadri več, kakor je očitno. Za v. d. direktorja se je nato imenovala Jaroša Britovška, ki pa naj bi bil blizu stranki NSi. Vlada je stekla tudi na vrhu Sove, tja je seveda prišel nekdo, ki te, če lahko tako rečem, branže do tedaj ni poznal. Gre torej za zvestega človeka, ki je blizu predvsem stranki SDS in pa predsedniku vlade.

No, in to nas pripelje do tistih perečih menjav v naši državi, kamor sodita kriminalistična policija in pa NPU. Zdaj, Boštjan Lindav, direktor, bivši direktor Urada kriminalistične policije, je bil operativno pristojen za preiskavo financiranja SDS in je stal ob direktorici, takratni, policije, Tatjani Bobnar, ko je ta zavrnila nezakonit nadzor KNOVS-a, ki ga je takrat vodil Žan Mahnič, danes državni sekretar za nacionalno varnost. In torej ta ista policija, ki jo minister Hojs na prireditvah hvali, ne, na Twitterju pa jo graja, ta ista policija je jasno povedala, da stoji za bivšim direktorjem, ki ima bogate operativne in pa vodstvene izkušnje, in da so kriminalistični policisti pod njegovim vodstvom v zadnjih letih zabeležili številne izjemen uspehe, ki so bili pravzaprav tudi mejnik v zgodovini kriminalističnega preiskovanja. A to seveda te vlade ne zanima. Razlog je verjetno bolj goreč. Ustaviti torej to, kar se preiskuje zoper njih.

No, in tukaj preidemo na pogosto in pravzaprav največkrat omenjen urad dandanes, Nacionalni preiskovalni urad. Urad, ki bi v prvi vrsti moral biti samostojen, strokoven in pa neodvisen od politike. In to očitno moti to celotno vlado, najbolj pa ljudi iz vrst SDS-a. In NPU, ne, od 24. aprila dalje vodi predkazenski postopek o zadevi nakupi zaščitne opreme. In verjetno ni naključje, da se Darko Muženič je pač moral posloviti s svojega položaja kljub javnemu protestu zaposlenih na NPU, kar se je zgodilo prvič v zgodovini. Nasledil ga je Igor Lamberger, ki je ob hišnih preiskavah tudi v zadevi nakupi zaščitne opreme, med drugim na MGRT pri ministru Počivalšku, ne, vemo, kdaj se je to zgodilo, na dan, ko je Travnar odstopil, pa nepreklicno preklicno odstopil spoštovani gospod minister, preiskovalce NPU-ja vzel v bran.

No, in tudi zato verjetno se je moral potem 29. 7. umakniti Urošu Lepoši, ki pa je v manj kot dveh tednih že prejel prvo navodilo direktorja policije, naj odredi torej tako imenovano nezakonito revizijo nekaterih odmevnih primerov, nato vsega nekaj dni pozneje še drugo navodilo, nadzor nad preiskovalci NPU oziroma nad njihovim ravnanjem s tajnimi podatki. Lepoša je tako odstopil iz osebnih razlogov, neuradno se seveda govori, da je to storil zaradi pritiskov iz vrha policije in pa domnevno tudi vlade, ker ni želel tega storiti. No, in zamenja ga Petra Grah Lazar, izbranka predsednika vlade direktno. Ne, ministra Hojsa sem pretekli ponedeljek na seji Državnega zbora spraševal, kaj meni o pogojih v razpisu za to mesto, ki so bili več kot očitno za nekoga prilagojeni. Zgolj sedem let izkušenj, niti ne vodstvenih, brez načrtov razvoja, brez kakršnih koli kompetenc in tako dalje. Pač minister ni imel mnenja, res škoda, no, v bistvu se je tudi v določeni zadevi izgovoril na direktorja policije, tako da me res zanima, kakšen bo odziv danes. No, in sledil je preobrat. Sodba upravnega sodišča. Darko Muženič je bil razrešen nezakonito. Tako da prosim tukaj danes odgovor, kaj je sedaj s tem.

No, in ob tej zgodbi vsem pridemo na drugo točko javne, javnega servisa, tistega javnega servisa, katerega, kateri pravzaprav to vlado izrazito moti. To je odkrit javni napad na Javno radiotelevizijo in seveda tudi druge medije. In samo tiste ne, ki so pač v lasti stranke SDS, tisti so super. In takšen napad je enostavno res presegel meje dobrega okusa. Za vlado Janeza Janše pač ni dobro nič, razen ona sama. In vlada je izvedla, vsi vemo, predčasno razrešitev treh od štirih nadzornikov, tudi to zamenjavo je ustavilo upravno sodišče, seveda zaradi kakšnih razlogov, zato ker se nastavlja tiste svoje, tiste poslušne in tiste zveste, kaj pa bi bilo to drugega. In ni vlada skušala predčasno razrešiti le treh nadzornikov, katerih imenovanje sicer je v njeni pristojnosti, pač pa je hotela zamenjati tudi dva nadzornika od petih, ki jih imenuje Državni zbor. In ni uspelo, med drugim tudi zato, ker je tudi Zakonodajno-pravna služba tega Državnega zbora opozorila, enako kot opozicija, in to nedvoumno, da gre za, s takšnim imenovanjem, za hudo kršitev Ustave in zatorej nezakonito zadevo. In tudi v tem primeru pravzaprav ni bilo nikakršnih razlogov za razrešitev oziroma za menjavo, kar bi morala biti nezdružljivost ali odstop. Seveda je tu še rušenje direktorja RTV-ja preko članov programskega odbora iz kvote stranke SDS.

In zelo podobno, vidite, se dogaja tudi v Slovenski tiskovni agenciji. Torej, tisti ključni agenciji, ki kot prva zbira informacije, ki jih potem mediji tudi povzemajo in sporočajo javnosti. Vlada je torej manjkajočega petega nadzornika STA predlagala Radovana Cerjaka, ki ga je ta Državni zbor ob podpori koalicijskih glasov, opozicija je bila tukaj ostro proti, potrdil. In, spoštovani, gre za eno najbolj spornih imenovanj v medijskem prostoru. Gospod ni izpolnjeval niti razpisanih pogojev, očitno mu manjka višek strokovnosti, je v konfliktu interesov, ne ustreza pričakovanim etičnim merilom, javno izraža nestrpnost do manjšin in drugih skupnosti, ki jih ne prenaša, in s tem kaže podcenjujoč odnos do človekovih pravic. Preprosto je to sramota in ne samo za tiste, ki ste to potrdili, ampak za celotno Slovenijo.

In kaj je cilj vsega tega? Cilj vsega tega je pravzaprav prevzeti nadzor nad sistemi in podsistemi, torej nad celotno družbo. Torej, vzvod, s katerim se ta cilj najprej doseže, je seveda sovražni prevzem medijev. In zato želi utišati kritike, ukalupiti neko poročanje. Saj sami vidite, kako vsak dan dobimo kakšen tvit, kako je poročanje nekoga neprimerno, in težnja torej predvsem temu, da se prevzame nadzor nad informacijami, in še huje, nad njihovo interpretacijo.

In potem pridemo na ta tretji del, meni zelo ljubi, Nacionalni inštitut za javno zdravje. 17. marca, torej zelo hitro po imenovanju vlade, je vlada razrešila članico Sveta zavoda Tatjano Lejko Zupanc in na njeno mesto imenovala Matejo Lesar, torej kader stranke Desus. 19. 3. je Svet NIJZ razrešil dotedanjo direktorico NIJZ Nino Pirnat, epidemiologinjo, in za v. d. direktorja imenoval Ivana Eržena, prav tako epidemiologa. Ne glede na vse je bila to odločitev, ki jo je podprl strokovno izbrani kader. A seveda, ko enkrat zgrabiš prst, ti zadiši cela roka. Vlada je nato zamenjala še tri člane Sveta Nacionalnega inštituta in začelo se je ugibati, ali bo odletel tudi Eržen, ker je javno kritiziral vlado pri sprejemanju ukrepov zoper covid-19. No, in to se je tudi zgodilo, še ne teden dni kasneje, ko je konec meseca aprila Svet za ta položaj predlagal Milana Kreka in vlada je temu dala soglasje. Milan Krek je bil pred tem, vemo, vodja koprske izpostave NIJZ-a, ki ima izkušnje sicer na področju javnega zdravja, ni pa epidemiolog, kar je bilo v času epidemije pravzaprav od kandidata pričakovano. In glede na njegove nastope in pa kontradiktorne izjave, pa bi očitno to morala biti obveznost.

Vlada je posege v izredno pomembne institucije nadaljevala, pardon, na FURS-u. 31. 8. je razrešila direktorja FURS-a Petra Jenka, ki ga je zamenjala Irena Nunčič, nekdanja občinska svetnica, spet, stranke SDS. Izredno pomembna institucija, ki skrbi za celo državno področje iz vidika davčnih obveznosti. In vemo, da so glavni proračunski prihodki davki, zato je davčno izpolnjevanje obveznosti zelo pomembno. In res ne morem mimo tega, da se menja čez noč direktor, da pravzaprav on sam to izve s spletne strani vlade. A veste, FURS pač bdi nad tem, da tudi izterja davke in glede na to, da potem gospod Snežič, tako imenovani doktor davčnih utaj, kakor mu pravijo nekateri, tudi svetovalec predsednika vlade, jasno pove, da davkov, ki jih dolguje tej državi, pač ne bo plačal, to povzroča res veliko zaskrbljenost, sploh če je kader, ki vodi to strukturo, ravno iz kvote SDS-a.

In naslednja nepojmljiva menjava, pravzaprav prva taka v zgodovini Slovenije, in tudi prva taka, na katero se je glasno odzval vrh Evropske komisije, spoštovani, je menjava SURS-a, to je Statistični urad Republike Slovenije. V maju je bil razrešen Bojan Nastav, dotedanji direktor, in na njegovo mesto je bil postavljen Tomaž Smrekar. Razlog? Tudi tukaj seveda nestrokovni, bivši direktor članoma Lahovnikove skupine ni pustil mimo pravil in dovoljenj dostopati do najobčutljivejših podatkov, ki jih SURS hrani. In kar najbolj preseneča, je to, da je SURS po Zakonu o državni statistiki popolnoma neodvisen državni organ, še enkrat, to so neodvisni državni organi, prav tako je po Kodeksu ravnanja evropske statistike neodvisen organ in politika res tu nima kaj iskati. SURS namreč razpolaga z ogromnim številom podatkov, dostopa do vseh administrativnih baz in do najbolj občutljivih podatkov oseb in podjetij, v bistvu dostopa celo do več podatkov kot SOVA. In da se potem na ta položaj nastavi nekoga, ki bo vladi pomikal in ji pač izročil podatke, do katerih ni upravičena, in nenazadnje je zaskrbljujoča izjava tega novega direktorja, ki pravi, da je njegova prioriteta spremljanje učinkov sprejetih korona zakonov in da tristo ljudi na SURS-u mora učinkovito analizirati te podatke. In seveda pridemo spet v konflikt s to Lahovnikovo skupino, kar v bistvu v praksi pomeni, da bi gospod Lahovnik učinke ukrepov, ki jih je pripravila njegova skupina, analiziral pravzaprav sam. in glede na izkušnje, ki jih imamo s tovrstno vlado, ob vseh spornih menjavah, mi resnično na misel pride kar grški scenarij, ko je v času krize le-ta prirejala podatke o primanjkljaju in javnem dolgu, zato da si je izborila denar držav članic. Torej, te stvari so resnično zaskrbljujoče.

No, potem imamo tukaj DARS. Na vrh DARS-a se je tokrat zavihtel kar podpredsednik stranke NSi Valentin Hajdinjak, jaz o kandidatu ne bom sodil, gre pa za jasno politično kupčijo o razdelitvi kadrov. In to ravno, ne, tukaj pa moram to povedati, ravno iz vrha stranka NSi, ki je še nedolgo nazaj zelo glasno v tem Državnem zboru tulila, kako nekorektno je politično kadrovanje v gospodarske družbe. Zdaj, ko se na položaje, ne, njihovih članov zavihti nekdo, pa očitno to ni več težava. Torej, stranke, ne, ki je na njihovo zahtevo ob seji KNJF govorila, pa bom citiral, spoštovani: »V Novi Sloveniji smo se odločili za sklic nujne seje KNJP, kjer je kadrovanje v državnih podjetjih sila nenavadno in nelogično ter pušča dvome o tem, da vladna politika menja tudi dobre in uspešne kadre. Zdi se, da imajo nekateri posamezniki tudi obstoječo vlado zgolj za sredstvo, s katerim uresničujejo svoj vpliv nad državnim gospodarstvom in nad denarnimi tokovi. Tovrstno kadrovanje je problematično zlasti, ko se zgodi brez razloga in v uspešnih podjetjih. S tem država daje napačna sporočila. Kadruje se po načelu, važno, da je naš, in ne po načelu namenitve priložnosti sposobnim in uspešnim.« To so vaši stavki, spoštovani kolegi iz NSi-ja, in torej so te besede prišle iz stranke, ki ji v programu piše, da se zavzema za izključitev politike in vpliva države iz gospodarstva, in resnično prozorno, kako te lastna beseda brcne v zadnjo, ko se zavihtiš na oblast. In to je slabo, resnično slabo.

Da ne govorim še o mnogih drugih imenovanjih v gospodarske družbe, kjer je lastniško udeležena država. V SDH je prišlo do menjave člana Nadzornega sveta, tisti je bil tudi član vladne skupine, ki pripravlja ukrepe za blaženje posledic covida, pa menjavo na Krki, kjer vemo, da je Matej Lahovnik postal namestnik predsednik Nadzornega sveta izmed predstavnikov delničarjev, ki je bil tudi vodja skupine za pripravo blaženja posledic covid-19 na vladi. Pa seveda hišni odvetnik SDS-a, ki se je zavihtel na Slovenske železnice. Pa menjave v Nadzornem svetu Telekoma Slovenije, odpoklic štirih članov Nadzornega sveta 2TDK, vključno s predsednikom. Pa menjava Nazornega sveta HSE, pa Sodo(?), pa Borzen, pa DUTB in druge. In to, spoštovani, še enkrat, med najhujšo zdravstveno krizo v državi.

Da zaključim. Ja, epidemija je resnično pokazala svoje zobe in z njo jih je pokazal tudi Janez Janša. Koliko obljub je bilo danih, koliko kazanja s prstom je bilo na druge, in tako je še vedno sedaj, kljub stotinam zapravljenih milijonov davkoplačevalskega denarja v prvem delu epidemije, seveda jih bo na stotine šlo tudi v tem drugem delu, za sporne nakupe medicinske opreme in pa neuporabljenih ventilatorjev. In ta epidemija bo pustila posledice, spoštovani, in to dolgotrajne na vseh sistemih družbe in pa podsistemih družbe. Jaz se resnično bojim, da bodo hude posledice, da bodo še hujše, no, pravzaprav posledice na družbi pustila ta zblojena roka Janeza Janše, ki pometa vse in pa povsod. In če kdaj, so sedaj na tnalu odgovori za neuspelo zajezitev zdravstvene krize in pa nujna vprašanja o naši prihodnosti, spoštovani. Torej, vprašanje javnega zdravstva, vprašanja zagotavljanja človekovih pravic, skrbi za okolje, note socialne države in pa uvajanje elementov neposredne demokracije, kakršno poznamo v Sloveniji.

In ta kriza je tudi priložnost, da se nekaj naučimo. Da se naučimo, kako se ne dela, da se naučimo, kako se ne komunicira, da se naučimo, kako se države ne uporablja za lastne politične interese, pa tudi, če jo s tem pahnete v brezno. To kažejo številne kadrovske menjave na vplivnih mestih v represivnih nadzornih gospodarskih organih oziroma družbah, kar več kot očitno kaže na močan interes političnega podrejanja ključnih državnih institucij, in seveda z jasnim namenom – da se vse vzvode moči, nadzora in pa odločanja podredi posameznim političnim opcijam. In več dejstvom potrjuje tezo, da za vsem skupaj stoji res skrbno načrtovan načrt, ki ga vodi politična stranka SDS po vzoru madžarskega Orbana, koalicijski partnerji NSi, SMC in Desus pa zgolj pridno izvršujejo in s tem omogočajo tudi nižanje demokratičnih in pravnih standardov.

In še enkrat. Vse to v času, ko se soočamo z največjo zdravstveno in gospodarsko krizo v zadnjih desetletjih. In ob tem nikakor ne bomo tiho, nikoli in nikdar. Predlagatelj izredne seje Državnega zbora torej LMŠ, Levica, SD in SAB. Menimo, da so pritiski in sporna politična kadrovanja, ki jih izvajajo člani 14. Vlade Republike Slovenije najmanj v nasprotju s 1. in 2. členom Ustave Republike Slovenije, ki določata, da je Republika Slovenija demokratična in pravna država. Številne nepravilnosti namreč pri imenovanjih, pritisk in nižanje strokovnih standardov za opravljanje posameznih pomembnih delovnih mest oziroma funkcij, predvsem pa imenovanje politično zvestih kadrov, ki bodo pomembno vplivali na postopke, vodenje zoper posamezne politike in pa tudi njihove politične stranke, so nedopustni in državi povzročajo nepopravljivo škodo.

Ta vlada kaže resnično popolno ignoranco do naroda, do spoštljive komunikacije, pa nenazadnje tudi do opozicije. Predlagatelji izredne seje tako menimo, da je potrebno ukrepati in pa sprejeti določene korake, ki bodo preprečili drvenje Slovenije v čase nespoštovanja temeljnih vrednost, ustavnih vrednost pravzaprav, in zato tudi vladi podajamo priporočila, ki pa jih bo v nadaljevanju, spoštovani predsednik, predstavila še kolegica predlagateljica Nataša Sukič iz Levice, tako da prosim, da ji date besedo.

Hvala lepa.